Sjøtummel Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Jeg ser poenget, men så enormt mye mer "hudvennlig" er vel ikke 10mm enn 8mm...? Jeg bruker 12mm til genoa i min båt, men ettersom jeg stort sett må vinsje alle skjøter så hadde jeg vel ikke merket det om jeg hadde brukt 10mm nei Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Albert Bøe i Larvik selger tau for 100 kr/kg. Mye bra og billige rester her. Han pleier å være på Sjøen for alle også med sånt tilbud. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Sjekk siste på markedet da vel... Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Hive meg på her eg o, Min nyervervede first 24 treng ny løpende rigg, Noe er helt slitt (eg kan se den indre delen av tauen) dette må vel byttes mens andre deler "ser" bedre ut, er 6 mm godt nok for min båt? til fall allså. Tenkte å kjøpe 12mm poly til skjøter. Åkra Trålbøteri har tau til alle formål!! og dei er rimlige i pris er kun der eg kjøpe tau. holder til på husøynå Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
sodne Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Dei har kje dynema, kun poly og silkepoly. Men ellers ein kjempebutikk. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
HCO Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Jeg vurderer å kjøpe en Spinlock XAS, som kommer i 2 utgaver: 4-8mm og 6-12mm. Dersom jeg kjøper 4-8mm varianten, og jeg går ned til 8mm på skjøtene, kan denne avlasteren i prinsippet brukes til alt av tau ombord, inkludert tynne reveliner. Nå har jeg vært og klatret i mastestativet på opplagsplassen, og funnet ut at et av de 2 fallene mine er 10mm. Det andre er 8. De gamle genoaskjøtene mine er 12mm. Hva er mest fornuftig: Kjøpe en trippel XAS-avlaster som tar 6-12mm, eller kjøpe 4-8mm utgave og gå ned på dimensjon på fall og skjøter? Såvidt jeg kan skjønne, er styrken i tauene ikke noe argument, da moderne 8mm dyneema tåler mer enn eldre tykkere tauverk. Avlasteren er primært tenkt brukt til 2 stk fall og 1 stk reveline, men bør også kunne fungere som reserveløsning for skjøte. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Zhik Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 (redigert) HCO, det selges nesten bare 6-12mm varianten av Spinlock XAS. Har du tynnere reveliner enn 6mm? I så fall er det tynne greier å jobbe med når det blåser. Jeg ville satset på XAS 6-12mm så har du valgfrihet til å bruke den taudiameter du ønsker senere. Redigert 18.Mars.2009 av Zhik (see edit history) Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.