Jump to content

Brent ventil Volvo AQ151, Noen erfaringer?


Pappa

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte en Draco 1800 med en Volvo Penta AQ151 og 290 drev i høst. Den gikk bare på tre sylindre, men som den "universalmekaniker" man er trodde jeg at det var noe som lot seg ordne lett. Kort fortalt, hovmod står for fall, og motoren ligger delvis demontert klar baki transporteren for å kjøres til "doktoren" i løpet av uka...

 

Så blir spørsmålet til dere som har litt erfaring med slike ing, hvor drar man i Oslo-området for å få best mulig resultat til minst mulig pris???

 

Det må byttes en eksosventil, og med overliggende kam, bør registerreima ligge der den skal...

 

Har noen en ide om hva dette vil kunne koste ??

 

 

Glad for svar, tips og gode argumenter overfor "økonomi-sjefen"

 

Hilsen

 

Litt mindre glad "drømmebåteier"

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har i sin tid byttet register-reim på en Volvo 245 med samme type motor. Det var da man var 20 år, med høyere tanker om egne tekniske evner og tynnere lommebok enn nå... (Nå kan man kanskje si at man er "feit 45 åring" med realistisk forhold til egne ferdigheter, og noenlunde betalingsevne...)

Men jeg har det til vurdering, dersom prisen blir høy. Har tatt kontakt med et firma i Oslo, og skal dit i dag. Så får jeg vurdere etterpå...

Skal gi tilbakemelding om pris..

Link to post
Share on other sites

Brent ventil....betyr i mange tilfeller feil ventilklaring. Gamle Volvomotorer bør justeres en gang i blant for nettopp å unngå brente ventiler. Dette krever litt spesialverktøy og man må ha et lite utvalg av forskjellige "shims".

Men når uhellet er ute så kan nok Motor-Teknikk på Økern tlf 23050680 hjelpe. Kanskje ikke det billigste men det mest profesjonelle.

Link to post
Share on other sites

med samme toppen er ute ,så sliper du inn alle ventiler og sjekker hele toppen , mulig plane den med samme og

 

 

....og nettopp det er grunnen for å søke proff hjelp. Om man tar den "billigvarianten" og bare skifter den ene ventilen som er brent så risikerer man en ny brent ventil på en annen sylinder 3 mnd etter reparasjonen.

Jeg har samarbeidet med Motorteknikk i mange år og vet at de hadde ved mottagelse av denne toppen hadd utført plansliping, ventilsliping, visuell sprekkontroll, sjekk/skift ventilstyringer event trykktest samt ventljustering (shims). Dette nettopp for å unngå irritasjoner og havari i de få mnd vi har båtsesong. Derfor er de kan.skje ikke de billigste men.......kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg leverte hele motoren til Motor-Teknikk i går, nettopp med tanke på å få en"faglig gjennomgang" av hele "herligheten"... Det var en eksosventil som hadde mistet en bit av kanten. Den tilhørte sylinder 4 . På stempelet i sylinder 2 var det noen merker/ "groper" i toppen, men vet ikke hva dette skyldes. Dessuten er vel tannreim, med tilhørende (rustne !) tannhjul klare for bytting, samt spennrull og fjær...

Regner i værste fall med å "dra med meg" honing av sylindre, nye rådelager og stempelfjærer, og nye pakninger. Da regner jeg med at den er "så godt som ny" etterpå. Har ikke peiling på prisen, men har stukket fingeren i været, og det føles som om ti-femten "lapper" lett kan bli "tatt av vinden".. Noen andre som vil gjette ???

Link to post
Share on other sites

Ja da har du vel snakket med Rune på MT. Vil nok tippe rundt 16 + mva for herligheten. Toppslip, ventiler, honing, stempelringer, råde og bærelagre, pakning m.m.

Men så er jo 151 motoren en super motor som det er lite tull med ellers. Om du skal ha båten en stund kan det lønne seg en rundgang nå når motor er ute. Du kan også vurdere eksosmanifolden. Den har sin levetid den også. Er den rusten/oppbrukt så gnager den først på sylinder 4 området.

Er regreimhjulene rustne bør også sjøvannspumpen pakkes om. Rustne hjul gnager fort reim istykker og sjøvannspumpen sitter slik at ved råtten simring på denne eller spor i pumpeaksel så pøser den vann inn i registeret.

 

Lykke til Dracovenn.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Har dratt ut med å få pris på jobben, men (Rune?) /kontaktperson på MT skulle sjekke muligheten for at han hadde ei "brukanes blokk", da den gamle burde borres. Dette ville medført nye stempler, dersom jeg forsto ham rett, og de kostet ca 1500-3000 kr stykket... ( De dyreste fra Volvo, originalstempler som egentlig var gått ut av prod.. De billigste var smidde stempler produsert etter mål...). Dersom han fant ei brukbar blokk, og det var det visst gode sjanser for , sparte jeg dette. (Hva jeg må gi for blokka vites ikke ..)

Ellers er det som du sier , hjulene til reg-reima var VELDIG rustne, så jeg regner med overhaling av dette og pumpen. Eksosmanif. er etter alt og dømme relativt ny, så den går vel noen år til. Jeg skal bruke båten i Tyrifjorden, som egentlig ikke er noen fjord men en innsjø...(og ferskvann !!!) (JADA, det går fint å kjøre båt i det mediet også...)

Bortsett fra motoren er båten strøken, det ser ikke ut til å ha sittet folk i båten, til tross for at det er en 1988 modell. Det er en Draco 1800 Sun Top, en slik som jeg har "siklet på" fra jeg så den på "sjøen for alle" som 18-åring "i forfjord"...(Nei, må nok innrømme at det er ca 28 år siden...)

Så da var det vel på tide at jeg slo til, og motoren får "koste hva den koste vil", jeg skal uansett ha den i gang igjen, og i fullt strekk.

På landeveien kan du sette ut varseltrekant og haike hjem, på vannet er det ikke like enkelt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...