Jump to content

Erfaringer med Cummins 210hk 1998mod?


ollebolle2

Recommended Posts

Hmm

Kilde for info? Kanskje det er mer nyttigt der..

 

Syntes det var rart en bare får 10hk mer på de siste 600RPM

ved 2200RPM : 200HK.

Ved 2800RPM : 210HK..

 

Slik eg tolker kurvene, vil det være mest hensiktsmessig å cruise på 1800RPM 170HK og har max dreiemoment da?? En kjører vel motoren "snilt" da vil eg tro..?

Link to post
Share on other sites

På 1800 tar du vel ut kanskje 70-80 hester... og det er vel snilt ja.

 

Er det jeg som ikke leser kurven korrekt da??

Jeg mener den yter ca 175HK og har max dreiemoment ved 1800RPM, forbruk ca 32L/t.

 

Ut i fra mine antagelser på forhånd trudde eg HK kurven var brattere på slutten.. Det er ikke mye HK en får på de siste 1000RPM og momentet går ned..

Link to post
Share on other sites

Er det jeg som ikke leser kurven korrekt da??

Jeg mener den yter ca 175HK og har max dreiemoment ved 1800RPM, forbruk ca 32L/t.

 

Ut i fra mine antagelser på forhånd trudde eg HK kurven var brattere på slutten.. Det er ikke mye HK en får på de siste 1000RPM og momentet går ned..

Hvis du kjører motoren i benk (evt med en overlesset båt) slik at den ikke orker å dra mer enn 1800rpm, da yter den 175hk, dvs maks-ytelsen vil være som vist i maks-hk kurven. Du kan imidlertid ikke kjøre motoren sånn over tid, da overbelaster du den.

 

Hva forbruket er i en sånn setting er irrelevant, derfor oppgir produsentene en tenkt propelleffektkurve, slik motoren vil oppleve belastningen når den er montert i en båt og har riktig propell/utveksling.

 

Forbrukskurven er derfor det forbruket motoren har ut fra propelleffekt, maks effektkurven sier noe om hvor sterk motoren evt vil være til å få en båt opp i plan osv.

Link to post
Share on other sites

Ja det er kanskje derfor jeg ble navigatør og ikke maskinist :crazy:

Forstår fortsatt ikke helt dette..

 

Båten er en halvplanende båt. Har ikke fått testet den noe særlig siden den ble kjøpt et par dager før jeg reiste på jobb for 4 uker..

Går ca 18knop ved 2200RPM og 22Knop ved 2700RPM.

 

Kan jeg benytte desse kurvene som et utgangspkt for mest økonomisk fart eller blir dette helt avhengig av båten?

Link to post
Share on other sites

Går ca 18knop ved 2200RPM og 22Knop ved 2700RPM.

Kan jeg benytte desse kurvene som et utgangspkt for mest økonomisk fart eller blir dette helt avhengig av båten?

 

Ja de trur eg. men de har nok noe avhengig av båt type. 2700 omd er ikke bra da motor har høyer turtal elle max.

ser du på kurvene så har du pasert max moment på motor ved 2200omd. og da går noe letter og de er bra.

ser du på forbruk så brukermotor ca 27 liter i timen på 2200omd men motor bruker hele 45 liter i timen på 2600omd mens du øker kun ca 3 knop. så du bruker ca 18 liter mer i timen på max.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...