Jump to content

Elektrolux RB 180 B Kjøleskap mangler monteringsanvisning


Roger jo

Recommended Posts

Her brast det håpet.

 

Hei og takk for din henvendelse på mail.

 

Desverre har vi ingen tilgjengelig monteringsannvisning på dette

produktet.

Dette fordi det er såpass gammel modell.

Beklager at vi ikke kunn hjelpe deg med dette.

 

Med vennlig hilsen

 

Anita

Kundeservice

Konsumentkontakt

Tlf: 815 30 222

kundeservice@electrolux.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå forsvant det håpet også.

Hej!

 

Tack för ditt mejl!

 

Vi har tyvärr inte kvar någon bruksanvisingen för denna modell.

 

Med vänlig hälsning

 

Jessica Weckström

Electrolux Service

0771 - 76 76 76

electroluxservice@electrolux.se

 

Mente den skulle gått på 220V også, men det ser ut for meg at det bare er gass og 12V.

Fronten og toppen

front_092.jpg

Strøm inn her 3 ledninger?? gassen er grei.

dsci0007.jpg

Skal det noe inn på bryteren.?

dsci0008.jpg

 

Tre ledninger?

 

dsci0009.jpg

Luft inn og eksos ut skutesiden?

front_001.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei du, synes a det ser litt lite ut med ledninger på plusssiden. Har du ikke et batteri stående å prøve med nå før du tar skapet ned til båten. Jeg ser ikke hvordan plussen skal komme seg vidre fra bryteren.

Sendte du inn bildene også til elektrolux?

 

Har målt meg fram til, hvis jeg kopler 12V inn på de to ytterste sukkerbitene og slår på bryteren i fronten skal noe skje, men hva er den sukkerbiten i midten til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ikke lys i skapet.

Den lyse ledningen er ei strømpe(hvis lys ledning går fra sukkerbiten) antatt -minus og den i midtre sukkerbiten forsvinner ned i isolasjonen rundt eksosrøret kan ikke

se noen utgang,. er feig og tør ikke kople på batteriet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har lurt på det og trenger den ikke noe strøm da?

 

Nei det bruker ikke strøm da, bare og åpne for gassen og bruke pumpen på venstre siden og tenne med knappen ved siden av den igjen (pietzotenner heter det det?) Satte først termostaten på ganske høyt til det tente, det ser du inne i skapet (mener det var i bunn) og på pilen og det grønne feltet i fronten. Ved montering i båt så skal det være en rund ventil til begge rørene. Når det gjelder 12 volt så brukte det mye strøm og vi brukte det kun underveis med motoren i gang! Det avgir også en del varme så det var tørt og fint i båten høst/vår. Husk drenering av gasskasse og lufting!

Link to post
Share on other sites

Antall start og slutt BBkoder stemmer ikke overens.

merkelig feilmelding logget meg ut og inn i gjen denne gangen

 

Takk for svaret. Husker du om eksosrøret må ha stigning oppover. Hos meg blir det fall for å komme ut skutesiden,

 

Og husker du noe om strømmen til de tre sukkerbitene?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret. Husker du om eksosrøret må ha stigning oppover. Hos meg blir det fall for å komme ut skutesiden,

 

Og husker du noe om strømmen til de tre sukkerbitene?

Det var opp på vår men vet ikke om det må det!

Mente det var bare 2 jeg tok av når jeg tok det ut men det var kanskje jord i midten også, husker ikke!

Link to post
Share on other sites

Hadde et slikt skap i forrige båten,men både båten, skapet og bruksanvisningen er levert til ny eier.

Skapet er greit det, men bruker mye strøm på 12 volt pga av at det er et absorsjonskap i stedet for kompressor.

Det som er viktig er at den eksosviften som sitter i eksosrøret fungerer. Den skal gå inntill temperaturen i røret er så høy at det blir god trekk.

Det er også litt tuklete å justere tennstift hvis den er ute av stilling. De to stålslangene er luft inn og eksos ut. De skal være isolert med noe som tåler temperaturen, og kobles til spesial pipehatt.

Electrolux Norge hadde deler til det sist jeg sjekket, og sikkert også en manual hvis du treffer riktig person.

Link to post
Share on other sites

vet det bruker mye strøm 85 Watt.

Hvorfor er det er lifsfarlig på gass??

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...01?OpenDocument.

 

Electrolux RB 180 C

Electrolux har fire kjøleskap til båt. Det største, RB 2405 er på 109 liter og beregnet for store motorbåter. RB 2265 er på 75 liter, RB 2195 rommer 54 liter, og det minste RB 180 C er på 40 liter og det mest solgte av disse skapene. Det spesielle ved Eletctrolux skapet er at det er bereget for enten 12 Volt eller propan, en løsning mange båtfolk har tatt imot med åpne armer. Du kan alternere mellom gass og strøm etter hva du har på henholdsvis forbruksbatteri/gassflaske. Folk som vil ligge stille i strålende vær i en uthavn kan bare ta jolla inn til nærmeste tettsted og skifte gasskolbe om nødvendig, uten å tenke på å kjøre motoren.

Innredningen i skapet er grei med kantede hyller og holdere til flasker, slik at mat og drikke holder seg på plass. Dørene kan hengles til begge sider og frontpanelet kan om ønskelig skiftes, slik at det passer resten av interiøret.

DATA:

Volum 40 liter

Netto vekt 19,5 kg

Mål utv. 64x42,5x45,5 cm

Strømforbruk 85 Watt

Gass 13 gram/t

Pris: kr. 5.500

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hadde et slikt i en tidligere båt opplevde flere ganger at det sloknet når det blåste mye. Heldigvis hadde jeg gassalarm som utløste før båten gikk i lufta. Mekanismen som skulle stenge av gassen om skapet sluknet virket ikke. Elers var jo både gassforbruket og strømforbruket helt uakseptabelt høyt.

Link to post
Share on other sites

Dette er et båtkjøleskap med lukket forbrenningskammer, det ser man ved at det har slange for luft inn.

Som flere har nevnt kan det ikke praksis kun kjøres på gass, evnt. 220V i gjestehavn. Har man gass i båten fra før finnes det ikke noe bedre kjøleskap enn disse.

Kun noen vits i å koble opp 12V dersom det er lys i skapet.

Link to post
Share on other sites

Hadde et slikt i en tidligere båt opplevde flere ganger at det sloknet når det blåste mye. Heldigvis hadde jeg gassalarm som utløste før båten gikk i lufta. Mekanismen som skulle stenge av gassen om skapet sluknet virket ikke. Elers var jo både gassforbruket og strømforbruket helt uakseptabelt høyt.

Vet ikke åssen båt du hadde, men jeg er ikke plaget med trekk om det blåser.

Takker for advarslen om treg mekanisme.

 

Husker ikke sikert hvilken model jeg hadde men noe drit var det ialefall. Nå var der vel et RB 180 B det her var snakk om og det er vel ikke engang lovlig og montere i båt.

 

Konstruktivt?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har haft två sådana skåp i olika båtar.

 

Fungerade bra på gas och var ju ett vettigt alternativ när batterikapaciteten var begränsad. Körde på 2 kilos propanflaskor och fick väl byta flaska ett par gånger per säsong i den första båten, men då var förstås gasen till spisen inräknad. En fördel var ju oxå att man i regel hade en reservflaska.

 

I den sista båten med detta skåp gjorde jag en enkel reläkoppling så att skåpet gick på 12V när jag hade motorn igång eller om jag hade landström (dvs för det mesta). Detta sparade ju ganska mycket dyr gas och det blev dessutom kallare i skåpet så att man fick is i islådan.

 

Det gick att ha gasen på samtidigt som man drev med ström (7A) fast jag tror att det inte var rekommenderat. På detta sätt kunde jag ha skåpet på hela sommaren och gasen (förutom till pilotlågan) förbrukades bara när jag inte hade laddning.

 

Lite liten volym men annars ett bra båtskåp. Någon gång kunde pilotlågan dock slockna om det blåste mycket. Men då byter en avstängningsventil gastillförseln och eftersom förbränningen sker i ett slutet system med luftintag och avgasutsläpp i gemensam skorsten på utsidan av båten så är det ingen risk att gas skall komma in i båten om installationen gjorts enligt anvisningarna - även om avstängningsventilen skulle fallerat.

Link to post
Share on other sites

Har haft två sådana skåp i olika båtar.

 

 

Det gick att ha gasen på samtidigt som man drev med ström (7A) fast jag tror att det inte var rekommenderat. På detta sätt kunde jag ha skåpet på hela sommaren och gasen (förutom till pilotlågan) förbrukades bara när jag inte hade laddning.

 

Lite liten volym men annars ett bra båtskåp. Någon gång kunde pilotlågan dock slockna om det blåste mycket. Men då byter en avstängningsventil gastillförseln och eftersom förbränningen sker i ett slutet system med luftintag och avgasutsläpp i gemensam skorsten på utsidan av båten så är det ingen risk att gas skall komma in i båten om installationen gjorts enligt anvisningarna - även om avstängningsventilen skulle fallerat.

 

Dette ble avklarende, I år ble det tidlig JUL, fikk manualen i kveld også, kom på mail fra Sverige, men det står at en bare kopler til strømmen, lurer veldig på hva den 3 koplingspunktet er ( ? ).

Takk og God Jul.

 

stroem_1_.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...