Jump to content

600 nye båtplasser i Stavanger

Ficher

Recommended Posts

Beskyldninger om triksing med lister har det vært i alle år men bare det, beskyldninger altså.

Nå om dagen kan du selv få innsyn i listene dersom du ber om det slik at du selv kan se hvor du er på lista til en hver tid.

Det finnes helt sikkert enkelt eksempler på noen som har fått prioritet av en eller annen grunn ved tildeling, med tviler sterkt på at dette er utbredt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Kom til å tenke på en kar jeg møtte for noen år siden. Han var blitt 85 år, og kona nektet ham å dra ut på sjøen alene lenger etter et par hjerteinfarkt m.m. Men han var likevel i båten flere ganger i uka, og så ut til å ha stor glede av å kunne stelle med denne selv om han ikke kunne dra ut og fiske lenger. Tipper at han er blant dem enkelte ønsker å kaste ut fra båtplassen sin...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Tipper at han er blant dem enkelte ønsker å kaste ut fra båtplassen sin...

Nei....

Jeg snakker om båter med knuste ruter, ødelagte kalesjer ol. Båter som helt tydelig ikke har blitt vedlikeholdt eller fått ettersyn på flere år.

Da jeg kjøpte min båt lå den i Hillevågsvannet (kom bare ut ved lavvann :lol: )Da hadde ikke eieren sett til båten på 2 år!!!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Med all respekt Poseidon. Men nå kommer du med en sammenligning som her helt bak mål! ...

Ja, ved første øyekast er den kanskje det. Men verden er som kjent ikke sort/hvt, man har ganske mange gråtoner å forholde seg til.

Hvem som helst kunne sikkert gå til Hillevågsvannet, eller en hvilken som helst annen større båthavn i landet, og peke på 10-20-30 båter som åpenbart var "glemt" av eierne og fullstendig neglisjert. Det hender også at båter synker i fortøyningene av mangel på tilsyn. :diving: Slike tilfeller er ikke vanskelige å mene noe om - og der er vi enige.

Mine tanker går mer i retning av de uendelig mange grensetilfellene. Altså hvor lenge skal en båt tillates å ligge uten tilsyn. Hjelper det å fremlegge legeattest på at man ikke kunne se til båten? Hvor store skal skaden i kalesjen være før det er "uansvarlig" og medfører utkastelse fra havnen? Hjelper det med automatisk pumpe slik at det vannet som regner inn også blir pumpet automatisk ut? Hvor mange tomme ølbokser får lov til å ligge og slenge ombord før båteieren stemples som "alkis" og kastes ut fra havnen....?

Du ser hvor jeg vil hen - og jeg tror slett ikke at vi er så uenige når du bare tar med deg "gråtonene" før du konkluderer med utkastelse. :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du ser hvor jeg vil hen - og jeg tror slett ikke at vi er så uenige

Det tror ikke jeg heller, men synes ikke sammenligningen din blir bedre av den grunn.. :rolleyes:

Men dere får det til å høres så fælt ut med "utkasting"

Hvis en vet at han ikke kan bruke båten sin ett år. Da burde båthavnen tilby gratis opplag på land, og leie ut båtplassen i mellomtiden - altså en sessong.

Jeg har en god kjenning med en sliten Nidelv 24 i Hillevågsvannet som han har ligende der bare for å ha båtplassen. Båten har han ingen interresse av å passe på :nonod: Da synes jeg noen kunne fått leie den plassen midlertidig de 3 årene den båten har lagt der uten å være i bruk. Synes ikke forslaget høres så fælt ut jeg... :wink:

Fritjof Brandt

Ser at Seilaren er på bølgelengde med meg, mens Poseidon enten ikke har vært i Det O Store Hillevågsvannet (DOSH), og sett hva som ligger der, eller selv har en av de "vakre skuter" som står på en påle av tang og groe på bunnen der.

Jeg kan da også se at det vil være tvilstilfeller, men i denne moderne tidsalder kan man nok få til en dialog med eiere av tvilstilfeller på annet vis en med VHF eller (Petterøes)røyksignaler... Men så må vel også Poseidon innrømme at det er flere båter som fint kan defineres som vrak der, som godt kunne vært borte. Hva om alle båtene i DOSH hadde sett slik ut? Med ødelagte presenninger, så grønne av grønske at man ikke kan se om båten er av glassfiber eller tre. Stålbå.... Ehm, unskyld. Rustbåter som får TITANIC til å se flott ut. Hva da? Fremdeles like greit å ha dem liggende der?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

mens Poseidon enten ikke har vært i Det O Store Hillevågsvannet (DOSH), og sett hva som ligger der, eller selv har en av de "vakre skuter" som står på en påle av tang og groe på bunnen der.

Isbrytende redningskrysser på påle av tang og groe...........

Du får det sagt du Kjetil1 :lol:

Best du passer deg for treforken nå :wink:

Når Stavanger kommune skal reforhandle med båtforeningene i 2009 om leiebetingelsene, så kan vi håpe på at prisen stiger tilstrekkelig slik at folk med dårlige båter kvitter seg med dem, til glede for andre.

Beklager, men jeg følte bare for å bøye en banan, men så var den allerede bøyd. :smiley:

Jeg mener at de kommunale havnene må sees på som et felles gode. Men det er ikke et gode dersom folk bare opptar plasser uten at båten blir brukt. I værste fall hanver samtlige båtplasser i DOSH i hendene på dem som bare vil ha en båtplass uten å være interssert i å ha båt og hele DOSH blir liggende ubrukt. Det blir litt som om når en endelig har kommet fremst i sykehuskøen og ikke flytte ut av sykehuset - bare i tilfellet en blir syk i fremtiden... hehe

Jeg tror ikke å øke prisene vil være løsingen på "problemet", men ser heller ikke noen god løsning selv.

gammle og livsfarlige flytebrygger... cryin.gif
Gamle er en ting, men livsfarlige? Det har ikke jeg sett noe til?

Jeg kan da også se at det vil være tvilstilfeller, men i denne moderne tidsalder kan man nok få til en dialog med eiere av tvilstilfeller på annet vis en med VHF eller (Petterøes)røyksignaler... Men så må vel også Poseidon innrømme at det er flere båter som fint kan defineres som vrak der, som godt kunne vært borte.
Helt enig der; fjern vrakene, tvilstilfellene må en anse i hvert enkelttilfelle og ta i dialog med eier.
Gamle er en ting, men livsfarlige? Det har ikke jeg sett noe til?

Nytter ikke å bare se på dem.. Prøv å gå på dem du :lol:

Uteriggeren båten min lå ved sank da jeg gikk på den, så jeg måtte løpe ut og kaste meg ombord i båten for å ikke havne i vannet. Flere av bordene på trebryggene er råtne, vekke eller erstattet med bord i en helt annen dimensjon som gjør at en lett snubbler i dem. Dessuten er bryggene ustabile, og krenger mer enn en optimistjolle hvis du ikke går helt på midten.

Jåttåvågen byttet ut alle sine trebrygger når de var i mye bedre stand enn dem som ligger i Hillevågsvannet. Glad jeg ikke hadde båten i Hillevågsvannet lengre enn 2 måneder etter at jeg kjøpte båten min :yesnod:

Men SF nevnte tidligere i tråden at de er i ferd med å bytte ut bryggene i Hillevåg også. Håper for medlemmene sin skyld at han har rett!

Fritjof Brandt

Uteriggeren båten min lå ved sank da jeg gikk på den, så jeg måtte løpe ut og kaste meg ombord i båten for å ikke havne i vannet. Flere av bordene på trebryggene er råtne, vekke eller erstattet med bord i en helt annen dimensjon som gjør at en lett snubbler i dem. Dessuten er bryggene ustabile, og krenger mer enn en optimistjolle hvis du ikke går helt på midten.
Utriggerne ja! Stemmer det, de er elendige! Så veldig dårlig stabilitet på bryggene har jeg ikke sett noe til, men sama f***, de i allefall ikke heilt 100 så satse på de bler skifta :yesnod:

Jeg morer meg litt, men bare litt, over de fantasifulle beskrivelsene over hvor liten min innsikt angivelig skal være når det gjelder Stavanger Motorbåtforening ved Hillevågsvannet. Tilfeldigheten vil at jeg trolig er der oftere enn alle dere som skriker så høyt, til sammen. Hele vinterhalvåret er jeg nemlig der minst fire ganger pr uke.....

Man har de siste årene investert flere millioner i nye bryggeanlegg, og bare sist år skiftet man ut ca 200 bryggemeter, med tilhørende utliggere.

Når det gjelder båtene som ligger der er spennvidden enorm. Noen av dem har en verdi på et stort antall millioner, mens andre ikke kunne innbringe så mye som båtplassen koster for ett eneste år. Men så lenge den som eier båten ser seg tjent med å betale mer enn båtens verdi for å ha bruksrett til plassen - og dette er i samsvar med foreningens vedtekter - da er han i sin fulle rett å gjøre nettopp det.

Det som kan komme til å skje, og som har skjedd i andre båthavner er at man f.eks dobler leieprisen. Det kan nemlig et styre gjøre. Da vil det først bli et ramaskrik, med avisskriverier og mirakkels, men ikke noe mer. De som da mener at det blir for dyrt, de får heller finne seg et annet sted; eller selge båten hvis de ikke er interessert i å holde på plassen.

Det er nemlig slik det fungerer i et marked som virker, den gamle gode regelen om tilbud og etterspørsel......

Men å "kaste ut" medlemmer som ellers oppfører seg ordentlig og betaler sine regninger, men bruker båten "mindre enn noen liker" - det kalles diktatur, og har erfaringsmessig ikke ført noe godt med seg, uavhengig av farge på flagget. :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Milde måne. Vil du ikke forstå?

Det går faktisk ann å samarbeide Poseidon. Båtplasser kan leies ut midlertidig, så kan "eieren" få den tilbake når han trenger den.

Forstår ikke hvorfor du blander diktatur inn i dette. Trodde jo du var interessert i at flere skulle få prøve lykken på sjøen...

Fritjof Brandt

Jeg husker fra dengang jeg var liten, da hadde min stemorfar båååden sin i DOSH, og hørte han snakke ivrig om alle de "tullingene" som prøvde å få seg/ønsket båtplass der. Og godtet seg over at de ikke var "verdige". Dengang virket det som det var enklere å bli medlem i frimurerlosjen, enn å få plass i DOSH. Man måtte helst kjenne noen som hadde rullet Petterøes/Rød3 med noen i styre, og helst kjenne de som drev Helgøysund ( :drink: RAAAP), slik at de hadde gode plasser der og... Og kanskje da, da kunne man havne på den hemmelige Venteliste, og kanskje få plass.

Det virker tildels som om det er slik ennå, men skal ikke påstå det, siden jeg ikke har prøvd å få plass, eller heller vil ha plass pga overfornevnte grunner :wink: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Heldigvis er det flere som har innsett galskapen ved at folk skal berge arvesølvet ved å sperre båtplasser. Har sagt det før - båtplasser i kommunalt tungt sponsede båthavner er altfor billige. Har ingen sympati med dem som har båtvrak liggende å sperre for dem som inderlig ønsker og praktisere småbåtlivet. Og hvertfall ikke i pressområdene.

Ser frem til mange nye båtplasser i distriktet - med de største forhåpninger om en rettferdig fordeling.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...