Jump to content

Volvo B18, Hvordan få toppakningen tett så mulig?


Hilmar 2

Recommended Posts

Jeg har aldri brukt pakningssement på toppakninger, men det har likevel alltid blitt tett! Så jeg ville ha prøvd uten. men sjekk først med en stållinjal om anleggsflatene er rette! En eventuell tidligere lekkasje kan skyldes skjevheter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er skaden rundt huller for vanngjennomgang kan du bruke Permatex pakningssement. Har du skader i anleggsflaten rundt sylindrene maa blokka (og evt. toppen) hoevles.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjekk planheten. Jeg pleier å sjekke topplokket mot blokka.

Første test er med søkerblad. Neste trinn er blåfarge.

Ut fra bildet ditt synes jeg overflaten på blokka ser rimelig OK ut.

 

Dersom det er kontakt hele veien:

Monter med med ny pakning. Boltene trekkes til i riktig rekkefølge med riktig moment. Ettertrekkes etter at motoren er kjørt varm.

 

Dersom det er ujevne flater eller er dårlig kontakt:

Lever til motorverksted for avretting av flatene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips, spesielt hvis du planer toppen :

 

Sjekk at boltene er korte nok etterpå. Mine bolter 'bunnet', med det resultat at selv om momentnøkkelen slo ut på at de var stramme nok , så var de ikke det, med det resultat at jeg blåste ett par ekstra topppakninger før jeg fant ut av det. :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

På yrkesskolen (mekaniske fag) skrudde vi på slike motorer, og vi brukte paknings-sement sammen med pakningen (begge sider).

I tillegg ble både toppen og blokka planslipt. (slipepasta på en 100% rett flate).

 

Godt tips dette med lengden på boltene, verdt å dobbeltsjekke.

 

Husk også å trekke til i kryss, og ikke rett på riktig moment med en gang, men gå først til f.eks 1/3 av momentet, på alle i kryss, deretter til 2/3 av momentet i kryss, og til slutt trekker du det til riktig moment (husk å holde den på momentet et sekund eller to slik at bolten sitter på moment og ikke rett før.

 

Lykke til. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vel det er ikke mye men det er Litt rundt Vannkappe hullene.

Kunne kansje hatt på litt Sement rundt hullene?

Dette med boltene: de har sist vært skrudd på i 1981 ved Overhaling med Hfk Våpentekniske avdeling :tongue: så det er ikke noe problem.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Vel det er ikke mye men det er Litt rundt Vannkappe hullene.

Kunne kansje hatt på litt Sement rundt hullene?

Dette med boltene: de har sist vært skrudd på i 1981 ved Overhaling med Hfk Våpentekniske avdeling :tongue: så det er ikke noe problem.

 

Pass på :nono:

Ikke sikkert at alle er eksakt like lange. Da kan du få problemer selv om de passet før, dersom du stokker om på dem :tongue:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips, spesielt hvis du planer toppen :

 

Sjekk at boltene er korte nok etterpå. Mine bolter 'bunnet', med det resultat at selv om momentnøkkelen slo ut på at de var stramme nok

 

Etter det jeg har fått opplyst nå er det Strekkbolter på toppen slik at de bunner etter et par ganger :crazy:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...