Jump to content

Hvilken lensepumpe er best

Moyja

Recommended Posts

Forsøkte å komme ned til kjølsvinet i kveld (var det ikke en tråd om at stål krymper her på Baatplassen , det må være rett, stål krymper) det var blitt for trangt mellom propellakslen og kjølplaten.

Lensepumpen er knall GUL, var ikke en bokstav og se.

Så da dykket jeg ned i skipsarkivet og fant denne se bilde. Pumpen er fra 1977. Har byttet ledninger på den i ca. 1990. Lurer på hvor SAAB fikk den fra.

I kjølkassa midtskips satte jeg ned en RULE 500 det var i 1987, den er jo rene ungdommen.

lensepumpe_saab.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Merkelig detta med og få svar på det man spør om. Men det er bare Nils-1 som har skjønt hva sørsmålet betyr på godt norsk.

jeg har merket meg at det er en utbredd uskikk at det svares en masse som ikke vedkommer saken i det heletatt. Uten at jeg vil være uhøflig så ber jeg om at det svares på det som det blir spurt om.

Jeg syntes også dette til å begynne med. Etter hvert har jeg jo skjønt at dette med å spore av eller å komme med svar "på skeive" er jo selve hjertet i BP. :wink:

Uskikk eller ei?

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sentrifugalpumpe for større volum ... men husk at den ikke vil dra med seg alt, da alt fra svanehalsen og tilbake til pumpen vil komme tilbake.... har selv Rule 4000 knyttet til nivå bryter. Husk at du nesten halvverer for hver fot du løfter ...

Membran pumpe for mindre volum, som trekker ut stort sett alt du kan dra ut... ... vi har et par a disse ombord ... minste rundt 30 L-min

Hvis du har innenbords maskin, så kan du kople opp ventiler slik at du kan stenge sjøvannsinntaket og la maskinen trekke "kjølevann" fra kjølsvinet ... ( husk å kople dette opp foran filteret, og høyere...oppe slik at det blir en skikkelig nødpumpe... før motoren stopper selvsagt...). Jo hurtigere maskinen går, jo mer trekker du ut ... faktisk opp til flere hundre liter i minuttet avhengig av maskinen(e)s kapasitet...

Sett opp disse tre samtidig, da har du et opplegg med kapasitet til å holde det meste vekke ... merk at det siste alternativet er det billigste, mest driftsikkre og med stor kapasitet....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

......Hvis du har innenbords maskin, så kan du kople opp ventiler slik at du kan stenge sjøvannsinntaket og la maskinen trekke "kjølevann" fra kjølsvinet ...
En sommer jeg seilte i Dalslandskanalen sprakk gummihylsa mellom pakkboksen og stevnelageret slik at vann fosset inn i båten. Jeg lukket da kjølevannsinntaksventilen, løsnet ferskvannsinntaksslangen fra ventilen og lot motoren tømme vannet fra motorrommet - det fungerte veldig bra inntil jeg fikk satt båten på en sandbanke. Det var i ettertid gøyalt å se at tømmingen gikk raskere med større turtall på motoren. Forsikringsselskapet var så pass imponert over løsningen at jeg fikk utbetaøt god "repareringssum".
De kommer sikkert, sånn stort sett iallefall, fra samme sted..

http://www.alibaba.com/showroom/Bilge_Pump.html

Kinengelsk er alltid litt morsomt å lese: "This bilge pumps are tuff enough for any bilge."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg tror at det nesten er det samme hvilket merke du kjøper (bare ikke de billigste...), men pass på at de er store nok, og mange nok. Prøv de med jevne mellomrom, og monter gjerne kontrollamper på dasnbord hvis du har mulighet. Eller kanskje en piper/alarm slik at du våkner på natten dersom pumpa starter.

Den testen ovenfor gir nok svaret, men det er umulig for den vanlige sjømann å gi råd om hvilken pumpe som er den beste.

• 2 uker senere...

Practical Boat owner hadde en test av lensepumper i Mai 2008 utgaven. Det var ingen klar vinner, men de hadde en god del ulike pumper som ble testet og hadde noen kommentarer til hver enkelt pumpe. Om jeg får en IM kan det jo være at jeg fyrer opp skanneren og lager en pdf fil av disse sidene....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Når det gjelder vurdereing av lensepumper, mener jeg at det er ganske vesentlig å sjekke hvor mye strøm de trekker i forhold til lenseevnen. Testene det refereres til i innleggene foran viser at det er VELDIG STOR forskjell her.

Det er vel egentlig battrikapasiteten som begrenser hvor stor lensepumpe det er praktisk å montere. Det hjelper ikke mye med stor pumpe hvis den drenerer batteriet på kort tid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...