Jump to content

Vår Maritime Kulturarv


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har nå sett litt av filmen "Krigsseilerne - med æren i behold" av Eilert Munch Lund. Den inngår som en dobbelt-DVD (Flukten fra Dakar som bonusfilm) i serien Vår Maritime Kulturarv og utgis av Sjøfartsfilm. Fra tidligere har jeg sett dobbelt-DVDen Norske Sjøfolk som inngår i samme serie. Anbefaler begge dobbelt-DVDene.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har nå tilbrakt tre kvelder med å se på DVD-filmen "Sjøfolk forteller... Fra glansperioden i Norsk skipsfart".

Filmen er produsert av Sjøfartsfilm AS.

Jeg kjøpte den fra Nautisk Forlag - som nå har flyttet til Christian Krohgs gate 16, Oslo.

Filmen har gitt meg mange ettertanker.

Anbefales.

Link to post
Share on other sites

Filmen har gitt meg mange ettertanker.

Anbefales.

 

Helt enig Roald,

Dette er DVD'er som man virkelig bør ta seg tid til å se med ettertanke.

Det er såvisst ikke alle kapittel i historien om norske sjøfolk som er like glamorøse - og det samme gjelder mange av de politiske beslutningene som er gjort....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du åpner for en viktig diskusjon Poseidon.

Jeg er litt usikker på tallene, men mener at det opplyses at i en periode på 1960-tallet så reiste omlag 1/3 - gjentar en-tredje-del - av norske gutter i ungdomsårene ut i norsk skipsfart.

Dette er i så fall formidable tall som må ha satt sitt preg også på mange medlemmer her på Båtplassen?

Link to post
Share on other sites

Min mor har fortalt meg at hun ble innkalt til overlæreren på min skole. :sweat:

 

Ja ja fru Halvorsen her har vi ikke noe særlig valg ,send gutten til sjøs.Så bar det til hyrekontoret som jeg tror

 

det var i de fleste norske byer den gangen. Uka etter mønstra jeg på som smører 15 år gammel.

 

Det var igrunn ingen som spurte om jeg hadde lyst.Heldigvis kom jeg på en båt med mange garva reale sjøfolk og jeg trivdes godt.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du åpner for en viktig diskusjon Poseidon.

Jeg er litt usikker på tallene, men mener at det opplyses at i en periode på 1960-tallet så reiste omlag 1/3 - gjentar en-tredje-del - av norske gutter i ungdomsårene ut i norsk skipsfart.

Dette er i så fall formidable tall som må ha satt sitt preg også på mange medlemmer her på Båtplassen?

 

Tror dette kan være nær sannheten. Men sikkert litt geografisk betinget.

I "Strandgatå" Haugesund, hvor jeg vokste opp var nok prosenten av "guttana i gatå" nær 100 %...

Selv reiste jeg ut som 16 åring. Kom meg jorden rundt på noen måneder. Masse god lærdom og erfaring.

Hva en 16 -17 åring gjorde under landlpov i Japen?? Hm, hm,.... :-)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

 

Ja, det er rett og slett avskyelig hvordan en offentlig etat, tilsynelatende helt bevisst kan trenere slike saker i trygg forvissning om at søkeren snart kommer til å forsvinne av seg selv :puke::puke::puke:

 

Det minner stygt om Frankrikes opprettholdelse av kontoret for etterlatte etter Krimkrigen. Krigen foregikk på 1850-tallet, men det var vel ikke før på 1990-tallet - altså 140 år senere - at Frankrike la ned kontoret. Bare tenk på hvor mange byråkratstillinger, også kalt arbeidsplasser de opprettholdt på denne måten . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tror dette kan være nær sannheten. Men sikkert litt geografisk betinget.

I "Strandgatå" Haugesund, hvor jeg vokste opp var nok prosenten av "guttana i gatå" nær 100 %...

Selv reiste jeg ut som 16 åring. Kom meg jorden rundt på noen måneder. Masse god lærdom og erfaring.

Hva en 16 -17 åring gjorde under landlpov i Japen?? Hm, hm,.... :-)

Jeg hadde heldigvis noe tid både på tråler og på hurtigruta før jeg "reiste ut". Men det var ikke veldig glamorøst for en 15 åring å reise ut derom de kom på "feil skip". Altfor mange endte i en mindre bra tilværelse. Men det var også mange minneverdige øyeblikk. Som da førstereisgutten fra Toten tørnet ut om morgen til sitt første møte med utlandet i havnebyen Dakar. Han gikk til rekka å så ned på det yrende livet på kaia. Kullsvarte folk, kameler og enormt ståk og styr. Haka falt bokstavelig talt ned på han og langt om lenge kvekket han "nei dette skulle ho mor ha sett".

Link to post
Share on other sites

Ja, det er rett og slett avskyelig.....

Etter hva jeg forstår er dette med krigspensjon og vurderingen rundt om man deltok i krigshandlinger litt vanskelig, men man burde vel etter hvert gjort kort prosess og innvilget søknadene på tynt grunnlag fremfor å etterforsket søkerne til døde.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter,

ja, det er akkurat det samme jeg tenker. For siden grunnlovens dager på Eidsvoll i 1814 har det vært et bærende prinsipp at "all tvil skal komme tiltalte til gode". I dette tilfellet minker det dag for dag på de som i større eller mindre grad var med på handlinger som kunne kvalifisere til den nevnte pensjonen.

 

Det kunne umulig bli store beløp som "i verste fall" ble feilaktig utbetalt - ihvertfall ikke i forhold til de enorme beløp som NAV har betalt ut og bevislig ikke hatt kontroll på. Det er derfor jeg mener at bortimot ondsinnet å drive slik trenering som det her kan se ut for i et lite antall 65 år gamle saker. :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har nå sett litt av filmen "Krigsseilerne - med æren i behold" av Eilert Munch Lund. Den inngår som en dobbelt-DVD (Flukten fra Dakar som bonusfilm) i serien Vår Maritime Kulturarv og utgis av Sjøfartsfilm. Fra tidligere har jeg sett dobbelt-DVDen Norske Sjøfolk som inngår i samme serie. Anbefaler begge dobbelt-DVDene.

 

 

Sjømannsprisen 2010 til Eilert Munch Lund for filmserien «Vår maritime kulturarv». Røyken og Hurum avis

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...