Jump to content

Trebåt prosjekt.


Bt83

Recommended Posts

Hei! bra noen av oss fortsatt gidder og restaurere trebåter!

jeg ville brukt syrefateskruer i kjølbordet, det har jeg sjøl gjort fungerer veldig bra.

da er det også mindre sjangs for at bordet slipper neste gang, da skruer so kjent sitter bedre enn spiker.

også om båten din er står fuktig på land, og det fryser på får du jo frostspreng i båten.

dette vil føre til at kjølbordet igjen blir presset ut, fordi spikre lett kan slippe taket.

kort, mitt råd: bruk gode, syrefate skruer i stedet :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg er snekker, men kan ikke like mye om å bygge båter som om hus. Likevel, vi ser at utvalget i skruer blir større og bedre hele tiden. Jeg bruker skruer i mye større grad enn før, og det er veldig bra på de fleste vis. Koster kanskje litt mer for skruer, men pytt sann. Det er lettere å jobbe med, og hvis man må endre noe slipper man å rive - man bare reverserer drillen :)

 

Syrefast A4 er det du skal ha hvis du velger skruer. Disse ruster ikke. Så må du bare finne en passelig dimensjon. En tommelfingerregel er at skruens lengde skal være 2x lengden av emnet du skal feste. Og så må du velge "torx", ikke med hode for flat bits eller stjerne. Torx er knall.

 

Lykke til.

 

J.

Link to post
Share on other sites

Det du er ute etter kallast skipsskiker. Den er heller dyrare enn syrefast skrue. Den finn du her:

 

http://www.spigerverket.no/category.asp?ca...amp;Page=1&

Håpar denne linken virkar.

 

Spikaren skal settast på kvers av veden. Eg vil ikkje komme med råd om du skal bruke spikar eller skruer, det er kanskje ein ide å snakke med fagfolk om det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...