Jump to content

Brumme fra drevet når jeg svinger? AQ170


Brum

Recommended Posts

Da setter jeg i gang igjen..... Helt fersk med motorbåt, og bakerst i denne står det en herlig AQ170 (har Marna lært meg) m/270 drev. I helgen fikk jeg endelig styr på temperaturgiver og instrumenter, og fikk to herlige dager i indre Oslofjord. Men: Skal det brumme litt ekstra fra drevet når jeg svinger? Det spiller ingen rolle hvilket turtall jeg har, det brummer like herlig for det.

Også en ting til mens jeg først er inne med underlige spørsmål. Båten, Windy 22 DC, gjør ca. 20 knop ved 3200 rpm med 2 voksne og ett barn ombord. Er det ok? Eller går det ikke an å stille spørsmålet sånn? :flag:

Link to post
Share on other sites

Farten høres grei ut. Maks turtall på AQ 170 er vel 5000 rpm hvis jeg husker rett. Hvilket betyr at maksfart på din båt er rundt 30 knop, noe som høres adekvat ut.

 

Så til brummingen. Brumming kan være så mangt, men jeg forstår deg dithen at det kommer en tilleggslyd når du svinger. Dette kan skyldes vannstrømninger som naturlig endres, og følgelig lyden, men det kan også være at krysset i overgangen skjold-drev begynner å bli slitt.

 

Se nr. 26 på vedlagte link :http://216.37.204.206/Actionsports/Volvo_OEM/Volvo.asp?Type=13&A=17&B=41

 

Når du svinger vil jo dette krysset (samme som akselkryss på mellomaksel på bil) endre stilling, er det da slitt vil dette merkes som en tilleggslyd, gjerne brumming :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hej igen.

Jag har också noterat att drevet "brummar" när jag svänger. Har likadan motor och drev som du.

3200 varv = 20 knop. 2 vuxna, 190 kg och 1 barn 45 kg. 150 liter bensin.

Båten väger ju 1380 kg med denna motor och anses tung. Nästa motor blir ca 300 hkr V8. Det är bättre att vara lite "övermotoriserad" och kunna hålla bra marschfart med lägre varv......

MVH

Christer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...