Jump to content

Diesel i 250 hk klassen (drev)


Lukas

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en brukt dieselmotor i 230-270 hk klassen for drev og lurer på om jeg har glemt eller utelatt noen gode alternativer. På listen min står VP D4, VP KAD 43/44, Steyr 256, Yanmar 6LPA...noen fler jeg bør ta en kikk på?

 

Den bør ha teknologi fra dette tiåret med tanke på forbruk og ytelser og det er greit om det er solgt såpass mange at den er å anse som mulig å finne brukt. Er det en fryktelig god motor som avviker litt på det ytelseskravet jeg har satt så sleng med den òg.

 

Takker.

Link to post
Share on other sites

Har KAD43 og er kjempefornøyd. Er vel litt i miste laget da du ønsker 250 og over.

Fordeler med KAD43: ikke no elektronikk og dill-dall som menigmann ikke takler, vanvittig fin gange med 6 i rekke men motoren er laaang.

Får 37 knop på maks i en båt på 26 fot - rekker til mitt bruk. Marsjfart er 29-30 og rekker når stakene er tett som hagl :cool:

Lykke til med valget av motor og et fortreffelig båtliv, pine seg sjøl med hytte i innlandet og millarder med mygg = kos?

Link to post
Share on other sites

Mercruiser/Cummins har også D 4,2L med 300hk. De kan lett justeres opp/ned i ytelse med pc program.

Motorene er enkle og solide og går lenge med riktig vedlikehold. De er laget for maritimt bruk og er ikke en konvertert bilmotor som mange leverandører benytter.

De er under 130 cm i lengde. Vekt ca 400 kg pluss drev 50-60 kg.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

VW-Marine har også noen fine motorer, som dessverre ikke er så mye brukt i Norge pga manglende forhandlernett.

 

Den største er en V6 med 265hk og 550 Nm. Tørrvekt på 325kg uten drev.

Siden det er V-motor blir monteringslengden ekstremt kort, ca 95 cm fra hekken til forkant av motoren (mener jeg å huske).

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Ja, Steyrn er kort, kompakt, relativt lett og frister veldig, men som dere sier.... det var det å få tak i den brukt. Har i grunn tenkt å legge meg på en kr. 175-220.000 og en KAD 43/44 hadde vært fint.

 

Båten er i dag i ferd med å gå over fra skisser til 3D modell og det er godt mulig at en KAD43 er tilfredsstillende når jeg får et anslag på hvor tung farkosten blir. 28-30 knop marsjfart og en 35-37 på maks er nok for meg.

 

Har også vurdert D-3 190, men er redd den blir litt veik og hardt presset i min båt.

Link to post
Share on other sites

VW-Marine har også noen fine motorer, som dessverre ikke er så mye brukt i Norge pga manglende forhandlernett.

 

Jeg ser du skriver at forhandlernettet til Volkswagen Marine er manglende. Når ble i tilfelle det avviklet? Er du sikker på dette? :confused: Jeg kan ikke se at så er tilfelle på hjemmesiden til produsenten. Jeg gjengir derfor deler av et tidligere svar fra meg i en annen tråd:

 

For de som ønsker informasjon om hvor forhandlere og servicepartnere for motorer fra Volkswagen Marine befinner seg, følger her en oversikt for Norge fra den tyske hjemmesiden til produsenten som viser hvilke båtverft som benytter motorer fra Volkswagen Marine, hvem som er forhandlere og hvor det ytes service:

 

H: Händler

S: Service

W: Werft

 

Partner Norwegen

 

Store deler av kysten av Norge har servicepartnere for motorer fra Volkswagen Marine.

 

Her er en oversikt over partnere fra den norske hjemmesiden:

 

Partnere

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du skriver at forhandlernettet til Volkswagen Marine er manglende. Når ble i tilfelle det avviklet?

 

Beklager, dårlig ordvalg fra min side. Burde heller ha skrevet 'begrenset forhandlernett'.

Det finnes selvsagt et forhandlernett i Norge, men jeg tror ikke det er på langt nær så godt utbygget som f.eks VP og CMD sitt.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Mercruiser D-tronic/ES 250 hk som kom i 1997 er vel et av de gunstigere kjøpene man kan gjøre i dagens bruktmotormarked. Kan etter sigende chippes trygt til ca 290 hk. Ingen fancy flerventilsteknikk, commonrail eller pumpedyser men elektronisk styring av dieselpumpen.

Motorene er fortsatt i produksjon relativt uendret hos VM Motori (MD706LB og oppover).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...