pantzatt Startet 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2008 Noen som har erfaring med, eller en ide om hvor mye en overhaling av AQAD40A vil komme på? Motoren fungerer greit idag, men kunne tenkt meg en overhaling for å eliminere fremtidig havari... Pris forutsetter at jeg selv tar motor ut og setter den i igjen, altså levert på palle... Bor i området rundt Haugesund, så tips til rimelige dog flinke mekanikere i området (Bergen til Stavanger) ønskes. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Tjaaa.. Ikkje godt å seie, sikkert en del forskjel om du høyrer rondt på forskjellige verksted. Men kan tenke meg rundt 30 - 40 000,- Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Du kan jo prøve Vestmarine på husøy. Kjell Leif Vikra hos Vestmarine er en dyktig mekaniker.. Han overhalte min AQAD 40, prisen er jeg litt usikker på.. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Har god erfaring med vestmarine i forhold til råd og vink, virker som han har full kontroll på gamle Penta motorer. 40 lapper er nok noe mer enn hva jeg tenker å legge i en gammel motor. Kan synes som bedre butikk å selge den gamle for å kjøpe en nyere da. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Tror du kommer langt med 15000-20000. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Om du skal få den fult overhalt på et verksted tror jeg nokk du må regne med Kr 40-50.000,-. Men trenger motoren en ful overhalig? Er den kjørt mange timer?. Bruker den mye olje?. Kansje er det nokk med en ful servise med kontroll av dyser osv. Etter min mening er det galskap og begyne og skifte foringer, stempler, lager, ventiler, ventilseter, ventilstyringer, osv på en så gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Om du skal få den fult overhalt på et verksted tror jeg nokk du må regne med Kr 40-50.000,-. Er virkelig deleprisene så dyre til disse motorene? En som kjenner motortypen overhaler denne på 15-20 timer. Hvis motoren din fungerer bra i dag, så trenger den sikkert bare en ompakking, kommer sikkert langt med honing av sylindere, nye stempelfjærer, rådelager evt rammelager og nye pakninger. Kontroll av topplokk med rengjøring av ventiler og nye tettninger. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ultra1 Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 15-20t på full overhaling av en 40 motor? hørtes lite ut spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Mulig det! kjenner ikke motortypen spesielt godt, Men det er jo en vanlig forkammer diesel som trådstarter skal levere på pall til evt et verksted. Men det spørs jo hva en legger i ordet "full overhaling", skal man måle samtlige lager og klaringer for og vurdere om de kan brukes på nytt tar det jo tid Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
bellen Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Full overhaling har no bare en betydning etter min meining. Men om det er nødvendig, er noko heilt anna. Likavel motoren har gått fleire tusen timer, så er det ikkje sikkert man treng å skifte foringer og stempel. Dette er noko som mekanikeren skal evetuelt vurdere om eigaren vil fornye motoren på billigaste måte. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Full overhaling eller overhaling, et definisjonsspørsmål. En mann er full ved 0,5 i promille mens en mann er full ved 2,5 i promille Motoren er gått 5000 timer Observerer at noen pakninger rundt om svetter olje, men holder veldig lavt forbruk. Klakkelyder er det, men om det er mer enn normalt vites ikke. Har ikke erfaring til å uttale meg om det. Ser for meg at det må være noe på en gammel sliter, og ettersom forrige eier har løyet om alt annet, så er vedlikeholdet av motoren heller uvisst. Tenker det er bedre å være proaktiv enn reaktiv, når man ferdes på sjøen... 10.000,- er akseptabelt for oversyn, men 50.000,- da blir det ny motor når den gamle har takket for samarbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Om det er kr 10.000,- du kan bruke på overhaling tror jeg ikke det er vert arbeidet med og ta ut motoren. Ville heller fåt en mekaniker ombord får og ta en skikkelig servise på den dær. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 10 000,- rekker vel ca til nye dyser og ny olje Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Vis motor fungere bra så ville eg tatt en service på motor og kjørt. Skal du overhale så kan du begynne, overhaling av dyser. ca 1000.-kr x 6 overhaling av topp. ( skift av ventilstyring, og skift av ventil fjærer, + tilpassing av ventiler og ventil seter. kommer på ca 12- 15 000 .-kr og slik kan du plusse på til du er ferdig. 35-50000 .- kr du fort komme opp i . Nei skift pakninger der de lekker olje og ta en service på motor med ventiljustering så går motor sansynlig i mangen timer til. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Tenker nok det blir den varianten ja.... Litt tullete å bruke mye penger på gammelt møl. Var en som sa at man kan ikke gjøre en hore til jomfru :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.