Jump to content

Hvor kjøpe tauverk til turseiler?

JGH

Recommended Posts

Hive meg på her eg o, Min nyervervede first 24 treng ny løpende rigg, Noe er helt slitt (eg kan se den indre delen av tauen) dette må vel byttes mens andre deler "ser" bedre ut, er 6 mm godt nok for min båt? til fall allså. Tenkte å kjøpe 12mm poly til skjøter.

Åkra Trålbøteri har tau til alle formål!! og dei er rimlige i pris :yesnod: er kun der eg kjøpe tau. holder til på husøynå :wink:

O Erland

med båtførerbevis

Jeg vurderer å kjøpe en Spinlock XAS, som kommer i 2 utgaver: 4-8mm og 6-12mm. Dersom jeg kjøper 4-8mm varianten, og jeg går ned til 8mm på skjøtene, kan denne avlasteren i prinsippet brukes til alt av tau ombord, inkludert tynne reveliner.

Nå har jeg vært og klatret i mastestativet på opplagsplassen, og funnet ut at et av de 2 fallene mine er 10mm. Det andre er 8. De gamle genoaskjøtene mine er 12mm.

Hva er mest fornuftig: Kjøpe en trippel XAS-avlaster som tar 6-12mm, eller kjøpe 4-8mm utgave og gå ned på dimensjon på fall og skjøter? Såvidt jeg kan skjønne, er styrken i tauene ikke noe argument, da moderne 8mm dyneema tåler mer enn eldre tykkere tauverk.

Avlasteren er primært tenkt brukt til 2 stk fall og 1 stk reveline, men bør også kunne fungere som reserveløsning for skjøte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...