Morten.F Startet 17.Desember.2008 Del på Facebook Startet 17.Desember.2008 Hei. jeg har marex 32 friendship som jeg skal bytte motor i, fra bedford 100hk til ford 180hk, er det noen som har erfaring om fartspotensiale på denne type båt? hva jeg kan forvente meg? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Jeg vil tippe masjfart 12 og max 14 knop. Tviler på at du får det skroget til å gå noe fortere ... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Har en kjenning som har en slik båt med en ford på 180 hk, han klarer å pine den i flg. han selv opp mot 17 knop. Om dette stemmer helt vet jeg ikke men han masjer stort sett på 12 knop med denne motoren, da trives den godt og har et lavt forbruk. Vet i allefall at han kan "kjøre" i ring rundt min Saga 27 når jeg marsjer med mine 7,5 knop i allefall. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Worry II Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Høres fornuftig ut ! Tror ikke han koser seg stort i 17 knop Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Vil nok bli mye behageligere ombord med den nye motor i og med at han kan kjøre på et lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Hadde en 6 syl Ford Sabre 127hk i min friendship, på en god dag klarte jeg å få den opp i 11,5kn men marsjet normalt i 8-9kn. Er det 4 eller 6 syl på 180hk maskinen? Om det er 6 så er vel vekta ganske lik det jeg hadde, vil derfor tippe du får en ca 15kn på maks. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 180 hesteren er en sekser. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Min går 14Knop (GPS målt) med lite last(ikke ferielastet)med 124 hk Volvo tmd40A Denne har påbygd flaps som nok hjelper til med litt bedre fart enn de uten Marsjer mellom 8 og 10 Kn til vanlig Ellers er det jo en flott båt med gode egenskaper og muligheter Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
EivindT Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Heisan. Jeg har en Marex 32 Friendship med en Volvo Td 70b som yter ca 200 hk og min båt gjør 17,5 knop på fullt. Jeg har en behagelig marsjfart på 12-13 knop,når båten kommer opp i 15 knop begynner den å plane på kjølen og da er den veldig ustabil. Min er utstyrt med en flaps,vet ikke om det påvirker farten så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Skrogformen er nok ikke beregnet for så stor fart, så den løfter seg kanskje i hekken og blir liggene på "skjørtet". Sitér dette innlegget Link to post
EivindT Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Båten min reiser eg ganske mye på baugen,men den er mye tyngre en det som er normalt. Når jeg kjøpte båten så var flapsen mildt sagt enorm og da stupte båten veldig ned på nesen,men den ble mye bedre sår flapsen ble halvvert. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Hva er seilingshøyden på friendship'en? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Min er 4,5 meter fra vannspeil med bøyle og lanternemast og tipper den er ca:1,20 m hvis jeg husker noelunde riktig Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.