Hilmar 2 Startet 14.Desember.2008 Del på Facebook Startet 14.Desember.2008 Har tatt av Toppen på min B18 motor nå. Noen som har noen tips om hvordan jeg får Pakningen tett så mulig? Har litt tæring rundt Vannkappe hullene. Skal jeg bruke Pakningsement kansje? Smøre på noe fett rundt Sylinderene på Pakningen?? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
bellen Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Er det ny motor til Hilmar II? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 neida. det er motoren til Feltvogna, Men siden B18 har også vært levert som marinemotor postet jeg den i Åpent forum. Finner heller en Diesel til Sleperen Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hans-Petter Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 jeg ville prøvd med permatex og ny pakning Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Fett må du ikke bruke. Legg heller på den nye pakningen og se hvor mye av den tæringen som ligger under pakningen. Ser ut for meg på bildet at der tæringen er i forkant...så er det merker etter utstansing i pakningen. Dvs at pakningen ikke ligger oppå tæringen. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
barentz Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Ny pakning, klapp sammen og det er tett... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 jeg ville smørt på et tynt lag med pakningssement. hvis det er groper etter rusten.. . skader ikke ,. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Jeg har aldri brukt pakningssement på toppakninger, men det har likevel alltid blitt tett! Så jeg ville ha prøvd uten. men sjekk først med en stållinjal om anleggsflatene er rette! En eventuell tidligere lekkasje kan skyldes skjevheter! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Er skaden rundt huller for vanngjennomgang kan du bruke Permatex pakningssement. Har du skader i anleggsflaten rundt sylindrene maa blokka (og evt. toppen) hoevles. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
NilsPils Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Sjekk planheten. Jeg pleier å sjekke topplokket mot blokka. Første test er med søkerblad. Neste trinn er blåfarge. Ut fra bildet ditt synes jeg overflaten på blokka ser rimelig OK ut. Dersom det er kontakt hele veien: Monter med med ny pakning. Boltene trekkes til i riktig rekkefølge med riktig moment. Ettertrekkes etter at motoren er kjørt varm. Dersom det er ujevne flater eller er dårlig kontakt: Lever til motorverksted for avretting av flatene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TMe Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Ønske deg denne til jul: http://www.nautisk.no/products/ka_e_det_det_e_vri_x12683 Skifting av toppakning, kontroller rundt dette er behørlig omtalt i Markussens bok. Ha øser av sin enorme kunnskap om motorer. De hele spekket med eksempler og gode historier. Ha er i tillegg en god skribent og en dyktig tegner. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Ett lite tips, spesielt hvis du planer toppen : Sjekk at boltene er korte nok etterpå. Mine bolter 'bunnet', med det resultat at selv om momentnøkkelen slo ut på at de var stramme nok , så var de ikke det, med det resultat at jeg blåste ett par ekstra topppakninger før jeg fant ut av det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ulv I Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 På yrkesskolen (mekaniske fag) skrudde vi på slike motorer, og vi brukte paknings-sement sammen med pakningen (begge sider). I tillegg ble både toppen og blokka planslipt. (slipepasta på en 100% rett flate). Godt tips dette med lengden på boltene, verdt å dobbeltsjekke. Husk også å trekke til i kryss, og ikke rett på riktig moment med en gang, men gå først til f.eks 1/3 av momentet, på alle i kryss, deretter til 2/3 av momentet i kryss, og til slutt trekker du det til riktig moment (husk å holde den på momentet et sekund eller to slik at bolten sitter på moment og ikke rett før. Lykke til. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
NilsPils Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Dersom du ikke har en tilstrekkelig plan flat å slipe mot, kan du slipe topplokket mot blokka. Tror ikke Volvo anbefaler pakningssement. Normal prosedyre er uten tetningsmiddel av noe slag. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 nei volvo anbefaler nok ikke det. men da har sikkert ikke volvo tatt groptæring med i bildet heller.. her er en gropskade i forbindelse med kjølkappa . dvs , det vil uansett ikke gjøre det værre med sement. kun bedre. godt nok? antagelig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Vel det er ikke mye men det er Litt rundt Vannkappe hullene. Kunne kansje hatt på litt Sement rundt hullene? Dette med boltene: de har sist vært skrudd på i 1981 ved Overhaling med Hfk Våpentekniske avdeling så det er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Erik Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Vel det er ikke mye men det er Litt rundt Vannkappe hullene. Kunne kansje hatt på litt Sement rundt hullene? Dette med boltene: de har sist vært skrudd på i 1981 ved Overhaling med Hfk Våpentekniske avdeling så det er ikke noe problem. Pass på :nono: Ikke sikkert at alle er eksakt like lange. Da kan du få problemer selv om de passet før, dersom du stokker om på dem Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
NilsPils Svart 15.Desember.2008 Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 På volvo B18 er alle topplokkboltene like lange. Holder det også for temmelig usannsynlig at de bunner. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2008 Man kan jo skru dem ganske langt ned føre dem slår i bunn. så det er ikke noe problem siden hverken toppen eller Blokka er høvla. Dere kan jo se på det øverste inlegget å se på bildet, så ser dere hvordan den ser ut. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Ett lite tips, spesielt hvis du planer toppen : Sjekk at boltene er korte nok etterpå. Mine bolter 'bunnet', med det resultat at selv om momentnøkkelen slo ut på at de var stramme nok Etter det jeg har fått opplyst nå er det Strekkbolter på toppen slik at de bunner etter et par ganger Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
bellen Svart 16.Desember.2008 Del på Facebook Svart 16.Desember.2008 Om det er strekkbolter så må dei skiftast, dei kan kun brukast bere en gang... Hmm.. muligens ikkje så farli på ein så pass liten motor, men det er sikkert lurt å skifte dei så du veit at du får rett moment og at det blir tett. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Båt og bensin hører ikke sammen. Hvertfall ikke en gammel amazon-motor. hadde ikke tvilt 2sek. med å sette en liten diesel, det behøver ikke være verken veldig dyrt eller mye arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Trekke til topp-pakning: Smøring av gjenger er det som gjelder, du oppnår nesten dobbelt så stort moment dersom gjengene er smurt med riktig smøring kontra tørre skruer/muttere. Husk at gjenger er skråplan og friksjon gir motstand, enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 18.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Båt og bensin hører ikke sammen Følger du ikke med gutt? I båten min sitter det en seilivet yanmar fra 1969! Volvoen fikk jeg igang igjen i kveld. Starta slik som en b18 skal gjøre. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bearded Beast Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Båt og bensin hører ikke sammen. tvert imot, båt&bensin hører sammen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.