Jump to content

Fremoverseende ekkolodd ,noen med erfaring.


OPTIMAL

Recommended Posts

Kjøpte en slik (Echo Pilot Sonar) i fjor og har hatt den i drift et år.

Min erfaring er at du ser veldig mye annet enn bunnen, som alger og tang, slik at nytteverdien er begrenset.

Noen nøyaktighet kan heller ikke påregnes før du er 50m fra skjæret, og da kommer det veldig fort!

Positivt: Jeg har faktisk klart å navigere gjennom svært urent farvann v hj a instrumentet, på steder der

skjærene ligger så tett at du har liten nytte av plotter og sjøkart. Men generelt ville jeg nok

prioritert andre ting når jeg ser den svært begrensede nytteverdien i forhold til den stive prisen.

Link to post
Share on other sites

Det må jo være det vi hadde i lettbåtene på loddefisket. Men da hette det "Bastic" det var ett kombinert ekkolodd og asdic, ....

Det er nok en proff-sak som koster noen hundre tusen kroner, og det er neppe denslags han tenker å tilgodese konemor med på julaften - jeg er redd det kunne bli "en anderledes jul" på så mange måter :wink::wink:

Kjøpte en slik (Echo Pilot Sonar) i fjor og har hatt den i drift et år.

...... Men generelt ville jeg nok prioritert andre ting når jeg ser den svært begrensede nytteverdien i forhold til den stive prisen.

Dette ble diskutert på et av mine kurs for ikke så lenge siden og etter som jeg selv ikke har noen praktisk erfaring med slike apparater fulgte jeg bare diskusjonen fra sidelinjen.

Konklusjonen var imidlertid samstemt blant de som hadde brukt utstyret: bildene i brosjyrene var laaaaangt bedre enn virkeligheten og i praksis var utstyret ikke noe som kunne brukes annet enn som leketøy.....

 

Kanskje mor blir glad for en god radar? :santcheers:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kanskje mor blir glad for en god radar? :santcheers:

 

Hvis man er i forkant av desember, med en god posjon planlegging, mye systematikk og et godt gjennomtenkt ordvalg,

samt med repeterende og gjentagende langtidsbruk av ord som er synonyme med

"Trygghet", "For sikkerhets skyld", "I tilfelle", "Ungene", "Ulykker", "Ansvarlig", osv,

er det utrolig hvor mye radarer, ekkolodd, vinsjer og andre dibbedutter det er mulig å dra inn i heimen med mors velsignelse :wink:

Også på en julaften.

Lykke til! :santcheer1:

 

 

(...måtte ingen kvinner lese dette forum...)

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo en rimeligere variant. Ikke like fancy, men dersom du bare skal se rett foran båten kan den jo gjøre nytten.

 

Og til han som sier at den ikke fungerer skikkelig før du er 50 meter fra et skjær vil jeg bare si at dersom du kjører i urent farvann og holder høy fart så vil jeg kalle det ganske uansvarlig. Disse "leketøyene" (som noen kaller dem) er hjelpemidler beregnet for bruk i urent farvann og i lav fart. Og skal vel strengt tatt benyttes i tillegg til plotter/kart.

 

Og for ordens skyld: Jeg har ikke dette selv.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan man jo og ta en vanlig svinger,

tilte den noen grader akterover (bruk gjerne pytagoras)

:-)

 

Idèen til BjA er god, selv om jeg hadde tiltet en ekstra svinger 450 fremover:)

 

Så kjøper du en vender slik at du kan velge svinger. Enpolet vender duger. Skjermene kobles sammen.

 

Det du ser på skjermen multipliserer med 0,7 så får du avstand.

Link to post
Share on other sites

Å bruke en svinger vil funke dårlig.

Den vil bare vise at det er noe ett eller ett annet sted.

Men ikke hvor.

 

Å? Hva tror du sitter i enden på en sonar?

 

Hvis jeg går mot land , med min løsning og vet at det er 5m dypt også får jeg noe på 3m med "bausvingeren" - da tror jeg ikke at det er en stor fisk.

Da velger jeg å tro at det er noe ganske hardt ca. 2 meter forran meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert på dette spørsmålet i flere år.

 

foroverekkolodd.jpg

 

Seatronic i Moss leverer flere typer "fremoverseende" ekkolodd.

 

 

Har prøvd PC-versjonen av denne, også omtalt her tidligere, ikke mye bra, oppløsning som "lego" klosser flyvende over skjermen. Tidligere kunne en laste ned programmet (muligens ennå) og kjøre det i demo, slik at en kan se hvor lite bra det ser ut.

Neste båt hadde Echopilot gold, var en del bedre, men vurderer ikke å kjøpe det til denne båten, er ikke gode nok, stoler ikke helt på de, så mitt råd er: Ikke kjøp.

Link to post
Share on other sites

Det synes å være endel kristiske merknader til påliteligheten av fremoverseende ekkolodd. Det blir nok til at jeg avventer kjøp enda en sesong. Jeg har vært ombord i et par båter med dette utstyret, men har aldri hatt anledning til å teste påliteligheten i vanskelige farvann. Hadde vært fint om noen kan legge ut bilder at ekkoloddet under bruk i vanskelige farvann.

Link to post
Share on other sites

Å? Hva tror du sitter i enden på en sonar?

 

Der sitter det enten et svinger array som beveges mekanisk, eller et phased array av svingere.

Svingeren på side-scan sonaren min har, på 800 kHz, en åpningsvinkel på 0.7 grader horisontalt og 30 grader vertikalt. Det gjør at den ser svært spesiell ut. Den er 15 cm. lang og 1 cm. høy.

Link to post
Share on other sites

Jepp :yesnod:

Men for den som har samme båt i flere år (betyr at man er fornøyd?), er det ikke noe problem

Prisen på EchoPilot er noe høy (12k++), men akkurat DET tenker du ikke på når du har unngått å gå på grunn et par ganger :flag:

Interphase og noen lignende, er for trege. Du ser ikke grunna før du er på land, var det en som sa...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Forrige innlegg Neste innlegg Nytt innlegg Svar på innlegg

 

 

Dette innlegget gjør at jeg gleder med til ny båtsesong

----------------------------------------------------------

 

Innlegg i diskusjonsgruppen Båtplassen er å regne som meningsytringer på linje med leserbrev. Debattinnlegg kan også publiseres i Båtmagasinets papirutgave. Innlegg som redaksjonen anser som upassende, fjernes uten videre kommentar.

 

Dato: 31.08.2000

Forfatter: Jon Bekkevold

E-post:

Tittel: Re: Erfaringer med ekkolodd som ser framover?

 

 

Vi har hatt Echopilot Gold montert i vår Marex 290 SC i 2 år, og har følgende erfaringer og kommentarer:

Echopilot kjøper du for å unngå og gå på grunn, ikke for å se etter fisk. Til dette formålet fungerer det ikke. Da er et vanlig ekkolodd mye bedre.

Tenk deg terrenget rundt deg på land. Det er de samme forhold under vann. Det vil si at du på et vanlig ekkolodd kan bli fortalt at det er 20 meter dybt samtidig som du står på grunn. Noe slikt kan ikke skje med Echopilot montert. Der ser du hindringer i god tid slik at du rekker å korrigere kursen eller stoppe.

 

Echopilot'en slutter å gi et godt bilde av farvannet foran båten når hastigheten overstiger 12 - 15 knop. Dette bør likevel være mer enn godt nok. Når du kjører i utrygt farvann, kjører du normalt "innaskjærs" og da SKAL farten være lav både av hensyn til egen og andres sikkerhet.

Følger du denne enkle leveregelen, tror jeg nok at du vil se at de "små" 10.000 kronene denne sonaren koster, i lengden blir billigere enn at du før eller siden går på et skjær. Dette gjelder i hvertfall for oss som kjører rundt med drev. Med Echopilot'en anser jeg det for "umulig" å kjøre på grunn med mindre du ikke følger med på skjermbildet, eller fortsetter å kjøre der bunnen tegnes helt oppunder båten.

Echopilot tegner et så godt bilde av grunnen foran båten at vi ved utallige anedninger har brukt det for å søke etter åpninger inn mot fristende ankerplasser.

I sommer reiste vi rundt på sørlandet i et, for oss, helt ukjent farvann. Vi kjørte i farvann der båtsportkartet tilsynelatende ikke levnet oss en sjanse - selvsagt under gode forhold mhp bølger og vind, og det uten å ha en på baugen for å holde utkikk. Mange vil selvsagt si at dette var dumdristig, men bildet som tegnes av bunnen foran båten er så entydig at jeg mener at den som går på, så på forhånd hvorfor han gjorde det.

Fra tid til annen kan Echopilot ha problemer med store bølger i litt for stor fart (10 - 15 knop med vår båt). Setter du ned farten til 7 - 10 knop er bildet på plass igjen.

Det kan også oppstå forhold der det ser ut som om vannlag med forskjellig saltgehalt (?) eller store temperaturforskjeller(?)skaper et bilde med to bunner, eller ingen bunn i det hele tatt. Dette har jeg opplevet ved et par-tre tilfeller siden installasjonen. I alle tilfellene har dette skjedd ved større dyp.

Dersom du bruker dybdealarmen, vil du få mange falske alarmer da Echopilot'en har en tendens til å se glass/brennmaneter i overflaten. Av og til tegner den også et ekko fra luftbobler og turbulens som dannes under båten. Dette siste kan imidlertid komme av at jeg har montert giveren like bak (ca 2m) vanninntaket til toalettet. Det blir advart slik montering i monteringsveiledningen, men jeg hadde ingen annen mulighet til plassering i vår båt.

Echopilot klarer ikke å gjengi dybder på noe særelig mer enn 70 - 80 meter. Tatt i betraktning av hvorfor du kjøper et slikt "ekkolodd", så har dette etter min mening ingen betydning.

 

Konklusjon: Dette produktet skulle vært subsidiert av forsikringselskapene...

 

 

PS. Jeg kan ikke stå helt inne for denne opplysningen, men en viktig teknisk forskjell på Echopilot og SeaScout og de andre sonarene fra samme produsent, skal være at Echopilot tegner et kontinuerlig oppdatert bilde mens de andre samler data først for så å tegne et skjermbilde. Om dette foregår ofte nok til at du ikke "går på" i grunne farvann, vet jeg ingenting om. Skjermbildet som viser bunnen i en avstand tilsvarende 5-6 ganger dybden gir deg ikke mange sekundene til å reagere på om du har et par meter klaring under båten. Tar du hensyn til dette ved å sette ned farten ytterligere, så går det kanskje greit likevel.

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

[Forrige hovedinnlegg]

Erfaringer med ekkolodd som ser framover? (Svein)

. . Re: Erfaringer med ekkolodd som ser framover? (Henry)

. . . . Re: Erfaringer med ekkolodd som ser framover? (Tony Rønning)

. . Re: Erfaringer med ekkolodd som ser framover? (Jon Bekkevold) * Du er her *

[Neste hovedinnlegg]

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Tilbake til oversikten over innlegg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...