Jump to content

Lære å sveise aluminium (TIG&MIG), Kristiansund

Lukas

Recommended Posts

Hei.

Jeg har, så langt forgjeves, forsøkt å finne sveisekurs i Kristiansund eller nærmeste omegn. Jeg har planer om å sveise et planende skrog på 25 fot og et overbygg. Jeg ønsker å lære meg TIG (vekselstrøm) og rørtråd/MIG-sveising av aluminium. Har vært i kontakt med Industriconsult, men det blir litt for langt å reise til Volda eller Brattvåg for meg og skulle gjerne unngått det om mulig. I en by med så mye maritim industri er jeg sikker på at det finnes mange folk med denne kompetansen og jeg spør derfor:

Er det noen der ute som kan faget og har tid og lyst til å kurse meg litt i vinter? Er du kanskje pensjonert med mye fritid eller av annen bakgrunn og har mulighet så ta kontakt. Har du i tillegg vært borti sveising av skrog, så hadde det vært supert, men ikke nødvendig. Jeg har lokaler, er fleksibel med tanke på tidspunkt (dag og kveld), men har ikke gått til anskaffelse av utstyr enda.

Jeg forstår at det tar tid og trening for å beherske dette. Tid og vilje har jeg, og håper noen i nærheten kunne tenke seg å lære bort. Vi blir helt sikkert enig om kompensasjon.

Håper å høre fra deg.

Tid og trening er en ting, men utstyr er nok det viktigeste. Å sveise Aluminium er ikke så mye vanskligere enn andre metaller.

Kan du å sveise tig med stål så er ikke veien lang for å mestre Alu.

Men det viktigeste er å ha skikkelig utstyr med høgfrekvent pulsing for å bryte ned oksydhinnen som aluminim har.

Ta kontakt med annerkjente levrandører som Kempi, ESAB eller Migatronic før du kjøper utstyr.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Utstyr kan leies. Det er to metoder å MIG sveise aluminiun. Spraybue og kortslutningsbue. Den første sveises med så høy strøm at sveisetråden går over til dråper før den treffer grunnmaterialet. Meget rask sveisemetode på litt grovere tykkelser blir også meget pen sveis.

Kortslutningsbuen trenger fysisk kortslutning før sveisetråden brennes av, ikke så rask og sveisen blir ikke perfekt å se på.

Men se om du kan finne noen i ditt næroråde som kan vise deg litt, det er ikke så vanskelig som du tror.

MIG har mange ganger hastigheten til TIG.

den første snutten er på 37 min, den andre på 27 min. Mye å se på youtube angående mig sveising. Disse er vel først og fremst for stål, men hvis du leter litt finner du sikkert noe om aluminium også.

Jeg har en gammel bil jeg skal reparere på, og etterhvert blir det noe aluminiumsveising til båten også. Har ikke kjøpt apparat enda, etterhvert som jeg kommer igang tar jeg opplæringen på youtube. :wink:

Jeg er ganske grønn på dette, noen av TIG apparatene ser ut til å ha ganske avansert regulering av strømmen, mulig det er nødvendig på aluminium. Og når det gjelder trådmatingen kan den kanskje den bli dårlig på et MIG apparat siden aluminium er så mykt.

Men hvordan er TIG til stål? Går det for seint?

Finnes det Kombinasjonsapparat?, hvor man kan bygge om apparatet til TIG eller MIG?

jeg har innbilt meg at det brukes TIG når man har litt vanskelig metall som aluminium eller titan. Og med et TIG apparat kan man regulere strømmstyrken i pulser, hvor det veksles mellom sterk og svak strømstyrke feks ett par ganger i sekundet.

Samtidig er ikke trådmatningen i et MIG apparat egnet til så myk metalltråd som aluminium er, og da er det greiest å bare holde den i hånden.

Jeg har sveist aluminium noen år med både mig og tig. Det går veldig bra å sveise med mig. Det finnes slangepakker med teflon føringsrør og med motor i begge ender. Altså en motor ved trådspolen og en motor i håndtaket på slangepakka.

Det finnes apparater for mig med ca10 cm føringsrør og de spyr ut 0,6mm aluminiumstråd uten problemer. Der er spolen på 0,6kg og sitter inne i håndtaket.

Har aldri fått tak i hva som egentlig er forskjellen mellom Tig og Mig. Jeg vet hvordan utstyret fungerer rent teknisk, men hvorfor er Tig best? Har iallfall inntrykk av at det er Tig 'proffene' bruker.

Kort fortalt

Ved TIG sveising har du en lysbye mellom arbeidsstykket og ein ikke smelbart wolfram elektrode, og så tilsetter du tilsettmatrialet med andre hånden ned i lysbuen.

Ved MIG sveising har du mating av tillsettmatrialet som når det kommer ut av sveisepistolen danner en lysbue mellom arbeidsstykket og blir smeltet isammen.

Tig blir ofte brukt nå det skal sveise på tynne matrialer der kontroll av smeltebadet og tillsettet er viktig. Men det er langtifra den raskeste metoden.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Tig sveising er håpløst til f.eks større plater,men egner seg meget bra

til rør sveising.Man bruker bak gass (argon),da blir røret like fint inni som utenpå. :smiley: Ingen slagg.

Ved plate sveising brukes mig da maskinen bare mater på med trå og det går mye raskere.

Med tig kan du også sveise cunnifer rør som er cobber nikkel legering og f.eks joikalbro rør som blir brukt på sjøvannsledninger på skip.

Nei, det jeg har tenkt til er å bruke TIG på små detlajer (f.eks rør) og til punktsveising og MIG-rørtråd på lengre strekk som f.eks sammenføying av platene i skroget.

Jeg har overveid muligheten for å sette bort denne jobben, men da kan jeg jo like godt kjøpe meg en båt. Litt av vitsen er at jeg vil lære meg dette her og jeg har håp om å få noe ut av byggeprosessen så vel som den ferdige båten.

Tilbake til den opprinnelige posten....Jeg blir også glad for tips om du ikke selv er den jeg søker etter, men kanskje kjenner en som kjenner en som kjenner en.... Alle tips taes i mot med takk.

• 4 months later...

Hei lukas.

Snubla over tråden din her.

Ta kontakt med norpro du. De driver å har kurs i sveising og du kunne vel også avlagt prøve også hvis du ønsket sertifikat. Men tror det er lite vits da, sertifikatene går ut om en ikke jobber med dette og et firma kan bekrefte at du jobber som sveiser. Men i ditt tilfelle virker det som lite viktig å ha noe form for bevis. Men ring de så kanskje de kan arrangere et lite kurs for deg eller du får bli med neste gang de kjører et.

Så må jeg si meg uenig i svenn-ms påstand om at du ikke burde sveise skrog med tig. Hadde du virkelig klart å sveise et skrog med tig så tror jeg det hadde vært fantastisk bra. Men det er i praksis tilnærmet umulig å sveise så mye med tig. Det er en treg sveisemetode. Det er også ganske latterlig når en mig sveis vil gi en tilnærmet like god sveis.

Eventuell uønsket hardhet kan varmebehandles bort. Med tig kan man også sveise uten å tilsette materiale. En kan smelte sammen eksisterende plate.

Dessuten er HAZ (heat affected zone) mer konsentrert på TIG enn på MIG. Du har full kontroll over smeltebadet Dette vil da si at området rundt sveisen som blir utsatt for varme som kan føre til endring i materialets egenskaper. En meget grov tommelfingerregel er jo da å kjøle ned materialet så sakte som mulig for å unngå en for hard sveis. Bråkjøling fører til martensittdannelse i stål og en hard sprø sveis.

Kaprer tråden litt her, men kan kort beskrive hvorfor en må ha vekselstrøm til å sveise aluminium (og andre avanserte materialer):

Aluminum har lavt smeltepunkt (ca 600C), men overflaten er alltid dekket av et oksidbelegg (dannes på få sekunder om en sliper det bort også).

Dette oksidbelegget har en betraktelig høyere smeltetemperatur. Så når en sveiser aluminium med et vanlig likestrømsapparat tilføres varme inn i metallet. Metallet varmes og varmes helt til det når smeltetemperaturen av belegget. Hele metallet er da godt godt over 600C. Når en da har varmet opp nok til at belegget smelter er kjernen av aluminum helt flytende og eksploderer nærmest. Aluminiumet i kjernen blåses bort og du sitter igjen med et hull.

Et bilde av dette kunne vært å prøvd å åpne en is med å smelte folien rundt. Når folien først smelter er isen rennende og forsvinner ut av åpningen.

Kort om tig og mig:

TIG: Brukes på sveiser som har store krav til kvalitet. Det tar lang tid å sveise med TIG, men blir i hendene til en trent sveiser noe av det beste en kan få . For å sveise TIG alu bør man ha et AC (vekselstrømapparat), dog det er mulig å sveise veldig tynn aluminium med DC TIG.

TIG med AC/DC er dyrt. Veldig dyrt.

MIG: Kanskje en av de vanligste sveisemetodene på alt som er. Både industri og privat. Vil nesten si at å sveise med MIG er vanskeligere enn TIG.

Dette er kanskje mest grunnet hastigheten man sveiser ved. Med en flink sveiser og riktig tråd og gass blir det veldig fine sveiser av MIG.

Utstyret er ganske billig og allsidig. Men her bør man også ha et AC/DC apparat for å sveise aluminium. At apparatet må ha to strømkilder gjør alt mye dyrere.

Christofer Wiik

Edited by K/M-Rulle (see edit history)