Jump to content

Inverter til PC, må være sinus?

Enzo

Recommended Posts

Jeg var innom seatronic her om dagen og kjøpte en inverter på 350w tror jeg det var , det er modifisert sinus altså den billige varianten , jeg spurte selgeren om det faktisk er dette jeg skal ha , er ikke PC en ømfintlig sak som trenger den dyre typen (sinus inverter) han mente at sinus inverter kun var nødvendig på andre apparater som f.eks batteridrill osv.

Nå er jeg blitt litt usikker her på om dette stemmer.

Klarer jeg meg med den typen jeg har kjøpt ?

Dette er ikkje noko problem for din PC. Ladderen er ikkje ømfintelig for spenningen frå din omformer. Det som kjem ut frå laderen til din PC er uansett rein DC-spenning på 12-19 volt (alt etter typee datamaskin). Om du likavel skulle få problem, så er det nok bare å levere tilbake produktet som du har kjøpt.

Har sjølv brukt ein slik omformer på ein stasjonær PC i lengre tid uten driftsproblemer.

er ikke PC en ømfintlig sak

Jeg har en buss med en PC i, kjøpte billig aggregat (Norgesaggregatet), og var litt nervøse for nettopp dette, men det har aldri vært noe problem, når aggregatet begynner å bli tomt for drivstoff, fjusker det, og da stopper PC'n. Plutselig begynnte den med dette relativt ofte, da måtte det justeres på turtallet på aggregatet. Med målinger var spenningen nede i 160-170V. PC'n fungerte fint på 190-200V. Dette er en stasjonær PC.

Jeg synes ikke denne PC'n er noe spesielt ømfintlig...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Har benyttet samme inverter fra Seatronic i båten de 3 siste år - har stort sett benyttet 220V til lading av diverse telefoner/bærbare pc.er samt mindre TV/Gameboy. Har aldri merket noe som helst problem. Har også benyttet den til polermaskin med meget godt resultat. På kraftigere el.utstyr som drill osv. er det viktig å "ta pent i gang", hvis ikke slår sikringen ut selv om inverteren "teoretisk" skal klare en forholdsvis høy "startstrøm". Viktig å la motoren i båten gå når man skal ta ut litt "guffe", forsøkte forøvrig å bruke en liten hårføner - det fungerte en liten stund, men varmetrådene i føneren brant over fordi kjøleefekten fra hårfønerviften ble for lav......

Låner tråden litt. På min forrige båt hadde jeg en billig biltema-inverter på 150 watt. Den gjorde jobben for pc'en. Når jeg skiftet båt i sommer kjøpte i istedet en 300 watt inverter fra waeco. Det funker fint, men har en vifte som er utrolig støyende med en gang en setter på pc'en. Finnes det noen som ikke bråker, men likevel er spesifisert til 300 watt?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det har jo gått noen skrekkhistorier her på båtplassen tidligere om noen som har ødelagt PC`er pga. dårlig/billig/firkantpuls invertere, men jeg også har brukt dette nå i mer en 10 år uten å ha ødelagt en eneste PC. Har brukt Mascot sine invertere fra 150 W (tror jeg den første var) til den jeg har nå på 600 W. Har forøvrig ikke bare brukt de til PC, men TV/radio/playstation etc. og ingenting har blit ødelagt. Mulig jeg bare har vært heldig?

Dagen bærbare PC’er har intelligente styringskretser for batteriladningen, enten innebygd i selve PC’en, i strømadapteren, eller i selve batteriet.

Hvordan vil direkte tilført likespenning da kunne påvirke PC’ens batteripakke?? Hva med variabel DC spenning når motoren lader? Vil man kunne ødelegge styringskretsen for ladningen eller PC’ens batteripakke?

Jeg har selv anskaffet meg en Asus 901 mini PC for bruk på FB. Denne er riktignok påstemplet 12 VDC som tilførsels spenning, men jeg kommer aldri til å koble den direkte til skutas 12 VDC forsyning som kan ha store spenningsvariasjoner.

Til det har Asus en egen batterilader beregnet for 12VDC bil(båt)-ladning.

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det er no laderen du kobler til inverteren, og da lader du via batteriet på PC'en som igjen gir stabil spenning til elektronikken på PC en.

Derfor er det ikke så viktig med "dyr" inverter...... trur jeg.

Selv så har jeg brukt billiginverter i 4 år på samme PC uten problem.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...