roaldbj Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Jeg vil ikke si at denne Marcopumpa er best, men jeg har opp gjennom årene hatt mye nytte av den til forskjellige formål. Den skaper undertrykk ved at to skovelhjul roterer mot hverandre. Skovelhjulene leveres i to versjoner: messing og gummi. Den har ikke spesialt stor kapasitet, men går og går. En fordel er at den kan monteres ganske høyt over kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Har den minste pumpa til Rule.Eneste jeg fikk senket dypt nok i den smale kjølen.Går like bra etter 5 år selv om den står delvis under vann hele tiden.Monterte et avlangt jern på den som passer i kjølen.Når den skal renskes løfter jeg hele stasen opp etter slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Tar frem denne igjen: Test: 27 elektriske lensepumper Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Dette her er den beste pumpen som duger den ene vi har er over 10 år, har fått bra stell så den starter med en gang uansett. dem sto å gjikk 3 dager i strekk når den cabincruiseren gjikk på grunn Ved tisler for noen år siden. Robin bensinpumpe: Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Moyja Svart 22.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Til "Hilamer 2" les inlegg nr 10 sakte, tenk over hva du leste så kan du svare engang til. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 22.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Til "Krisida Magni" linken du ga var mitt i blinken for informasjon om pumper av denne typen og ga endel nyttig info Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Da ville jeg gått for rule pumpe, men det er samme fabrik som Jabsco? Har en slik i båten i allefall. Helautomatisk uten nivåbryter: Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Håp Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Til Draco 20; les din egen trådtittel og ditt innlegg 1 sakte to ganger. :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Hvis jeg ikke også må lese inlegg nr. 10 én gang til - så vil jeg gjerne få lov til anbefale Rule pumpene, de syns jeg er best Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 22.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Til "Hilmar2" ja jeg tror det blir en ny større Rule pumpe som blir innkjøpt, den som er i båten funker ok men er veeeldig liten. Mulig den har sittet der siden båten var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Forsøkte å komme ned til kjølsvinet i kveld (var det ikke en tråd om at stål krymper her på Baatplassen , det må være rett, stål krymper) det var blitt for trangt mellom propellakslen og kjølplaten. Lensepumpen er knall GUL, var ikke en bokstav og se. Så da dykket jeg ned i skipsarkivet og fant denne se bilde. Pumpen er fra 1977. Har byttet ledninger på den i ca. 1990. Lurer på hvor SAAB fikk den fra. I kjølkassa midtskips satte jeg ned en RULE 500 det var i 1987, den er jo rene ungdommen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Astor Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Merkelig detta med og få svar på det man spør om. Men det er bare Nils-1 som har skjønt hva sørsmålet betyr på godt norsk. jeg har merket meg at det er en utbredd uskikk at det svares en masse som ikke vedkommer saken i det heletatt. Uten at jeg vil være uhøflig så ber jeg om at det svares på det som det blir spurt om. Jeg syntes også dette til å begynne med. Etter hvert har jeg jo skjønt at dette med å spore av eller å komme med svar "på skeive" er jo selve hjertet i BP. Uskikk eller ei? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Jeg glemte å legge til at Marco har et ganske stort utvalg av pumper beregnet for maritimt bruk. Fordelen med denne pumpetypen er at man kan føre et tynt rør ned i området som skal tømmes, enten det er dieseltank, bunnpanne, girkasse, kjøl eller andre trange steder, se bl.a. her for flere pumper: http://www.marco.it/Prodotti_Nautica_Sched...CatArt=16430012. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Til Astor: Hehehehehehe.... sånn som denne Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Sentrifugalpumpe for større volum ... men husk at den ikke vil dra med seg alt, da alt fra svanehalsen og tilbake til pumpen vil komme tilbake.... har selv Rule 4000 knyttet til nivå bryter. Husk at du nesten halvverer for hver fot du løfter ... Membran pumpe for mindre volum, som trekker ut stort sett alt du kan dra ut... ... vi har et par a disse ombord ... minste rundt 30 L-min Hvis du har innenbords maskin, så kan du kople opp ventiler slik at du kan stenge sjøvannsinntaket og la maskinen trekke "kjølevann" fra kjølsvinet ... ( husk å kople dette opp foran filteret, og høyere...oppe slik at det blir en skikkelig nødpumpe... før motoren stopper selvsagt...). Jo hurtigere maskinen går, jo mer trekker du ut ... faktisk opp til flere hundre liter i minuttet avhengig av maskinen(e)s kapasitet... Sett opp disse tre samtidig, da har du et opplegg med kapasitet til å holde det meste vekke ... merk at det siste alternativet er det billigste, mest driftsikkre og med stor kapasitet.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Den rule pumpa holder i mange år og den holder vel i hvertfall til det lille bruket du har? og jo dette med nivåbryter. hvis man har en stor pumpe så kan det være lurt å bruke et relè, da vil nivåbryteren vare mye lengere. og driftsikkerheten bli økt. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 ......Hvis du har innenbords maskin, så kan du kople opp ventiler slik at du kan stenge sjøvannsinntaket og la maskinen trekke "kjølevann" fra kjølsvinet ... En sommer jeg seilte i Dalslandskanalen sprakk gummihylsa mellom pakkboksen og stevnelageret slik at vann fosset inn i båten. Jeg lukket da kjølevannsinntaksventilen, løsnet ferskvannsinntaksslangen fra ventilen og lot motoren tømme vannet fra motorrommet - det fungerte veldig bra inntil jeg fikk satt båten på en sandbanke. Det var i ettertid gøyalt å se at tømmingen gikk raskere med større turtall på motoren. Forsikringsselskapet var så pass imponert over løsningen at jeg fikk utbetaøt god "repareringssum". Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 lot motoren tømme vannet fra motorrommet - Dette har jeg aldri klart med min motor, VP MD11C, og jeg har prøvd flere ganger! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Divemaster Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Teerex Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 De kommer sikkert, sånn stort sett iallefall, fra samme sted.. http://www.alibaba.com/showroom/Bilge_Pump.html Kinengelsk er alltid litt morsomt å lese: "This bilge pumps are tuff enough for any bilge." Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
avmønstret5 Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Dette har jeg aldri klart med min motor, VP MD11C, og jeg har prøvd flere ganger! Riktig, det blir bare ett musepiss. Det er derfor viktig å poengterer at denne løsningen kun er god på store dieselmotorer, på små motorer monner det svært lite. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Jeg tror at det nesten er det samme hvilket merke du kjøper (bare ikke de billigste...), men pass på at de er store nok, og mange nok. Prøv de med jevne mellomrom, og monter gjerne kontrollamper på dasnbord hvis du har mulighet. Eller kanskje en piper/alarm slik at du våkner på natten dersom pumpa starter. Den testen ovenfor gir nok svaret, men det er umulig for den vanlige sjømann å gi råd om hvilken pumpe som er den beste. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Practical Boat owner hadde en test av lensepumper i Mai 2008 utgaven. Det var ingen klar vinner, men de hadde en god del ulike pumper som ble testet og hadde noen kommentarer til hver enkelt pumpe. Om jeg får en IM kan det jo være at jeg fyrer opp skanneren og lager en pdf fil av disse sidene.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
NilsPils Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Når det gjelder vurdereing av lensepumper, mener jeg at det er ganske vesentlig å sjekke hvor mye strøm de trekker i forhold til lenseevnen. Testene det refereres til i innleggene foran viser at det er VELDIG STOR forskjell her. Det er vel egentlig battrikapasiteten som begrenser hvor stor lensepumpe det er praktisk å montere. Det hjelper ikke mye med stor pumpe hvis den drenerer batteriet på kort tid. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.