Jump to content

overhaling AQAD40A


pantzatt

Recommended Posts

Noen som har erfaring med, eller en ide om hvor mye en overhaling av AQAD40A vil komme på?

Motoren fungerer greit idag, men kunne tenkt meg en overhaling for å eliminere fremtidig havari...

Pris forutsetter at jeg selv tar motor ut og setter den i igjen, altså levert på palle...

 

Bor i området rundt Haugesund, så tips til rimelige dog flinke mekanikere i området (Bergen til Stavanger) ønskes.

Link to post
Share on other sites

Om du skal få den fult overhalt på et verksted tror jeg nokk du må regne med Kr 40-50.000,-. Men trenger motoren en ful overhalig? Er den kjørt mange timer?. Bruker den mye olje?. Kansje er det nokk med en ful servise med kontroll av dyser osv. Etter min mening er det galskap og begyne og skifte foringer, stempler, lager, ventiler, ventilseter, ventilstyringer, osv på en så gammel motor.

Link to post
Share on other sites

Om du skal få den fult overhalt på et verksted tror jeg nokk du må regne med Kr 40-50.000,-.

 

Er virkelig deleprisene så dyre til disse motorene? En som kjenner motortypen overhaler denne på 15-20 timer.

 

Hvis motoren din fungerer bra i dag, så trenger den sikkert bare en ompakking, kommer sikkert langt med honing av sylindere, nye stempelfjærer, rådelager evt rammelager og nye pakninger. Kontroll av topplokk med rengjøring av ventiler og nye tettninger.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Mulig det! kjenner ikke motortypen spesielt godt, Men det er jo en vanlig forkammer diesel som trådstarter skal levere på pall til evt et verksted. Men det spørs jo hva en legger i ordet "full overhaling", skal man måle samtlige lager og klaringer for og vurdere om de kan brukes på nytt tar det jo tid :wink:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Full overhaling har no bare en betydning etter min meining. Men om det er nødvendig, er noko heilt anna. Likavel motoren har gått fleire tusen timer, så er det ikkje sikkert man treng å skifte foringer og stempel. Dette er noko som mekanikeren skal evetuelt vurdere om eigaren vil fornye motoren på billigaste måte.

Link to post
Share on other sites

Full overhaling eller overhaling, et definisjonsspørsmål.

En mann er full ved 0,5 i promille mens en mann er full ved 2,5 i promille :crazy:

 

Motoren er gått 5000 timer

Observerer at noen pakninger rundt om svetter olje, men holder veldig lavt forbruk.

Klakkelyder er det, men om det er mer enn normalt vites ikke. Har ikke erfaring til å uttale meg om det.

 

Ser for meg at det må være noe på en gammel sliter, og ettersom forrige eier har løyet om alt annet, så er vedlikeholdet av motoren heller uvisst.

 

Tenker det er bedre å være proaktiv enn reaktiv, når man ferdes på sjøen...

 

10.000,- er akseptabelt for oversyn, men 50.000,- da blir det ny motor når den gamle har takket for samarbeidet.

Link to post
Share on other sites

Vis motor fungere bra så ville eg tatt en service på motor og kjørt.

Skal du overhale så kan du begynne, overhaling av dyser. ca 1000.-kr x 6 overhaling av topp. ( skift av ventilstyring, og skift av ventil fjærer, + tilpassing av ventiler og ventil seter. kommer på ca 12- 15 000 .-kr og slik kan du plusse på til du er ferdig. 35-50000 .- kr du fort komme opp i .

 

Nei skift pakninger der de lekker olje og ta en service på motor med ventiljustering så går motor sansynlig i mangen timer til. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...