Jump to content

Moms på båtopplag?


Mouche

Recommended Posts

Siden jeg nettop betalte regningen for båtopplaget så lurer jeg på andres erfaring mht om de betaler moms på leiedelen av opplagsplass. På Asker Marina hvor jeg hadde båten i flere år betalte jeg ikke moms på leiedelen av opplaget mens i Storsand hvor jeg nå ligger i opplag betaler jeg moms. Hos begge betales det en leie basert et et antall kvadratmeter utregnet som båtens lengde x båtens bredde. Med andre ord er praksisen forskjellig, men trolig er det det samme lovverket som regulerer dette med tanke på at begge er profesjonelle aktører?

 

Hva er andres erfaring og noen som sitter med riktig fasit?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I Sonskilen (kommersielt drevet båthavn) er det ikke moms på vinteropplag. Hadde det vært lovlig/pålagt å ta moms, hadde de helt sikkert gjort det. Men for selve opptaket, belastes det full moms. Men det regnes jo som arbeid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

sakser dette fra Sticos, et oppslagverk for regnskap og mva-behandling:

 

"Båtplass anses som fast eiendom, og det skal ved slik utleie ikke beregnes utgående merverdiavgift, jf. Merverdiavgiftsloven § 5a første ledd. Vinteropplag i sjø ved en brygge eller i en bøye faller derfor utenfor avgiftsområdet.

 

Vinteropplag på land vil normalt anses som avgiftspliktig oppbevaring av en vare."

 

"Vinteropplag av båter på land anses normalt som en avgiftspliktig tjeneste med oppbevaring av varer, jf. Merverdiavgiftsloven § 13. For at det skal foreligge en oppbevaringstjeneste må utleieren også påta seg f.eks. oppsetting, tildekking og tilsyn av båtene mv., jf. Skattedirektoratets Fellesskriv av 06.04.2001.

 

Dersom vinteropplaget ikke medfører arbeid med/på båten, f.eks. å ta båten i land og sjøsette etter endt oppbevaring, tildekking, ettersyn, service på motor mv., kan vederlaget anses som utleie av fast eiendom og således faktureres uten merverdiavgift (mva-kode 0), jf. Skattedirektoratets Fellesskriv av 06.04.2001."

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Dersom vinteropplaget ikke medfører arbeid med/på båten, f.eks. å ta båten i land og sjøsette etter endt oppbevaring, tildekking, ettersyn, service på motor mv., kan vederlaget anses som utleie av fast eiendom og således faktureres uten merverdiavgift (mva-kode 0), jf. Skattedirektoratets Fellesskriv av 06.04.2001."

 

Og siden de fleste havner i allefall utfører arbeid med å ta båten opp på land, plassere denne og sjøsette denne så betyr det at mange, ja svært mange havner (opplagshavner) i dette området gjør feil ved å ikke innkreve moms, etter det jeg forstår. :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er det vel snakk om hvordan fakturaen spesifiseres? Å ta opp og sette ut spesifiseres som en post (arbeid) pr. m2, og selve lagringen på land som en annen post (leie) pr. m2.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis det som står over vedr fast eiendom er riktig - da kan vel marinaen velge frivillig registrerting i avgiftsmanntallet etter forskrift 117 og få fradrag på inngående avgift på kostnader knyttet til området - mot å utfakturere med mva? I så tilfelle kan det være forklaring på ulik praktisering mellom marinaer.

Link to post
Share on other sites

Her er det vel snakk om hvordan fakturaen spesifiseres? Å ta opp og sette ut spesifiseres som en post (arbeid) pr. m2, og selve lagringen på land som en annen post (leie) pr. m2.

 

Jeg ser nå at det er akkurat slik Asker Marina har gjort de på de opplagene jeg har hatt der; spesifisert på en og samme faktura et leie av areal uten moms, mens arbeid vedr opplag med moms.

 

Hero Marin i Storsand har på den annen side sendt meg en regning som kun omfatter leie av opplagsplass og belastet meg med moms på dette beløpet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo riktig fremgangsmåte som Lars H beskriver. På fakturaen skilles det mellom leie av opplagsplass som da ikke skal avgiftsbelegges, og den fysiske tjenesten ved bruk av kran til opptak og utsetting som i da skal avgiftsbelegges.

 

Hvis det er små opplagsplasser med få opptak og utsettinger, og intet annet på det firmaet, så kan det jo være at utleier ikke kommer over grensen på kr. 50.000 over en 12 mnd periode, og da skal det ikke svares avgift. Av denne grunn kan det med andre ord være billigere på mindre opplagsplasser enn på de større. Men, tror dette egentlig bare er i teorien...

 

Mouche:

Du bør i høyeste grad ta kontakt med utleier for å høre hvorfor han avgiftsbelegger båtopplaget.

Link to post
Share on other sites

Det klinger jo fornuftig i mine ører det, men hvem tror du unødvendig betaler denne slump med penger da? Vedkommende som krever mva av vinteropplaget krever urettsmessig inn moms på det leiebeløpet!

 

Vedkommende kan bare ikke si at jeg skal ha så mye for vinteropplaget, og så skal staten ha sitt.....for staten skal ikke ha noe!

Link to post
Share on other sites

Det klinger jo fornuftig i mine ører det, men hvem tror du unødvendig betaler denne slump med penger da? Vedkommende som krever mva av vinteropplaget krever urettsmessig inn moms på det leiebeløpet!

ikke hvis vedkommende kan være frivillig registrert i avgiftsmanntallet - vil gjette på at det er forskrift 117 som her gjelder ettersom dette, jf divere postinger over, relaterer seg til utleie av eiendom. Da er oppsiden for marinaen fradrag for inngående mva-kostnader som han ellers ikke ville fått fradrag for (netto gevinst til marianen) - mens leietager må betale mva av leiebetløpet - og denne mva-en viderebetales statskassa.

 

Dersom dette er organisert under forskrift 117 er det vel akkurat slik det kan gjøres med annen fast eiendom - og om det er tilfellet er det ikke noe ulovlig eller snuskete med det.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra Nordan family 27:

"Da er oppsiden for marinaen fradrag for inngående mva-kostnader som han ellers ikke ville fått fradrag for (netto gevinst til marianen) - mens leietager må betale mva av leiebetløpet - og denne mva-en viderebetales statskassa."

 

 

Denne tror jeg trenger en utdypning...

Link to post
Share on other sites

Dersom man eier fast eiendom som ikke er avgiftsregistrert får man ikke fradrag for inngående merverdiavgift for kostnader ved eiendommen. Med andre ord blir inngående avgift en endelig kostnad for eiendoms-eieren. Dersom eiendoms-eieren likevel kvalifiserer for frivillig registrering i avgiftsmanntallet, kan han derimot trekke fra inngående merverdiavgift og få dette tilbakebetalt fra staten. Således blir eiendoms-eierens kostnader lavere. Men motstykke er selvsagt at det belegges utgående avgift på leien, som betales av leietaker og innbetales statskassen av utleier. Men dette er ikke utleiers kostnad - utleier har derimot fått redusert sine kostnader, og leietager får økt kostnad.

 

Blir det ikke omtrent slik, da? Men om arealer som brukes til opplag kvalifiserer som slik frivillig registrering vet jeg ikke.

 

Som det er sagt over: om man krever inn utgående mva som IKKE betales statskassen er dette meget ulovlig. Ulovlig og feilaktig innkrevet utgående merverdiavgift tilfaller statskassen om det ikke rettes overfor betaleren innenfor den anledning som er gitt for dette.

 

Snart så skipper worse må vekkes - dette er vel noe en båtinteressert advokat kan redegjøre for....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...