Jump to content

Hvordan lage bøyle til lanterne, antenne og lys?


jørn

Recommended Posts

Kommer an på hvor mye du kan gjøre selv da...

Begynn med å kjøpe rør, finn ut hvor mye du trenger.

Kjøp helst syrefast rør, så ruster det ikke.

Til den bøyla der på bildet går det vel med ca. 3 m 1" syrefast og noen plate biter.

Så bøyer du det til den form du vil ha ved hjelp av en rør bøyer, evt. fyller med sand og bøyer..

Sveiser på de festene du trenger til det du skal feste på bøyla. Lys, antenner, lanterne etc...

 

Eller du får et mekanisk verksted til å lage den for deg etter mål du selv har tatt.

Er du heldig kan de som selger deg rør også bøye og lage den til deg.

Link to post
Share on other sites

1" blir vel for spedt på så lange usupporterte strekk som bøyla på bildet vil jeg tro? Jeg tipper at bøyla på bildet kanskje er opp mot 2" og av Alu, ikke syrefast. Uansett vanskelig å bøye for en hobbymekaniker uten skikkelig utstyr. Lag ei enkel skisse å få et verksted til å lage for deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg laget en lignende bøyle selv , lik den på Hantoen for en god del år siden. Det var til en Marex 24. Kjøpte elokserte aluminiumsrør (kalesjebøyler) innkl. fester til monteringen på vindusskjermen hos Jens Sagen. Målte til lengden på røret, fyllte det med sand, og bøyde det til slik jeg ville ha det. Etterpå laget jeg en mal av papp til selve lanternebrettet som jeg fikk kuttet,bøyd,eloksert og sveiset på bøylen til slutt hos Sørlandets Aluminiumsprodukter. Så var det bare og tilpasse denne til vindskjermen og montere på lanterne, antenne,horn etc og dra kablene gjennom røret og plugg gjennom cabintaket. Nå er jo dette over tyve år siden, så utgiftene var relativt beskjedne,men det ble veldig pent utseendemessig, og i tillegg fungerte det utmerket. Slike lanternebøyler var jo stort sett standard på de fleste snekker og cabincruisere på 80-90 tallet, enten svarteloksert eller natureloksert. Kan jo til og med være noen gamle båtbyggerier/produsenter ennå har liggende noe på lager som kan brukes?

Link to post
Share on other sites

1" blir vel for spedt på så lange usupporterte strekk som bøyla på bildet vil jeg tro? Jeg tipper at bøyla på bildet kanskje er opp mot 2" og av Alu, ikke syrefast.

 

1" syrefast er mer enn kraftig nok, det kan jeg garantere! 2" Aluminium vil nok se rimelig dramatisk ut, og et rør over 50mm diameter er heller ikke nødvendig for å bære en lanterne eller to. Min nye badeplattform er laget i 30mm syrefast, og den er kraftigere enn plattformer flest...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg laget en lignende bøyle selv , lik den på Hantoen for en god del år siden. Det var til en Marex 24. Kjøpte elokserte aluminiumsrør (kalesjebøyler) innkl. fester til monteringen på vindusskjermen hos Jens Sagen. Målte til lengden på røret, fyllte det med sand, og bøyde det til slik jeg ville ha det.

 

Takk for mange svar. Det med bruk av aluminiumsrør var ingen dum ide, da burde jeg vell klare å lage det selv også.

Ser at Båtbua har, men dette blir kanskje for spett? Hvor kan man få tak i større dim?

 

Hilsen

Jørn

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk laget en slik lanternemast av 1" al.rør lokalt. Lakkerte med sort lakk som satt at par år, men bedre å bruke primer. Kanskje enda bedre å bruke eloksert al.rør som nevn ovenfor. Men hvis du har dårlig plass mellom vinduene for festeboltene, må du passe på ikke borre i glasset - slik som jeg gjorde, jf. bildet. Huff, det var 1 uke før ferien. Monterte noe a la plexiglass i stedet. Byttet frontruta (m/ramme) etter et par år og borret nye hull for lanternemasten, men da gikk det bra!

frontruten.jpg

Link to post
Share on other sites

Forsøk og få tak i elokserte aluminiumsrør. Kalesjebøyler er ypperlige til dette bruk. Jeg brukte ei tykk sponplate på en halv gange en halv meter hvor jeg kuttet (rundet) hjørnene med ei stikksag i vinklene som jeg trengte for bøyning.( Det er jo kun to stk vinkler, en for vinkelen fra vindskjermen og rett opp, og en ifra toppen og rett inn. Husk og fylle røret med sand så det ikke knekker i bøyen. Da jeg hadde bøyd dem til kuttet jeg lengden på endene slik at de ble like lange, før jeg slo inn "kalesjehengslen" i begge ender.De ble da montert i nedre halvdel av aluprofilen på ruta.(Gjennomgangsskrue m/ mutter. )Oppe på øvre delen brukte jeg solide rørleggerklammer for singel skrue, som jeg monterte på hver side slik at bøylen sitter godt fast i låst stilling. Selve lanternebrettet må jo sveises på, eller en eventuell løsning med noe klammer etc, men det blir vel kanskje ikke så pent. Kabler til diverse borer du bare hull i bøylen og trekker dem gjennom røret før du lar de gå gjennom hyttetak etc m kontakt. Egentlig en kurant grei og rimelig jobb, bare du får tak i delene. Alle deler får du jo hos de som driver/selger kalesjeutstyr.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke og varme dem, vanlige kalesjebøyler i aluminium er lette og bøye til. Jeg bøyet dem mot en rund platekant eller lignende slik at jeg fikk like fine "vinkler på rørene. Husk å fylle sand inni, så du unngår at de "brekker " i bøyene. Det kan jo være lurt og kjøpe noe extra rør , så har man noe og "øve" seg på. Faktisk i flere båthavner eller opplagshavner ligger der mange ganger gamle kalesjebøyler og slenger, så det går jo an og ta en titt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...