Pappa Startet 9.Desember.2008 Del på Facebook Startet 9.Desember.2008 Hei, Kjøpte en Draco 1800 med en Volvo Penta AQ151 og 290 drev i høst. Den gikk bare på tre sylindre, men som den "universalmekaniker" man er trodde jeg at det var noe som lot seg ordne lett. Kort fortalt, hovmod står for fall, og motoren ligger delvis demontert klar baki transporteren for å kjøres til "doktoren" i løpet av uka... Så blir spørsmålet til dere som har litt erfaring med slike ing, hvor drar man i Oslo-området for å få best mulig resultat til minst mulig pris??? Det må byttes en eksosventil, og med overliggende kam, bør registerreima ligge der den skal... Har noen en ide om hva dette vil kunne koste ?? Glad for svar, tips og gode argumenter overfor "økonomi-sjefen" Hilsen Litt mindre glad "drømmebåteier" Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 du kjenner ikke noen som kan gjøre dette for deg da? private altså? hvis motoren er ute , er det en liten jobb å bytte ventil\r og tilpasse den til setet for ufaglærte også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Pappa Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Hei, Jeg har i sin tid byttet register-reim på en Volvo 245 med samme type motor. Det var da man var 20 år, med høyere tanker om egne tekniske evner og tynnere lommebok enn nå... (Nå kan man kanskje si at man er "feit 45 åring" med realistisk forhold til egne ferdigheter, og noenlunde betalingsevne...) Men jeg har det til vurdering, dersom prisen blir høy. Har tatt kontakt med et firma i Oslo, og skal dit i dag. Så får jeg vurdere etterpå... Skal gi tilbakemelding om pris.. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Brent ventil....betyr i mange tilfeller feil ventilklaring. Gamle Volvomotorer bør justeres en gang i blant for nettopp å unngå brente ventiler. Dette krever litt spesialverktøy og man må ha et lite utvalg av forskjellige "shims". Men når uhellet er ute så kan nok Motor-Teknikk på Økern tlf 23050680 hjelpe. Kanskje ikke det billigste men det mest profesjonelle. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mr. Import Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 med samme toppen er ute ,så sliper du inn alle ventiler og sjekker hele toppen , mulig plane den med samme og Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 med samme toppen er ute ,så sliper du inn alle ventiler og sjekker hele toppen , mulig plane den med samme og ....og nettopp det er grunnen for å søke proff hjelp. Om man tar den "billigvarianten" og bare skifter den ene ventilen som er brent så risikerer man en ny brent ventil på en annen sylinder 3 mnd etter reparasjonen. Jeg har samarbeidet med Motorteknikk i mange år og vet at de hadde ved mottagelse av denne toppen hadd utført plansliping, ventilsliping, visuell sprekkontroll, sjekk/skift ventilstyringer event trykktest samt ventljustering (shims). Dette nettopp for å unngå irritasjoner og havari i de få mnd vi har båtsesong. Derfor er de kan.skje ikke de billigste men.......kvalitet. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Pappa Svart 12.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Hei, Jeg leverte hele motoren til Motor-Teknikk i går, nettopp med tanke på å få en"faglig gjennomgang" av hele "herligheten"... Det var en eksosventil som hadde mistet en bit av kanten. Den tilhørte sylinder 4 . På stempelet i sylinder 2 var det noen merker/ "groper" i toppen, men vet ikke hva dette skyldes. Dessuten er vel tannreim, med tilhørende (rustne !) tannhjul klare for bytting, samt spennrull og fjær... Regner i værste fall med å "dra med meg" honing av sylindre, nye rådelager og stempelfjærer, og nye pakninger. Da regner jeg med at den er "så godt som ny" etterpå. Har ikke peiling på prisen, men har stukket fingeren i været, og det føles som om ti-femten "lapper" lett kan bli "tatt av vinden".. Noen andre som vil gjette ??? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Ja da har du vel snakket med Rune på MT. Vil nok tippe rundt 16 + mva for herligheten. Toppslip, ventiler, honing, stempelringer, råde og bærelagre, pakning m.m. Men så er jo 151 motoren en super motor som det er lite tull med ellers. Om du skal ha båten en stund kan det lønne seg en rundgang nå når motor er ute. Du kan også vurdere eksosmanifolden. Den har sin levetid den også. Er den rusten/oppbrukt så gnager den først på sylinder 4 området. Er regreimhjulene rustne bør også sjøvannspumpen pakkes om. Rustne hjul gnager fort reim istykker og sjøvannspumpen sitter slik at ved råtten simring på denne eller spor i pumpeaksel så pøser den vann inn i registeret. Lykke til Dracovenn. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Pappa Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Hei, Har dratt ut med å få pris på jobben, men (Rune?) /kontaktperson på MT skulle sjekke muligheten for at han hadde ei "brukanes blokk", da den gamle burde borres. Dette ville medført nye stempler, dersom jeg forsto ham rett, og de kostet ca 1500-3000 kr stykket... ( De dyreste fra Volvo, originalstempler som egentlig var gått ut av prod.. De billigste var smidde stempler produsert etter mål...). Dersom han fant ei brukbar blokk, og det var det visst gode sjanser for , sparte jeg dette. (Hva jeg må gi for blokka vites ikke ..) Ellers er det som du sier , hjulene til reg-reima var VELDIG rustne, så jeg regner med overhaling av dette og pumpen. Eksosmanif. er etter alt og dømme relativt ny, så den går vel noen år til. Jeg skal bruke båten i Tyrifjorden, som egentlig ikke er noen fjord men en innsjø...(og ferskvann !!!) (JADA, det går fint å kjøre båt i det mediet også...) Bortsett fra motoren er båten strøken, det ser ikke ut til å ha sittet folk i båten, til tross for at det er en 1988 modell. Det er en Draco 1800 Sun Top, en slik som jeg har "siklet på" fra jeg så den på "sjøen for alle" som 18-åring "i forfjord"...(Nei, må nok innrømme at det er ca 28 år siden...) Så da var det vel på tide at jeg slo til, og motoren får "koste hva den koste vil", jeg skal uansett ha den i gang igjen, og i fullt strekk. På landeveien kan du sette ut varseltrekant og haike hjem, på vannet er det ikke like enkelt... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Blokker fins det sikkert mange av, pris avhenger av kvalitet, men tipper ca 5000 for en grei blokk. Vanlig b-23 blokk dette med 96mm dia, Viktig og sette over veiva ifra 151 motoren, da denne har lengre slaglengde en en vanlig b-23 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.