Jump to content

Unormalt lavt vann


ter-av

Recommended Posts

Vi ligger i gjestehavna i Horten - og jeg har aldri sett maken til lavvann. Båter innerst mot land har flyktet unna. Nabobåten vår ved "honnørbrygga", en seilbåt rundt 40 fot, ligger og ballanserer på kjølen.

Månen er nærmere jorda enn den har vært på mange, mange år. På himmelen fremstår den 30 pst større enn vanlig. Og det har vel sin virkning på vannet også, vil jeg tro. Nå er jeg glad jeg ligger med baugen mot land! :yesnod:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Det er lavere vann enn jeg kan huske å ha sett her før. En seilbåt som ligger nedenfor Volvo Penta ved Floa i Fredrikstad ligger også godt nedi gjørmebunnen med kjølen. Lener seg skrått inntil brygga.

 

Lukta blir ganske stram enkelte steder når vannet trekker seg så langt ut. Men kulda hjelper vel litt der. Man får et inntrykk av hvor mye drit som ligger på bunnen. Handlevogner, sykler, bildekk og annet skrot. Masse tømmer og trær selvfølgelig. Ikke rart man setter fast sluken innimellom når det ser sånn ut på bånn :nonod:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Hvordan henger dette sammen? Høy- og lavvann styres jo av månens tiltrekning på jorda. Ved ekstrem lav månebane skulle en tro at månens påvirkning på havene var ekstra stor, og at en derav ville få ekstremt høyvann?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...