Jump to content

Hvor kjøpe tauverk til turseiler?


JGH

Recommended Posts

Når du først skal skifte må du sørge for å kjøpe ordentlige dyneemafall til genoua og stor. Har du wirefall fra før? I så fall må du sjekke at trinsen i toppen av masta passer til tau. 8 mm fall er mer enn sterkt nok, men 10 mm er litt bedre å dra i. Til spinnaker er det best med polyesterfall for å få litt fjæring til å dempe rykkene. Jeg har sjekket litt og det er vanskelig å spare penger på fall. Rimeligst er hvis du kjøper disse ferdigspleisede greiene man finner i noen kjedebutikker, men det er avhengig av at lengene de har passer.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  • 3 uker senere...

Du klarer deg sikkert med 8 mm dynema som er sterkere enn 10mm polyester. Hva med å kline til på hele denne rullen? http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=15906174

 

Den du linker til er grei til skjøte, men ikke til fall. Selv om du ikke seiler regatta er det en fordel å bruke dynema siden du da slipper at seilet siger 5-10 cm når det blåser opp. Du vil reagere på det når du er vant med wirefall som ikke strekker seg noe særlig.

 

Til skjøte kan du godt gå opp til 12 mm siden det er mer behagelig å dra i.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Litt i samme situasjon som JGH med en 30 år gammel seilbåt som må fornyes etterhvert.

 

Men hva med det opprinnelige spørsmål er disse taukvalitetene ok for en eldre båt?

 

MARITIM

Biltema og Biltema

 

Er dette likegod som tauverk som ble benyttet i slutten av 70-tallet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  Fanafjord skrev:
Er dette likegod som tauverk som ble benyttet i slutten av 70-tallet?

Hvis formålet er skjøte, så er svaret ja. Hvis du mener til storseil/genouafall er de et tilbakeskritt. Orginalt brukte man wire-fall som var spleiset med tau. Et polyestertau vil strekke seg i forskjellig grad etter vindstyrken og dermed ikke fungere så bra. Du skal ha dyneema til fall. Unntatt spinnakerfall der polyester fungerer fint.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Nå har eg handla 65meter av rullen på finn.no Det skal vera bruddstyrke på over 3tonn på det tauet. Har vel i ett par år der da. Lurer på om eg skal leige lift ei helg for å montere lazyjacken og skifte fall. Skifter ut stor og genoafallet som er wirefall idag. Så må eg ha bryteblokk og avlastere, noken så har liggande for salg? Ellers blir det XAS fra Maritim på mandag. Skal og handle oppblåsbar flytevest der sånn at eg er klar for neglespretten neste helg.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

OK. Takk. Da er det jo nesten villedende at Biltema markedsfører dette som velegnet til fall.... :nonod:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  Fanafjord skrev:
OK. Takk. Da er det jo nesten villedende at Biltema markedfører dette som velegnet til fal.... :nonod:

Mange båter blir levert med slike tau til fall. Men siden verden generelt trolig har gått fremover siden 70-tallet, bør jo dette gjelde fall òg. Husk også at man kan gå ned i dimensjon på dyneema i forhold til polyester, så prisforskjellen blir ikke fullt så stor som man tror. Og hvis blokkene i toppen av maste er beregnet til wire, kan du heller ikke ha særlig tykke tau der.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  • 2 måneder senere...

Henger meg på denne tråden, da jeg også har et spørsmål om tauverk. Jeg har en liten 22-foter (Guy 22), og planer om å kjøpe nye skjøter til genoaen. Jeg ser på yachtdatabase at veiledende dimensjon på skjøter er 10mm. Tror det er ca. 12kvm genoa, og båten har en deplasement på 1.740kg.

 

Vil det være noen problemer med å gå ned til 8mm på skjøtene? Hvilken bruddstyrke bør det være?

Link to post
  Sun Flyer skrev:
I så fall må du sjekke at trinsen i toppen av masta passer til tau. 8 mm fall er mer enn sterkt nok, men 10 mm er litt bedre å dra i.
  Sun Flyer skrev:
6 mm dyneema er sterkt nok, men vurder 8 bare siden det er bedre å dra i.
  HCO skrev:
Vil det være noen problemer med å gå ned til 8mm på skjøtene? Hvilken bruddstyrke bør det være?

Joda, i utgangspunktet er det greit å gå ned en dimensjon på liner når man skifter til dyneema eller lignende. Det viktigste argumentet mot er at tynnere tau kan få dårligere feste i avlaster. Hva hjelper det at lina ikke er elastisk dersom den sklir i avlasteren?

 

5-6 mm dyneema ville jeg bare vurdert til bomløft. Det er mulig 6 mm er brukbart til reveliner på en liten båt, men da er spørsmålet om du har avlastere som holder så tynne liner.

 

 

  Sun Flyer skrev:
Og hvis blokkene i toppen av maste er beregnet til wire, kan du heller ikke ha særlig tykke tau der.

Dersom blokkene i toppen av masta er beregnet for wire bør du bytte dem ut. En wireblokk vil slite på tauet, og det er større sjanse for problemer med fallet. En ny blokk koster ikke all verden.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
  Sjøtummel skrev:
Joda, i utgangspunktet er det greit å gå ned en dimensjon på liner når man skifter til dyneema eller lignende. Det viktigste argumentet mot er at tynnere tau kan få dårligere feste i avlaster. Hva hjelper det at lina ikke er elastisk dersom den sklir i avlasteren?

 

5-6 mm dyneema ville jeg bare vurdert til bomløft. Det er mulig 6 mm er brukbart til reveliner på en liten båt, men da er spørsmålet om du har avlastere som holder så tynne liner.

Det er nettopp avlastere, eller mangel på avlastere i mitt tilfelle, som er årsaken til at jeg vurderer å gå ned. Jeg har i dag 2x3 clamcleats ved nedgangen til kabinen. Disse er ganske så ubrukelige, så jeg har planer om innkjøp av en avlaster ved fallvinsjen på styrbord side. Jeg vurderer å kjøpe en Spinlock XAS, som kommer i 2 utgaver: 4-8mm og 6-12mm. Dersom jeg kjøper 4-8mm varianten, og jeg går ned til 8mm på skjøtene, kan denne avlasteren i prinsippet brukes til alt av tau ombord, inkludert tynne reveliner. Normalt sikrer jeg skjøtene på primitivt vis, med kryssholt i cockpiten. Men det er alltids greit å ha muligheten for reserveløsninger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...