Jump to content

Marex Friendship 32 Erfaringer

Morten.F

Recommended Posts

Har en kjenning som har en slik båt med en ford på 180 hk, han klarer å pine den i flg. han selv opp mot 17 knop. Om dette stemmer helt vet jeg ikke men han masjer stort sett på 12 knop med denne motoren, da trives den godt og har et lavt forbruk. Vet i allefall at han kan "kjøre" i ring rundt min Saga 27 når jeg marsjer med mine 7,5 knop i allefall. :seeya:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hadde en 6 syl Ford Sabre 127hk i min friendship, på en god dag klarte jeg å få den opp i 11,5kn men marsjet normalt i 8-9kn. Er det 4 eller 6 syl på 180hk maskinen? Om det er 6 så er vel vekta ganske lik det jeg hadde, vil derfor tippe du får en ca 15kn på maks.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 3 uker senere...

Heisan.

Jeg har en Marex 32 Friendship med en Volvo Td 70b som yter ca 200 hk og min båt gjør 17,5 knop på fullt. Jeg har en behagelig marsjfart på 12-13 knop,når båten kommer opp i 15 knop begynner den å plane på kjølen og da er den veldig ustabil.

Min er utstyrt med en flaps,vet ikke om det påvirker farten så mye.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...