Jump to content

Hva synes dere om den nye NB?


Pelle Parafin

Recommended Posts

overskrift.jpeg

 

Men hva er oppsiktsvekkende?

 

Disse båtene har jeg da sett før.

27-foteren kunne gjerne vært en Minor, Targa, North Star, Wiking, ... you name it?

Windy har akkurat kjørt en rettsrunde mot en båtprodusent på Sørlandet som

de sikkert med rette hevder å ha kopiert en av deres båter.

Når vil vi se andre produsenter hevde de samme opphavsrettighetene til skrog, design, løsninger og funksjoner?

Link to post
Share on other sites

27-foteren kunne gjerne vært en Minor, Targa, North Star, Wiking, ... you name it?
Litt uenig her, denne NB-en ser ikke ut til å ha, etter bildene å dømme, annet enn et par stoler og et dashbord i styrehuset, i motsetning den mengden båter du nevnte, som har minst fem soveplasser, pantry, salonger, bad, etc. Den ene likheten med Wiking er at styrehuset er venstrestilt. Nei, dette er nok et forsøk på en kystjeep for arbeidsfolk, eller transportbåt for hyttefolk.

 

Synes og det er tøft og stilig av NB og satse, men tviler litt på at det er veldig mange som kjøper en 27 fots skjærgårdsjeep til 650 000++; i hvert fall ikke i dag. Kystjeepen tror jeg og har en snever kjøpegruppe, men jeg ønsker alltid NB alt godt og håper inderlig de lykkes!

Link to post
Share on other sites

Jeg likte godt den med styrehuset, den var litt barsk. Den åpne var pen, men "nok en skjærgårdsjeep"

 

Hva mener de med: "Ardea 27 Pro vil garantert også kunne falle i smak hos alle oljependlerne på Vestlandet med stort behov for å komme seg raskt og sprutsikkert til nærmeste flyplass."

 

-Jeg er "oljependler på vestlandet" men verken jeg eller noen av mine kollegaer kommer sjøveien i hui og hast til nærmeste flyplass :smiley: Er det et slikt bilde VG journalistene har av oss?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

-Jeg er "oljependler på vestlandet" men verken jeg eller noen av mine kollegaer kommer sjøveien i hui og hast til nærmeste flyplass :smiley: Er det et slikt bilde VG journalistene har av oss?

 

:eek: Ligger ikke alle flyplassene på vestlandet midtfjords med egen "parkeringsplass" for fiskebåtene til de 2-300 menneskene som bor "borti der" ??? :crazy::eek:

 

Du kan da ikke mene at journalister i riksavisene ikke har peiling på det de skriver om?

 

 

 

 

 

 

 

(var sarkasmen tydelig nok tro?)

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Det som bekymrar mig (för NB:s del) är att det redan finns mängder av båtar av typen "öppen daycruiser". Titta på hur det ser ut på mässorna. För att klara konkurrensen mot dessa måste båten vara billig. Folk betalar inte för namn, finish eller "lull-lull" idag. Och varken finish eller "lull-lull" är ju NB:s allra starkaste sidor ändå. Såg på deras hemsida att inte ens vindrutan framför förarplats/cockpit ingår som standard utan kostar extra :sad: .

 

Den öppna båten har bara två sittplatser, men en liten "kabin" finns tydligen under instrumentbrädan. Den täckta har varken vindrutetorkare, defroster eller ens ljus i kabinen som standard. Trots prislappen. Men skrovet är sannolikt beprövat, är det inte NB820:s underdel/skrov man återanvänder ?

 

Sedan funderar jag på kommentaren från NB att "Vi skall slå svenskarna". Det kan ändå inte vara så svårt. Vi har inte många båtmodeller som säljs speciellt bra som konkurrerar med NB:s nya. Modellerna han antagligen tänker på - Flipper, Bella m.fl. - är ju finska. NB Marine har dessutom i princip ingen försäljning i Sverige - man har aldrig ansett Sverigemarknaden viktig. Så det kan inte vara vad man syftar på heller.....

 

Bättre vore att titta på sina närmaste konkurrenter och försöka ta fram något som ligger riktigt bra i pris. I detta segment tror jag nämligen priset är en viktigare faktor, än bland de "storbåtar" NB har erfarenhet av sedan tidigare.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Syns de er flotte båter, men tviler litt på markedet. Hvem vil betaler 650 - 750 000 for en båt i denne størrelsen der du ikke engang kan overnatte? Merry Fisher, Quicksilver Pilothouse, Arvor etc er litt mindre men etter min mening vel så godt egnet til frakt av personer og fiske og bare halvparten så dyr.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Du kan da ikke mene at journalister i riksavisene ikke har peiling på det de skriver om?

(var sarkasmen tydelig nok tro?)

 

-Nei for all del, jeg ønsker for all del ikke tråkke en skolert journalist på tærene. Han har helt rett. Når det er tid for en tur i havet igjen, etter et kort opphold i land, så kommer hele mannskapet i sjarkene våre så sjøspruten står, fortøyer i flyplasskaien og reiser av gårde i både sydvest og redningsdrakt. Akk ja..det er et tøft liv..men vi liker det! Men så er det et øysamfunn der menn er menn og sauene er livredde :smiley:

 

Sarkasme? Du? Hva?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er viktig for NB å lansere disse båtene nå. En ihuga menighet er i ferd med å "eldes" ut av sine 810, 820, 840 osv. Disse karene vil ha lettstelte båter å fiske og cruise med. Og de vil beppe ha noe annet enn NB. Litt Volvo på en måte.

 

Det er ikke enkelt å finne opp hjulet hver gang man skal lage en ny båt, og NB er vel ikke kjent for å være veldig innovative fra før. Hvor skal de være det nå? Konseptet et er velprøvd og båtene ser da helt greie ut.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke enkelt å finne opp hjulet hver gang man skal lage en ny båt, og NB er vel ikke kjent for å være veldig innovative fra før. Hvor skal de være det nå? Konseptet et er velprøvd og båtene ser da helt greie ut.

 

Nej, konceptet är det inte fel på. Vad jag menade var att prislappen synes lite väl saftig. Om den nivå som uppgivits i tråden stämmer...

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...