Moyja Startet 21.Desember.2008 Del på Facebook Startet 21.Desember.2008 Som overskriften sier Hvilken er best av lensepumpene ,Attwood, Rule, Tmc eller noen andre? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 På båtførerkursene pleier jeg å si: "Den beste lensepumpen som finnes, det er en livredd mann med en pøs!" Bak denne uhøytidelige formulering ligger både alvor og erfaring. Det finnes nemlig mange gode lensepumper, mer eller mindre intelligente, tilgjengelig i markedet. Men en ting har de felles: de har en tendens til å svikte akkurat når det er mest kritisk. Dette henger bl.a. sammen med at når vannet stiger ombord, da kommer rusk og rask flytende, det være seg iskrempapir, plastposer, trepinner og annen elendighet. Dette kommer frem til pumpen, setter seg i innløpet eller blokkerer en ventil, og dermed er pumpen dau - stein dau! Det er da pøsen kommer til sin rett: en enkel og solid pøs er helt uten intelligens og kan derfor ikke svikte. Når man ikke trenger den som nødlensepumpe er pøsen anvendelig for alt fra akvarium til Siri..... Konklusjon: alle båter bør ha minst en solid pøs ombord! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
logget av Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Det er riktig som Poseidon sier, det er når man virkelig trenger dem de svikter. Jeg har nylig sett på en skade for Gjensidige hvor båten holdt på å synke i fart. Det var tre lensepumper i denne båten og alle tre sviktet. To av dem ble fulle av skitt og den tredje hadde stoppet fordi ledningene ikke var isolert og brant av når vannet steg. Det er ikke første gangen, og noen ganger er lekkasjen faktisk på motorens kjølesystem. Jo fortere man forsøker å komme seg til land jo fortere fylles også båten med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 du kan nå ta en kikk på dette og sjå om du blir noe klokere http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...23?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Men med all respekt for deres mangeårige erfaringer - og kanskje og velmnte råd- min herrer -Poseidon og Ole Petter Det finnes jo faktisk andre og helt relevante behov for lensepumpe enn det dere beskriver- Og hvis det er rådet du gir på kursene dine Poseidon - så håper jeg du og supplerer med saklige svar. Feks montert i en mindre båt - for å ivareta behovet for lensing etter nedbør o.l ? Trådstarter spør om hvilken lensepumpe som er best - utfra BP medlemmene sine erfaringer. Da syns jeg faktisk han bør få et svar på det - har noen av dere prøvd å lense i bunnen av en skjærgårdsjeep med bøtte ? Under dørken ? Dette syns jeg faktisk - med all respekt - er arrogant besvart på et helt relevant spørsmål. Med ønske om en fin dag - i uværet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Unnskyld men det var ikke ment å være arrogant. (Heller det å påpeke at alle pumper kan svikte på grunn av manglende ettersyn). Nå tror jeg prislappen på pumpene klarer å gjenspeile kvaliteten bedre enn erfaringene til den generelle båteier, for hvor mange båteiere har prøvd ut alle merkene nok til å sammenligne? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Jeg har skærgårdsjeep og en automatisk lensepumpe (m/flottør) koblet direkte på batteriet over en egen bryter. Dette gjorde jeg etter at båten sank i bøya ifjor. Regnvann og sprut følger ikke naturlovene der jeg ligger - det kommer alltid vann i bunn av jeepen min. I år har pumpa holdt den tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 .....Med ønske om en fin dag - i uværet. Jeg vet ikke om været kan ha virket inn på humøret; men det var såvisst ikke meningen å være hverken arrogant eller noe annet. Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du også at det var en "...spøkefull formulering...". Men du vet sikkert hva Piet Hein sier om spøk og alvor? Mitt budskap var at uansett hvilken liten pumpe man har, som sikkert klarer både regnvann og skvett uten problemer, så bør man ha pøsen tilgjengelig ombord. Ikke for det småskvalpet som ligger under dørken - men for den dagen vannet står over dørken. Det er da pøsen virkelig kommer til sin rett! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SamH Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Den beste pumpa er en som virker, derfor har du flere, og minst 2 manuelle alternativer, f. eks whale gusher + pøs. Hos meg står det 3 stk Rule. To stk rule-mate 500 + en GPP 14400 med egen kvikksølv flottør koblet til alarm samt tvangstyring selvfølgelig. Deretter en stk Whale Gusher og egen pøs med tau, passende kjølen. Jeg har også liggende 230V biltema pumpe med slange koblet til, som rekker overbord .. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 21.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Merkelig detta med og få svar på det man spør om. Men det er bare Nils-1 som har skjønt hva sørsmålet betyr på godt norsk. jeg har merket meg at det er en utbredd uskikk at det svares en masse som ikke vedkommer saken i det heletatt. Uten at jeg vil være uhøflig så ber jeg om at det svares på det som det blir spurt om. ALSÅ IGJEN : Hvilken er best av lensepumpene ,Attwood, Rule, Tmc eller noen andre merker? og for de som ikke skjønner spørsmålet: jeg spør om hvilken pumpe har den beste kvaliten. En som man kan stole på virker når det trengs os slipper og skifte vært år. Da snakker jeg ikke om en pøs men elektrisk pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Har hatt både Rule og TMC pumper opp igjennom årene. Har fungert greit, hvem som er best vet jeg ikke. Nå har jeg en Johnson impellerpumpe ombord mens nivågiveren er fra Rule. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Hei. Jeg har TMC 2000, men jeg synes det er vanskelig å gi noen karakter på den. Jeg har ei snekke, og denne sitter i kjølen med en nivåbryter tilkoblet. Har aldri hatt noe behov for denne pumpa, og jeg er rimlig sikker på at om jeg får et behov for å pumpe vann, er denne for liten. Hvorfor jeg har den? Vet egentlig ikke, men om det skulle ryke noe i proppelgjennomføringa, eller en slange på motoren, så vil jeg få et forvarsel da det plutselig kommer vann ut av skroggjennomføringa til pumpa. Ellers bruker jeg å vaske motorrom/kjølen en gang eller to i året, og da er den jo fin å ha! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
SeaRaymond Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Uten å være en mester på lensepumper for fritidsbåt, syntes nå jeg at en slik "plastsak" er stort sett lik enten det står det ene eller andre merket på den, påfallende like fasonger, oppbygging og virkemåte. Klart noen kan være av bedre kvalitet en den andre for det med tanke på kvaliteten i de ulike delene, men for min del tror jeg de fleste gjør sin nytte over en hvis tid, og at den ene fungerer like godt som den andre så lenge man tar sine forholdsregler med tanke på driftstans grunnet "fremmedlegemer" etc. Alt kan skje, og det skjer stor sett når det passer minst Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Har hatt mange forskjellige neddykkbare pumper opp gjennom årene og har vel konkludert med at det stort sett er hipp som happ hvilket navn som står utenpå, de ryker etter få år uansett. I dag har jeg en eldgammel membranpumpe som hovedpumpe og en Rule neddykkbar som ekstra sikkerhet. Denne ekstrapumpen står ALLTID over vann og med nivåbryter også ALLTID over vann og da regner jeg med den holder en stund. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SamH Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Er vel ikke særlig forskjell merkene imellom, De kommer sikkert, sånn stort sett iallefall, fra samme sted.. http://www.alibaba.com/showroom/Bilge_Pump.html Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Har hatt mange forskjellige neddykkbare pumper opp gjennom årene og har vel konkludert med at det stort sett er hipp som happ hvilket navn som står utenpå, de ryker etter få år uansett. Da er jeg heldig for min har holdt i 25 år, pumper like godt. Kan ta meg en tur ned til kjølsvinet å finne ut hvilke merke det er.(men alt var jo mye bedre før). Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
egro Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Ikke spar på pengene, har dårlig erfaring med det. kjøpte ei billig elektrisklensepumpe på en ukurant butikk for noen år siden. Den stoppet etter en kort tid, ved nærmere ettersyn så oppdaget jeg at den hadde rustet i stykker! Den var vel kansje beregnet å bruke i badekaret.... Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
Lotus Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Rule lensepumper går for å være meget bra - og dyre. Spørsmålet om hva man velger handler vel litt om pris og litt om under hvilke forhold lensepumpa skal brukes. Selv har jeg lensepumper fra TMC. De er relativt rimelige, har god kapasitet og klarer å pumpe en del drit uten å stoppe, siden de baserer seg på et åpent skovlehjul og ikke membran eller noe annet lukket. Skovlehjul er det vanligste for litt større lensepumper. Inni min båt er det stort sett alltid tørt. Pumpene er montert slik at de aldri er i kontakt med de ørsmå mengdene med vann som måtte komme fra f.eks akseltettingen. Når de står der temmelig tørt og med ledninger og rele godt over det som kan tenkes å bli vått, ja da lever de lenge og virker sannsynligvis den dagen katastrofen er et faktum. For mine lensepumper er der utelukkende i påvente av en eventuell katastrofe. Normalt gjør de aldri et slag annet enn når de testes uten vann. Skulle jeg hatt pumper som i tillegg ble brukt til andre ting enn nødlensing og stadig var neddykket, ville jeg valgt noe som var kjent for god kvalitet og der det var lagt noen ekstra kroner i tettinger til motor. Slike lensepumper har det jo temmelig tøft, så å kjøpe f.eks Rule lensepumper til 3-dobbel pris ville nok være en god investering. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Jeg har to Whale Gulper koblet opp med felles elektronisk nivobryter i lensebrunn, en henter vann fra lensebrunn og annen fra propellaksling. I tillegg er 1500L/min Rule i lensebrunn koblet til nivobryter 5cm høyer en den annen og koblet til alarm også. Jeg sover rolig med dette system Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
avmønstret5 Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Samme raklet alt sammen. Har en kostbar mebranpumpe, den sugde som jeg selv suger selv med et sugereør - den er nå på fjernlagret. En manuell av standardtype, en vil være utslitt etter 15 min. med resultat 3 bøtter vann. Har nå puttet inn to Rule av en nyere typer, de virker enda- tror jeg. Egentlig kunne jeg tenke meg en mekanisk sentrifugalpumpe koblet direkte til motor. Men så har jeg noen pøser da. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 OBs-- ikke Rule, men Wale supersub, ca 400 kr. Den monters i en holder som festes i kjølsvinet og kan løftes opp for reinhold. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 21.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Takker for innspill, det sitter en Rule pumpe i båten og jeg har mistanke om at den har vært der i svært mange år. Ja den virker også, men jeg vil ha en som har litt større kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Kan jo også nevne at jeg slltid har med batteridrill, og Gardena drill-pumpe. Kjekt å ha. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
o.b.lix Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Har ikke noen god erfaring med Rule, svært mange her har røket i forskjellige båter. Biltema likeså. Whale og TMC har også kollapset. Nå har jeg prøvd Attwood fra Maritim, og i tillegg til at disse har gode garantier, har de ikke røket enda, men er bare 1 år gamle da... Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Har hatt rule, tmc og biltema. "Grønn type" biltema utslitt etter 3 måneder, Rule og TMC fungerer greit ca 3 år gamle. Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.