Jump to content

Salts Lov: Roten av bølgehøyde ganger vind er minste båtlengde.


oslofjord

Salts lov: Roten av bølgehøyde ganger vind er minste båtlengde.  

116 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

"Salts lov": Roten av bølgehøyde (målt i meter) ganger roten av vindhastighet (målt i meter pr sekund) er lik minste forsvarlige båtlengde (målt i meter).

 

På en skitur forleden kom jeg på denne mulige matematiske sammenheng mellom roten av bølge/vind produkt og anbefalt båtlengde for det aktuelle været (som for alt jeg vet har andre folk sett denne matematiske sammenhengen for lenge siden(???))

 

 

Hvis det f.els. blåser 9 m/s og er 2,25 m bølgehøyde: 3 x 1,5= 5.5....altså vet man at hvis det blåser 9 m/s med bølgehøyde 2.25m bør man være forsiktig med å kaste loss med en båt som er mindre enn 5,5 meter.

 

 

Eller man kan snu formelen : Båtens lengde i andre potens del på vindhastighet er lik maks akseptabel bølgehøyde...

 

Er dette en matematisk tilnærming til båtlivet som er nyttig eller i hvertafll som en morsom kuriositet...??

Svar på pollen !

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å mistenke deg for å kunne matematikk iallefall.... det skal være helt sikkert... med en slik bruk av roten blir det fort rot ut av det.... og beviset har jo du satt opp selv.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva skjer når du tar roten ut av en lengde i "meter" og multipliserer det med roten en hastighet i "meter/sekund" da sier salt at vi skal få ut et tall i "meter".. Dette jo selvsagt bare tull og tøys... man får ikke ut meter av denne multiplikasjonen...... Det man står igjen med en meter dividert på roten av tiden som er sekunder i dette tilfellet.. Båtlengde er oppgis så vidt meg bekjent ikke meter/roten av sekunder.... en lengde er oppgitt i meter eller annen lengde enhet...

 

På en eller ammen måte så må nok salt bli kvitt roten av sekunder under brøkstreken.... sånn kan det fort gå når man roter med roten og bare roter det til... :lol: :lol:

 

Det å påstå at dette er matematisk tilnærming er jo komisk... Dette holder ikke til bestått i ungdomsskolen engang....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for den salt :seeya:

Til min overaskelse så stemmer dette rimlig godt med de seilbåtene jeg har erfaring fra.

 

Men det er en viss forskjell mellom å seile (trygt) på kryss og på lens.

Litt forskjell melom finnekjøl og langkjølet er det også.

Likeledes stemmer ikke formelen når du ligger for drivanker.

 

Så, jeg holder fingrene krysset og håper at dette ikke er en fleip.

Link to post
Share on other sites

Regner med trådstarter regner så blekket spruter i håp om å finne roten til feilen i Salts lov som han selv kaller loven... Dette burde jo være utmerket å bruke "rot feil analyse"... eller "Root cause analysis" som det kalles på nynorsk....... Men vi skal ikke fleipe så alt for mye mer med denne seriøse forskingen.... må ikke ta motet fra forskeren må vite...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har mer tro på en dynamisk formel, hvor vi tar roten av Phi som er tilsvarende bølgehøyden laget av en strikk. Så strekker man denne strikken og ganger lengden man får med 8. Så velger man om man vil bruke resultatet i meter eller fot som båtlengde.

Bruker man meter er båten beregnet for ubeskyttet farvann ved den aktuelle bølgehøyde, og bruker man fot så kan båten brukes i beskyttede farvann og i ferskvann med denne bølgehøyden.

Er resultatet helt på greip, så har man ikke strukket strikken med riktig kraft.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer når du tar roten ut av en lengde i "meter" og multipliserer det med roten en hastighet i "meter/sekund" da sier salt at vi skal få ut et tall i "meter".. Dette jo selvsagt bare tull og tøys... man får ikke ut meter av denne multiplikasjonen......

 

Ha! :smash: For en gangs skyld tar du feil SV :nono:

Matte gjelder ikke for "tommelfinger-regler"

 

f.eks. Roten av vannlinje lengde i fot = skroghastighet.

Det du sier er at roten av føtter umulig kan bli knop - men det blir det jo - fordi det er en tommelfinger-regel. :cool:

Link to post
Share on other sites

f.eks. Roten av vannlinje lengde i fot = skroghastighet.

Det du sier er at roten av føtter umulig kan bli knop - men det blir det jo - fordi det er en tommelfinger-regel. :cool:

Vel min gode mann... her har du nok tabbet deg ut igjen.... når det gjelder formelen for skrogfart så er dette en avledning fra bølgehastigheten og konstanten som står foran roten er ikke ubenevnt... dermed blir en konstant som er benevnt ganget med roten av vannlinjen en hastighet.... Hvis vi setter inn båtens lengde lik bølgelengden i formelen for bølgehastighet, får vi snekkefarten eller skoghastigheten... Konstanten er roten av g/2*Pi

 

Dette er en tommelfinger regel ja, men like fullt så stemmer den matematisk i motsetning til Salts lov.... Ærlig talt dette trodde jeg du kunne og ikke dummet deg slik ut.... :lol: :lol: .

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må vel litt flere faktorer inn før vi kan begynne å lage noe som helst. Min erfaring er at 2,25 meter sjø kan være veldig forskjellig avhengig av dybde, retning på strøm,dønninger,type båt, styrt kurs i forhold til sjøen,båtens hastighet,rormannens evner,båtens tyngde,båtens lengde,båtens bredde, etc. Jeg tror derfor sjøfolk og erfarne båtfolk uten utvidet matematikk eksamen klarer dette greit slik de har gjort i hundrevis av år, mens "matematikerene" dessverre må på sjøen for å lære.

Link to post
Share on other sites

En mer interessant avstemning kunne vært å angripe saken med folkelig tro og ikke vitenskap :smiley:

 

Om det er bølger som er like høye som 50% av båtlengden

* jeg er livredd

* jeg tror båten klarer dette helt fint

 

Om det er bølger som er like høye som 100% av båtlengden

* jeg er livredd

* jeg tror båten klarer dette helt fint

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...