Jump to content

Krav til opplysningsplikt v. salg av brukt båt?


logget av

Recommended Posts

Byråkratiet arbeider jo også, og det går jo litt løse rykter om EØS kontroll av båter kommer i en eller annen form i fremtiden.

 

Jeg synes dette er vanskelig, for hvem skal kontrollere? Har de forskjellige landene tid til dette og kommer det i det hele tatt noe bra utav en slik kontroll?

 

I den forbindelse har jeg et spørsmål primært rettet til de med juridisk erfaring her på Båtplassen.

 

Er det et krav om at en båt som er CE merket skal tilfredsstille byggestandarden selv etter mange år? Så vidt jeg skjønner så stilles det krav til at endringer skal dokumenteres men er langt ifra sikker.

 

Så kommer det andre spørsmålet:

Hvis man selger en båt som ikke lenger tilfredsstiller byggestandarden eller som man ikke klarer å dokumentere at alle endringene er i henhold til forskriftene, har selgeren da opplysningsplikt om dette til den nye kjøperen?

Link to post
Share on other sites

Man må opplyse det man vet. Og man har risikoen for å opplyse det man "måtte vite" av vesentlige forhold. At det er gjort modifikasjoner som gjør at båten ikke (lenger) samsvarer med CE-kravene, kan selvsagt være en slik omstendighet. Jeg vil forøvrig tro at forventningen om samsvar vil svekkes med båtens alder. Det er i alle fall ikke en kontraktuell selvfølge at båten er i samsvar med mindre det er konkret avtalt. Mht. salgsvilkår mener jeg det fornuftigste vil være å selge "som den er" og -- hvis man er usikker av en konkret grunn -- gjøre oppmerksom på at man ikke garanterer CE-samsvar eller ikke vet noe om dette.

 

Ang. CE-samsvar i seg selv så er det etter min mening ikke noe krav til at båten til enhver tid skal være i samsvar med alle relevante standarder. Det er ved levering til første kjøper/plassering i markedet den skal være i samsvar; hva kjøperen deretter gjør med båten er revnende likegyldig i forhold til det offentlige. F. eks. om han tar ut motor som holder utslippskravene og setter inn en gammel GM to-takter i stedet. Eller om han skifter ut alle slangeklemmene med elektrikerstrips. Eller fjerner septiktanken og legger utløpet rett ut.

 

Derimot er det slik at profesjonelle - dvs. butikker/håndverkere osv. som leverer/monterer komponenter, kun får levere CE-merkete komponenter og installasjon/montasje skal også være i samsvar. En annen sak er at det kan tenkes forsikringsvilkår som mener noe om samsvar/modifikasjoner.

 

Jeg har aldri hørt noe hvisket om kontroll og denslags. Det ville forøvrig være en fullkommen utopi å tenke seg noe slikt. Med mindre man "er" verkstedsbransjen og ønsker seg et nytt bein å stå på. Slik som de gjorde da de "fant opp" den såkalte "plastpesten". :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt noe hvisket om kontroll og denslags. Det ville forøvrig være en fullkommen utopi å tenke seg noe slikt. Med mindre man "er" verkstedsbransjen og ønsker seg et nytt bein å stå på. Slik som de gjorde da de "fant opp" den såkalte "plastpesten". :smiley:

Skal ikke se bort i fra at NAV etterhvert har behov for å få plassert en del som desverre mister jobbene i industrien nå.

Link to post
Share on other sites

Litt grunnlegende må det da være at det er krav til registrering av alle fritidsbåten. Videre må det være definert et spesifikt krav til båtenes tekniske utrustninger ol. Vi kan vel si at noe er nedfelt gjennom krav til CE-godkjenning. Dog hva så. Vilken sanksjonsmulighet er det i dag om en båt ikke ville bestått en tenkt eu-kontroll.?

 

En annen sak som vel er langt viktigere er jo det fullstendig mangel på krav til landets båtreparatører. Mange er ufaglærte forståsegpåere som starter marine-verksted og bedriver lureri mot intetanende godtroende båtkunder. Denne påstand gjelder desverre for en alt for stor andel av våre såkalte marine-verksteder.

Link to post
Share on other sites

Byråkratiet sitter nok i Bryssel og jeg er ikke så sikker på om NAV er på samme frekvens. Jeg tror nok en EØS kontroll er mer en ønsketenkning fra papirflyttere enn et forslag fra en bransje.

Husker godt hvor stor motstanden var hos bilverkstedene når PKK ble innført. Bilbransjen snudde riktignok når de fikk høre fra myndighetene at dette var århundres gavepakke til dem.

 

Når det gjelder CE merking så er det en del båteiere som for tiden prøver å heve kjøpene de har gjort, og det var jo greit å høre Skipper Worse sitt syn i saken. Det er jo tillatt å selge en bil som ikke er godkjent.

 

Man må vel bare innse at de fleste mennesker ønsker å være beskyttet av et regelverk for den situasjonen de befinner seg i. Det kan vel vanskelig gjøres å være beskyttet i en kjøpssituasjon og en salgssituasjon på samme tid uten å møt seg selv i døren eller på midten.

 

Ellers har Motor også noen gode poeng selv om jeg ville formulert meg litt annerledes vedrørende kompetansen i næringen. (Litt Texas er det jo, men ikke bare i båtbransjen).

 

Når det gjelder forsikringsselskapene så har de interne regler som de ikke følger opp selv på grunn av konkurransesituasjon. Det er planer om å gjøre noe med dette i fremtiden.

Det er blant annet etterspørsel på opplæring for å styrke den interne kompetansen.

 

Det er vel slik at endringene fra dag til dag er så små at vi ikke merker dem, og det er vel i grunnen det mest behagelige også.

Link to post
Share on other sites

Motor, du skriver:

"Vilken sanksjonsmulighet er det i dag om en båt ikke ville bestått en tenkt EU-kontroll? "

 

Man har ikke, og kan vel ikke etablere sanksjonsmuligheter i dag, for noe som kanskje kan komme som krav mange, mange år frem i tid? På den annen side kan jeg aldri tenke meg at noen form for PFK (Periodisk FartøyKontroll) noen gang vil komme, eller bli fremmet her til lands, ei heller som et EU-direktiv.

 

Slik kontrollen til lands går jo på trafikksikkerhet, så som slitte dekk, livsfarilgie bremser, trafikkfarlige slitasjer på støtdempere og forstilling, og på lys. Hva skal man sjekke på en båt da...for at den skal være trafikksikker på sjøen...slitt viskergummi? Lanterner? Oljelekkasjer under motor?

 

Når det gjelder krav til båtreparatører, så har det vel aldri eksistert noe formelt krav, ei heller i bilbransjen for den saks skyld. Kun krav om en ansvarlig...en teknisk leder. Om en ufaglært starter egen virksomhet innen marinabransjen, så har kanskje vedkommende for alt jeg vet lang erfaring? Alle ufaglærte trenger vel ikke være kjeltringer som prøver å lure båteierne? Syns du generaliserer vel mye her...ikke minst synser...

Link to post
Share on other sites

Hei Nimbuster, det er vel ikke riktig at et bilverksted kan drive uten godkjenning fra vegdirektoratet og ha dokumentert kompetanse?

 

Så stilles det vel også lignende krav i båtbransjen på enkelte områder selv om det ikke er så godt kjent.

Sjøfartsdirektoratet er vel kontrollmyndigheten, men jeg er usikker på om det stilles krav utover dokumentert kompetanse innen elektro og gass installasjoner.

Link to post
Share on other sites

Det stilles krav til fagbrev og praksis før man kan drive et bilberksted, likeledes stilles det krav til at verkstedet har en rekke kontrollverktøy. Disse marineverkstedene har ingen slike lovpålagte retningslinjer og forholde seg til. (Jeg sikter da ikke til de som jobber med yrkesfartøy og skip)

 

En konsekvens av dette er at det er svært høy harryfaktor og manglende kompetanse innen reparatørfaget for fritidsbåter. Men for all del det er også dyktige og ærlige folk i denne bransjen også. Problemet er imidlertid at de useriøse får herje fritt uten særlig konsekvens.

 

Vedrørende bilbransjens eu-kontrollvirksomhet så er denne strengt regelstyrt og stikkprøver av bransjen utføres av overordnet kontrollmyndighet. Jeg har vanskelig for å se for meg at sjøfartsdirektoratet eller annen offentlig instans ville hatt kompetanse og resurser til å gjennomføre et slikt kontrollregime i båtbransjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...