Jump to content

Kalesje-glidelås, hvordan "smøre" den?

Skvulpen

Recommended Posts

På min nykjøpte bruktbåt med 4 år gammel kalesje, må jeg virkelig ta i for å trekke glidelåsen "rundt svingene" der kalesjen kniper. Det er stor, tykk, plastbelagt glidelås som virker solid, men jeg er likevel litt redd for å bryte glidelåsen i stykker ...

Hva kan man smøre på glidelåsen for skikkelig gli? Noe "lurium" som er spesielt velegnet?

Hei.

Du trenger ikke noe "lurium", dersom du da ikke mener at å gni glidelåsen med en lysestump er å bruke lurium?  :sailing: Garantert bra resultat, og så blir den tettere mot slagregn i tillegg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

bruk IKKE silicone, vaselin eller annet tyntflytende fett. Dette trekker til seg støv og skitt, og etter en stund blir glidelåsen enda værre enn før. Som LarsH er inne på, stearinlys er perfekt. Bruk evt. en varmepistol eller hårføhner for å "hjelpe" voksen "på plass".

Suzuki

No boat needed..

Stearin går som Lars H sier fint

Eller hvis man skal være litt fin på det BIEVOKS. Blir ikke så kladdete som stearin har en tendens til.

Det er det vi bruker på dykkerdrakter og overlevelsesdrakter.

Tror det fåes på apoteket.  Forpakningen er som til  lepomade.

PS. For øyeblikkket er vi tomme for bievoks ombord og hva bruker vi da. Jo, stearin men da bør glidlåsen varmes litt med en føner.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har selv brukt stearinvoks med stor hell, men vet også at sportsbutikker - villmarksliv, osv. har et spesialmiddel, kanadisk tror jeg, som er beregnet til glidelåser i telt, soveposer, støvl, osv. Denne skal samtidig gjøre glidelåsen "vanntett". Dette har vært oppe en gang før, uten at jeg husker navnet på dette "lurium'et"!  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takker for gode råd. Ser de fleste heller i retning av et eller annet voksprodukt, - enten bivoks, stearin, eller spesialstoff fra sportsbutikk. Tar en runde i morgen på sportsbutikker og forhører meg litt, deretter en tur på apoteket. Ellers så har jeg et stearinlys klart!

Hei.

Vil bare nevne en annen nyttig bruk av lysestumpen, foruten å lyse opp. Har du en treskuff, det være seg i båten eller i det gamle skatollet hjemme der tre glir mot tre og er treg å trekke ut eller å skyve inn, hva bruker du da? Jo lysestumpen! Gni flatene som ligger mot hverandre med den og du kan trekke ut den store tunge nederste skuffen med juledukene ut med lillefingeren! Det er helt sant!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da jeg var guttunge så var det botforer til vintersko, de sorte med glidelås oppover vristen.  Glidelåsene ble etter en tid støre og trege. Ingenting smurte så godt som stearinlys.  Så det er garantert tingen.  Hvorfor ikke bruke utprøvede metoder som garantert fungerer?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg har kjøpt den. Jeg har egentlig ikke klart å "få den på". Jeg har bare gnidd den i kald tilstand. Når jeg får god tid :lol: skal jeg forsøke å varme den litt.Gerhard

Hadde dette IKKE vært et seriøst og ordentlig forum, ville jeg spurt HVA I ALL VERDEN er det dere snakker om montro, men det er vel ikke nødvendig...   :lol: :lol: :lol:

Suzuki - 996...

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...