ollebolle2 Startet 13.Desember.2008 Del på Facebook Startet 13.Desember.2008 Har kjøpt båt med nevnte motor og er usikker på hva som er mest gunstig mht turtall/økonomi. Max turtall oppnås ved 2720RPM. Noen som vet litt om momentkurve på denne maskinen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Da har du en 6BT5.9M Og det ser slik ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 13.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Hmm Kilde for info? Kanskje det er mer nyttigt der.. Syntes det var rart en bare får 10hk mer på de siste 600RPM ved 2200RPM : 200HK. Ved 2800RPM : 210HK.. Slik eg tolker kurvene, vil det være mest hensiktsmessig å cruise på 1800RPM 170HK og har max dreiemoment da?? En kjører vel motoren "snilt" da vil eg tro..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Kilde? Datablad for motoren fra Nogva. Jeg har brukt denne satt ned til 185 hk. mye. Og 6B5.9 m2 på 3025 hk. Dette må være verdens beste båtmotor. Den tåler alt, og går på alt du klarer å få trykket ned gjennom tanklokket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JBA Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Hvis du oppnår 2720 på maks er enten propellen litt for lett eller så har de tatt høyde for at båten kan lastes litt. På 1800 tar du vel ut kanskje 70-80 hester... og det er vel snilt ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 På 1800 tar du vel ut kanskje 70-80 hester... og det er vel snilt ja. Er det jeg som ikke leser kurven korrekt da?? Jeg mener den yter ca 175HK og har max dreiemoment ved 1800RPM, forbruk ca 32L/t. Ut i fra mine antagelser på forhånd trudde eg HK kurven var brattere på slutten.. Det er ikke mye HK en får på de siste 1000RPM og momentet går ned.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Eg trur at du leser riktig. og ut fra kurvene så har denne maks 210 hk ved 2600omd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Du leser feil kurve, det er propeller kurven du bør se på. Her er en litt bedre kurve. Den nederste er propeller effekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 hvem leser feil eg ???????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Nei, eg tror kanskje ovehenning leser på feil kurve. Det virker slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JBA Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Er det jeg som ikke leser kurven korrekt da??Jeg mener den yter ca 175HK og har max dreiemoment ved 1800RPM, forbruk ca 32L/t. Ut i fra mine antagelser på forhånd trudde eg HK kurven var brattere på slutten.. Det er ikke mye HK en får på de siste 1000RPM og momentet går ned.. Hvis du kjører motoren i benk (evt med en overlesset båt) slik at den ikke orker å dra mer enn 1800rpm, da yter den 175hk, dvs maks-ytelsen vil være som vist i maks-hk kurven. Du kan imidlertid ikke kjøre motoren sånn over tid, da overbelaster du den. Hva forbruket er i en sånn setting er irrelevant, derfor oppgir produsentene en tenkt propelleffektkurve, slik motoren vil oppleve belastningen når den er montert i en båt og har riktig propell/utveksling. Forbrukskurven er derfor det forbruket motoren har ut fra propelleffekt, maks effektkurven sier noe om hvor sterk motoren evt vil være til å få en båt opp i plan osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Ja det er kanskje derfor jeg ble navigatør og ikke maskinist Forstår fortsatt ikke helt dette.. Båten er en halvplanende båt. Har ikke fått testet den noe særlig siden den ble kjøpt et par dager før jeg reiste på jobb for 4 uker.. Går ca 18knop ved 2200RPM og 22Knop ved 2700RPM. Kan jeg benytte desse kurvene som et utgangspkt for mest økonomisk fart eller blir dette helt avhengig av båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JBA Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Går ca 18knop ved 2200RPM og 22Knop ved 2700RPM.Kan jeg benytte desse kurvene som et utgangspkt for mest økonomisk fart eller blir dette helt avhengig av båten? Ja de trur eg. men de har nok noe avhengig av båt type. 2700 omd er ikke bra da motor har høyer turtal elle max. ser du på kurvene så har du pasert max moment på motor ved 2200omd. og da går noe letter og de er bra. ser du på forbruk så brukermotor ca 27 liter i timen på 2200omd men motor bruker hele 45 liter i timen på 2600omd mens du øker kun ca 3 knop. så du bruker ca 18 liter mer i timen på max. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.