Jump to content

Redningsselskapet: Hvor bør hovedkontoret ligge ?


oslofjord

Hvor bør redningselskapets hovedkontor ligge ?  

93 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Historikk: ..1889:.."og drivkraften nå er grosserer Heinrich Scheller. Som medlem av Kristiania Kjøbmandsforening tok han saken opp i foreningens styre."

 

1891:

Store innsamlingsaksjoner til redningssaken holdes i Oslo og Bergen.

Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning (NSSR) stiftes i Oslo Børs lokaler 9 juli.

 

Redningselskapets hovedkontor er i dag på Høvik ..muligens fordi handelstanden i Oslo var sentrale i 1891 da foreningen ble stiftet i Oslo børs sine lokaler (?).

 

Fra starten var kysten aktivt med bla i Horten, men de fine verv ble nok hovedsaklig fordelt blandt borgerskapet i hovedstaden (?)

 

(Vet noen om hovedkontoret hele tiden har vert i Osloområdet ?)

 

Nå er vel tiden moden til å flytte hovedkontoret til grasrota ved kysten. jeg ser for meg et Lunvik ved kysten hvor hovedkontoret kommer nærmere det operative miljøet og forhåpenligvis får billigere husleie.

 

Signalet til almuen og politikerne ved å flytte en slanket administrasjon fra pyntebrygga i Bærum ut til distrikts-kysten kan være bra for imagen.

 

Dagens hovedkontor:

- ligger laaangt unna Gardermoen (spesielt i rushtrafikken fordi man da må gujennom Oslo først)

-laaaang vei ut av Bærums 5- 12 knopssone

-laaangt fra de fleste redningbåter.

-laaaangt fra Kystverket i Ålesund

-laaangt fra Sjøfartsdirkektoratet

-og i rushtrafikken tar det faktisk laaang tid til Oslo sentrum også

- Det er drosjeavtstand til nærmest lokatog stasjon.

 

 

Det ligger dog nær det maritime miljøet i Det norske Veritas.)

 

 

Kriterier for et nytt sted kan være:

 

-billig husleie

-helst nær en NSSR base.

-nær kaianlegg med verksted og drivstoff.

-gratis korttidfortøyning for medlemmer som skal innom kontoret.

-kort vei til flyplass med direktefly til Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø.

-Helst nær annen maritim virksomhet.

 

 

Selv synes jeg Ålesund hvor Kystverket holder til eller Haugesund nær Sjøfartsdirektoratet holder til kan være aktuelle stder for et nytt hovedkontor.

 

Ellers er jo Horten, Stavanger og Bergen finer byer med maritim tradisjon.

Link to post
Share on other sites

Snodig poll dette.....og

 

Kriterier for et nytt sted kan være:

 

-billig husleie

Godt poeng

 

-helst nær en NSSR base.

Hvilken, er endel av dem

 

-nær kaianlegg med verksted og drivstoff.

Hvorfor det?, er tanken at alle skøytene skal fylle der? og alle reperasjoner på alle skøyter skal taes der? Må hovedkontoret flytte hvis de velger annen dieselleverandør i fremtiden? Legges verkstedet ned så må dem flytte?

 

-gratis korttidfortøyning for medlemmer som skal innom kontoret.

Ja de fleste skal nok innom og da tar de båten, Da er jo Hammerfest et godt alternativ for de fleste medlemmene.

 

-kort vei til flyplass med direktefly til Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø.

Vil tro de fleste som reiser er mannskap og de skal til skøytene fra sitt hjemsted

 

-Helst nær annen maritim virksomhet.

Godt poeng, men hva er viktigst? ligge nær virksomhet som Rederier, Kartverket, Offentlige instanser, kystverket eller de politiske miljøene?

Link to post
Share on other sites

-billig husleie [/color]

Godt poeng

 

[

 

Tja, når man ser på totale utgifter så utgjør vel husleie på hovedkontoret peanøtter og en besparelse på peanøtter blir vel smuler? Tror heller ingen i distriktet vil sette opp et kontorbygg for dem med mindre det er regningssvarende så for alt hva jeg vet så har de billige kontorer idag, men virker som mange her vet bedre? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette har selvfølgelig ikke bare med utgifter å gjøre ,men i høyeste grad en avgjørende symbolverdi for de som har sitt yrke på sjøen. Det kan knapt måles i penger.

Det kan nesten høres ut fra BP at NSSR er kun er for fritidsbåter. Med det båtmaterialet en har i dag burde en kunne trappe ned noe på denne virksomheten i alle fall ekskortetjenesten.

Når det gjelder plassering vil det være logisk å legge hovedkontoret mot tyngden av fiskeflåten. Ålesund og Tromsø to mulige. Sjøforsvaret har en svær base i Tromsø som skal legges ned, har jeg hørt, glimrende for NSSR. Jeg tenker også på Vesterålen evnt. Sortland (kystvakta) hvor jeg mener det er en skøytebase i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Synes du bør legge til Ogndalsfjellet også, er jo tross alt der Norges geografiske midtpunkt er. Burde jo være det logiske stedet å legge all slik aktivitet. Kanskje vanskelig å få byggetillatelse der, da det er utmark og sårbar natur, men for en så viktig sak synes jeg alle andre hensyn burde vike.

 

Enig med 'millisivert', i disse datakommunikasjonstider, kan vel et slikt hovedkontor nær sagt ligge hvor som helst. Er litt usikker på den maritime historien og - miljøet på Ongdalsfjellet :smiley:

 

Mer viktig er det vel hvor de operative enhetene ligger, og for hva jeg vet er de vel plassert der de ligger i dag. Men jeg registrerer en viss interesse for finurlige matematiske formler her inne på BP, hva med befolkningstetthet/ (vindstyrke* signifikant bølgehøyde)

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hovedkontoret boer ligge der brukerne er. Over halvparten av alle lystbaater i Norge har hjemmehavn et sted i Oslofjorden. Dessuten er Oslo Norges mest trafikkerte havn, og med Drammen ogsaa hoyt opp paa lista. Derfor boer hovedkontoret ligge der det er idag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hovedkontoret boer ligge der brukerne er. Over halvparten av alle lystbaater i Norge har hjemmehavn et sted i Oslofjorden.

 

Og brukerene er kun lystbåteiere i Oslofjorden? Høres litt merkelig ut, de største brukerene er vel fiskeflåten, som er jevnt fordelt langs vår langstrakte kyst. Dessuten finnes det vel steder langs kysten som er mer værutsatte enn Oslofjorden... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.....I følge NSSR egen hjemmeside ligger tygden av skøytene på Østlandet og inne i Oslofjorden for tiden??????

 

Nøyaktig hvor skøytene er akkurat ser man på Redningselskapets utmerkede gps-kart (link).

 

Det er tett med båter i Oslofjorden....men Bærum er ikke akkurat midt i kyst-Norge.

 

Som mange andre som sogner til Oslofjorden er jeg medlem av Kystpatruljen, men har ingen venner eller slektninger som jobber ute i havgapet i storm og kulde og jeg sender ikke barna mine med skyss-båt til skolen.

Fiskeri-samfunn langs kysten derimot har vel i større grad folk som har sitt levebrød på havet og dermed både historisk og anno 2008 regner jeg med at de er enda mer opptatt redningssaken.

 

Jeg tror et hovedkontor i et kystsamfunn ville styrket organisasjonen selv om de fra hovedkontoretsitt i Bærum har utsikt over hundrevis av båten en vakker sommerdag. Mange av de som bor ved Høvik vet antagelig ikke at Redningselskapet holder til der og de er antagelig mer opptatt av trygge skoleveier og reflekser enn båtvett og redningvester.

 

Må presisere at jeg har stor sans for redningselskapet, men tror at en flytting av hovedkontor kan styrke organisasjonen ytterligere.

Link to post
Share on other sites

Vil prøve å synse litt om dette jeg også.

Flytt HK til f.eks. Ålesund...

Hvorfor?

1. Nærmere de "tøffe farvann" og yrkesbåtene (tyngdepunktet?)

2. Byen har de fleste fasiliteter.

3. Kanskje det viktigste: Få vil være med på flyttelasset, slik at det blir enklere å bygge opp en mindre, og mere effektiv organisasjon!!

4. Hvor båtene tar service, er av mindre betydning. Tidligere var jo Sortand en service-base for dem (Blokken-verkstedene).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Flere av Sjøforsvarets baser i nord-Norge er kraftig nedbemannet eller skal legges ned. Dette er svære anlegg med nærpå alle fasiliteter, fra sivil bemanning til slip/verft og vil også kunne dekke alt av byggning/lager behov. Kan nevne Tromsø og Ramsund. Begge stedene har nære hovedflyplasser. Og begge stedene ligger nær de store fiskeriområden her i landet.

Link to post
Share on other sites

Kjempeide av "Pettersand" å vurdere gamle sjøforsvarbaser !

Dette er ofte anlegg med kystnær belligenhet hvor det investert mye i bygningsmasse som staten ofte leier ut billig eller selger billig.

 

Kan du utdype begrepet "styrke" noe mere?

 

På kort sikt kan Redningselskapets styrke måles i antall redningsaksjoner, antall kroner på konto, antall skip og antall medlemmer.

 

Jeg tenker mer på langsiktig styrke som er synonymt med:

 

- støtte fra politikerne i Stortinget.

- støtte fra båtfolket.

- støtte fra rikfolk

 

Jeg tenker ikke på pengestøtte men "moralsk støtte" ...Så lenge folket generelt og Stortinget spesielt er enige om at Redningselskapet er en viktig stiftelse som skal være bærebjelken i redningsarbeidet vil Redningselskapet gå gode tider i møte. Da vil også pengestøtte komme. Forutsetningen for en slik goodwill tror jeg blir styrket hvis et slanket hovedkvarter flyttes til nøkterne lokaler i havgapet.

 

Dagens distriktsvennlige regjering vil garantert klappe !

Det blir neppe færre medlemmer om de svikter Bærum.

Rike skipsredere som vurderer å donere penger til en båt mister nok ikke givergleden om de skulle oppdage at hovedkontoret er flyttet fra nabolaget i Bærum til nøkterne billige lokaler i havgapet....heller tvert imot.

 

Dog må jeg presisere at jeg tror jeg Redningsselskapet har solid støtte i båtfolket...også om de forblir i Bærum...men altså enda mer støtte om de flytter.

Link to post
Share on other sites

Forutsetningen for en slik goodwill tror jeg blir styrket hvis et slanket hovedkvarter flyttes til nøkterne lokaler i havgapet.

 

Er det slik å forstå at man kan slanke administrasjonen ved at hovedkontoret ligger i Ålesund eller Sortland heller enn i Bærum? Mener du da at de ansatte der vil være dyktigere og/eller jobbe vesentlig raskere når de utfører/skal utføre de samme oppgaver som idag utføres i Bærum? Sånn logikk skjønner jeg heller lite av, men innrømmer at det er mye jeg ikke skjønner!

Vet du hvor mye de betaler i leie på hovedkontoret idag og hvor, og til hvilken pris, kan de leie disse "nøkterne" lokalene dine? Hva blir den årlige besparelsen og hvordan vil du sette opp regnestykket hva angår den besparelsen mot den kostnad som lgger direkte og indirekte knyttet opp mot hele flytteprosessen?

Jeg tør i allefall våge den påstand at du baserer deg på ukvalifisert synsing!

 

Og hva angår støtte fra Stortinget, rikfolk og båtfolket, hvor er det du finner disse om ikke nettop i det området hvor hovedkontoret ligger og du vil flytte fra? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tør jeg minne om at det er 10000 personer som passerer Færder i båt.

Hver dag.

Og om sommeren er det langt fler.

`Ja her er et yrende småbåtliv om sommeren, og de som er her nede, inklusivt meg selv ønskes å reddes når noe skjer. Hvorfor ikke benytte dansk modell på øst-og sørlandet om sommeren?

Jeg så disse karene i aksjon for noen år siden på Læsø (Østerby). Dørene gikk opp i et stort båthus i havna - ut raste en diger ribblignende farekost på vogn/skinn med noen personer fastsspente, motorer igang og i plan nesten før den forlot skinngangen. Få minutt senere kom de slepende inn med en stor halvsunken seilbåt - hadde gått på en stein ved innseilingen og slått inn kjølen. Krana stod klar på kaia og opp kom den rett før det sa plopp.

 

Stasjoner langs denne kyststrekkningen med lynraske mindre redningsfartøy bemannet med veltrende frivillige, særlig i sommersesongen. Skøytene rettes mot fiske og yrkestrafikk. Det burde vel ikke være den dyreste løsningen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...