Jump to content

Cummins Mercruiser Diesel med CR, erfaringer...


Hydrox

Recommended Posts

Synes vi vet for lite og har hørt for lite om disse nye maskinene til CMD. Nå har CMD begynnt å levere disse maskinene med dette skumle brennstoffsystemet som efter sigende kalles Commom Rail, CR for dem som lever i tidsklemma. Noen her inne på BP har vel kansje allerede kjørt slike maskiner gjennom sesongen 2008 og gjort sine erfaringer. Bare å pøse på i denne tråden, gode som dårlige erfaringer.

Det eneste jeg vet pr. nu er at maskinene har fått en ny varmeveksler som gjør maskinen noe kortere og at hvitmaling er i støtet. Hvit maskin er helt genialt, men ser lekkasjer og gjør noe med det.

 

Spytt ut folkens!!! Del godt som dårlig om disse maskinene med oss her inne på BP..!!!!

 

(Steyr lager ikke stor nok motor.... :nonod::headbang: )

Link to post
Share on other sites

Hei Hydrox, vi har jo diskutert FNM motorene før. Dette er motorer som har Common Rail innsprøytning, finst ikke problemer etter 3 år.

Men har en kompis som installerte Cummins Mercruiser a320 hk før denne sesongen, har bara vært fryd og glede.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel kansje disse CMD maskinene for nye til at det er blitt noe trøbbel med dem. Og på en annen side så trenger vel maskinen noen hundre og kansje litt over tusen driftstimer før vi kan snakke om god maskin. At du TB2855 kjenner en med null tull første sesong er jo bra, barnesykdommer har det jo med å dukke opp tidlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny Falcon 26 i vår med den nye 2.8 l på 230 hk. Har bare fått brukt den 60 timer, da den brukes som hyttebåt. Men så langt virker den som forventet. Egentlig er dette en VM Motori som er produsert et par år lenger enn CMD har hatt på klistremerkene sine.

Jeg valgte denne motoren fordi alternativet var Volvo D3. Denne er mindre i volum, Nm og HK. I tillegg knytter det seg usikkerhet til denne motoren grunnet problemer som kanskje er ryddet opp i.

En annen fordel med CMD er de nye X drevene. Disse har jeg erfaring med fra før på en tung båt med motor med høyt Nm. Enkelt vedlikehold med lengre intervaller enn Volvo.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg vet pr. nu er at maskinene har fått en ny varmeveksler som gjør maskinen noe kortere og at hvitmaling er i støtet. Hvit maskin er helt genialt, men ser lekkasjer og gjør noe med det.

 

(Steyr lager ikke stor nok motor.... :nonod::headbang: )

 

VW lager stor nok motor :lol:http://www.volkswagenmarine.no/index.php?i...d2=12&kat=1

Kortere og hvit er den også. De skal bare gjøre bunnpanna litt større først :wink:

700 Nm allerede ved 1.900 omdr/min... Det är bara och begynna att spara... for de fleste av oss.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har to stk beist av noen Cummins'er i min båt.. Motorene er QSB330

 

Skuta må da gå ufyselig fort da ? :wink: QSB er vel amerikanske kvalitetskonstruksjoner mens QSD er italienske pizzakonstruksjoner, som sikkert er like bra i sitt lavere segment.

QSB330 har jo mye å gå på, de samme motorene leveres jo også med langt over 400 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Med over 10 tonn å dra på, så går det nok ikke så fort. I underkant av 30knop får holde. Jeg har hatt 3 fabrikknye båter på rad hvert eneste år nå, en med Cummins Mercruiser 230, en med Volvo Penta D3 190 og nå Cummins QSB330x2.. De amerikanske beistene overbeviser stadig. Volvoen fikk jeg turbohavari på dag 1 med nybåten, så det var en stor skuffelse. Har alltid sverget til Volvo Penta, men fra nå av er det Cummins som gjelder! Jeg er knallfornøyd ed QSD motorene! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er knallfornøyd ed QSD motorene! :smiley:

Du mener vel QSB motorene ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da har du vel strake akslinger ? Ser at Zeus leveres med QSB 5,9-motoren opp til 480 hk. Hadde vel blitt litt mye på en 34-foter hehe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

I båten min står det ett slikt hvitt glis. :)

SC290-009.JPG

 

Jeg fikk båten 1.september, og båten har mest ligget som demo, så den er ikke så mye brukt enda.

Eneste som har skjedd med denne er at det er en "propp/skrue" som må byttes ut i varmeveksleren. På min bror sine 2 stk har begge disse blir spist opp og da begynte det å komme vann ut her.

Det samme skjedde på min på siste turen vi var ute, og var enkel å bytte. (litt stor umbrako nøkkel må til).

 

Utrolig greit med de digitale instrumentene, (SmartCraft), der kan jeg følge med på forbruket, se hvor mange prosent som er igjen på tanken, hvor langt jeg kan kjøre på resterende driftsoff osv. :-)

 

Oljeskift på den var bare en lek, men du må enten ha den pluggen som skal skrues inn på den slangen som ligger opp fra bunnpanna, eller gjøre som oss, lage en overgang til en nippel, så kan vakumpumpene fra maritim f.eks brukes.

 

Og gangen i disse maskinene er nesten så flott at det er for galt å støydempe motorrommet. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Heisann Ulven,

Er det mulig å få litt mer info om båten din, eller rettere sagt hva båten din presterer med denne maskinen. Hvor mange hester den er, hvor tung båten din er, hvor mange fot den er, knop på fullt sug og marsj. Ser jo ut for at du har fulgt litt med på forbruket ditt, fyll på med info, kan være jeg må ha meg en slik maskin.

Link to post
Share on other sites

Ble noe tull med sitatet til Ulven her...

 

"Eneste som har skjedd med denne er at det er en "propp/skrue" som må byttes ut i varmeveksleren. På min bror sine 2 stk har begge disse blir spist opp og da begynte det å komme vann ut her.

Det samme skjedde på min på siste turen vi var ute, og var enkel å bytte. (litt stor umbrako nøkkel må til)."

 

 

Svar:

 

Jeg har den litt eldre 2.8L Mercruiser med 200 hk i min Skibsplast 2008 mod. Jeg hentet båten i Stavanger i høst, den var da gått ca 70 timer. Hadde passert Haugesund da jeg merket at båten ble "tung i hekken". Åpnet motorrommet og der var det fylt med vann!!? Det hadde sprutet ut saltvann når jeg var i fart!! Ante jo ikke da hva problemet var, men det viste seg at det var den beskrevne skruen på varmeveksleren som var tæret bort! Jeg kan ikke fatte og begripe at de fremdeles bruker den skruen/proppen i samme stålkvalitet enda?? Har fått byttet til messing skrue nå, men det ble jo et himla liv ut av episoden da! Alle med disse motorene bør sjekke dette. Helt utrolig!!

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Er det den skruen med anoden på eller er det en annen ?

 

Her et utvalg anodeskruer fra varmevekslern og intercoolern min. Den lille er tappeskruen på intercoolern :eek: :

 

korrosjon.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

varmeveksler.jpg

 

Den satt montert her, i bakkant, slik at jeg ikke oppdaget den under prøvekjøring. I begynnelsen har det lekket litt og litt, som dere ser av bildet, inntil den "poppet" ut. Den elektriske pumpa klarte å holde tritt med vanninnstrømningen inntil et visst punkt.

 

Starteren måtte byttes, og resten ble sett over, og vurdert av mekanikeren at det var ok. Heldigvis var det garanti igjen på motoren.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Heisann Ulven,

Er det mulig å få litt mer info om båten din, eller rettere sagt hva båten din presterer med denne maskinen. Hvor mange hester den er, hvor tung båten din er, hvor mange fot den er, knop på fullt sug og marsj. Ser jo ut for at du har fulgt litt med på forbruket ditt, fyll på med info, kan være jeg må ha meg en slik maskin.

 

Hei,

 

Båten vår er 29 fot.

- Lengde 9,28 m

- Bredde 2,87 m

- Vekt med motor ca 3400 kg

- Drivstoff 315 l

- Vanntank 100 l

 

Med ca halv tank med diesel og halve tanken med vann i, 3 personer, div. utstyr.. så gjør den 33.8 gps knop.

Når jeg presser den maks, så mener jeg at jeg så på instrumentet at den brukte ca 48 liter i timen.

Mens når jeg marsjer på ca 24-25 knop lå den på rundt 18 liter i timen.

Ta forbruket med en klype salt, er lenge siden sommeren nå hehe.. :)

 

Skal ned å ta noen mål av lengde og slikt ila helgen :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Lengden fra akterspeilet og frem til fremmerste punkt på svinghjulet er 118 cm, så du bør ha minst 120+ lengde.

Fra akterspeilet og frem til motorlabbene er det ca 100cm.

 

Er det flere mål du trenger så er det bare å si i fra.

Tok noen bilder, skal se litt hvordan dem ble.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Mercruiser 4.2 og Cummins Mercruiser 4.2 var i følge den lokale Mercruiser forhandleren her den "samme" motoren (VM Motori) Den nye hadde common rail, og det var større startkrans men mindre starter.

Sikker noen andre forbedringer også.

Men Common Rail på CM 4.2L er vel ikke helt nytt? Kom ikke det omtrent samtidig som Yanmar og Volvo?

Link to post
Share on other sites

CMD Cummins Mercruiser Diesel er ikke helt nytt, men QSD-betegnelsen for common rail på VM Motori-motorene på 2,0 2,8 og 4,2 liter er relativt ny.

Det er altså et amerikansk selskap som ikke produserer egne dieselmotorer, samt et amerikansk selskap som kun produserer (store) dieselmotorer som har gått sammen og leverer en italiensk dieselmotor til folket :yesnod: (samt en japansk Isuzu 1,7 og en mexikansk? 7,3 liter som er utgått).

 

"Miami, Fla. (February 14, 2002) - Cummins Marine, a division of Cummins Inc., and Mercury Marine, a division of Brunswick Corporation, today announced the formation of a 50/50 joint venture to supply integrated diesel propulsion systems to the worldwide recreational and commercial marine markets. The joint venture, Cummins MerCruiser Diesel Marine LLC, will be headquartered in Charleston, SC.

 

Under the terms of the agreement, Cummins will supply diesel engines 15 liters and below, including certain electronic displays and other hardware. Mercury Marine will supply the Mercury 1.7 liter, 2.8 liter, 4.2 liter and 7.3 liter diesel engines, drive units for stern drive applications and their SmartCraft electronic integration hardware. The joint venture aims to become the premier worldwide supplier of integrated diesel marine propulsion units."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stemmer bra det Goran, det var samme på min og min bror sine motorer.

Det er en reklamasjon sak, så man får en ny skrue gratis. Og det er vist ordnet opp i det på nyere motorer.

Denne er vel produsert i 2006, og satt inn i båten i 2007.

 

Med denne hendelsen i bakhode holder jeg på å legge opp i lampe på dashbordet som begynne å lyse når det vannet begynner å stige i motor rommet.

En helt vanlig LED lampe med holder som felles ned. Når bryteren i motorrommet vippes opp starter pumpene, og lampa begynner å lyse.

 

5b600280-7aaa-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...