Jump to content

To døgn alene i båten med brukket fot


Pelle Parafin

Recommended Posts

Leste nå at han kom seg iland i Australia med et marinefartøy. Dette må vare en særdeles fryktelig opplevelse å ligge alene i en båt i åpent hav...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det verste er jo at disse gærningene utsetter andre for fare også når de trenger hjelp, og det gjør de jo fra tid til annen ser det som....

 

Ja, noe farligere enn "Hortenshavet" i solgangsbris bør være forbeholdt marinejegere og Kystvakten... Vi kan vel stole såpass på redningsmannskapenes kompetanse at de ikke utsetter seg selv for unødig rissiko. Trenge assistanse fra tid til annen gjør da folk fra Båtplassen også. Hvis du tror du ikke utsetter redningsmannskap for risiko når du får kokende potetvann på låret eller får hjerteinnfarkt og må hentes i helikopter i litt kjipt vær, så får du tro om igjen.

Link to post
Share on other sites

Det er jo vanlig her på forumet at man uttaler seg om dette og hint man ikke har peiling på. Det seilerene gjør i Vendee Globe er med mye større sikkehetsmargin enn fritidsbåtflåten her hjemme på sommeren. Hvis man regner ut til sammen hvor mange timereller Nm de er underveis til sammen med så mange båter, og hvor lite ulykker som faktisk skjer er det jo egentlig svært lite. Hvor mange dødsfall har vi vel ikke her hjemme i løpet av en sesong?

 

"Utsetter redninsmannskap for fare" har vi jo hørt mange ganger før. Det er en svært provoserende, farlig og respektløs kommentar. For det første vil de som inngår i en redningesaksjon kalkulere eventuell risiko. De tar besluttning om hva de kan gjøre innenfor akseptabel margin. for det andre innebærer alle redningsaksjoner en viss risiko, om det så er i Drøbaksundet. Hvis man drar en slik holdning langt nok bør man jo kutte ut alt som heter redning, for hvor setter man grensen? En idiot som kjører på et skjær i mørket burde kanskje bare få dø av sin egen dumskap? Egentlig har jo all bruk av fritidsbåt et snev av risko og galskap er det jo uansett (det er jo ingen "nytte") så da burde jo all bruk av fritidsbåt være forbudt, eller ihveftfall ikke påberegne seg redning om noe skulle skje?

 

Dessuten kan jeg ikke i dette aktuelle tilfellet ikke se at faren var spesielt stor for redningsmannskapene, de kom han til unnsetning i et marinefartøy. Ikke værre enn å lete etter en påsketurist med snescooter ihvertfall. Mulig du vet noe mer Hansi?

Link to post
Share on other sites

Hvis du tror du ikke utsetter redningsmannskap for risiko når du får kokende potetvann på låret eller får hjerteinnfarkt og må hentes i helikopter i litt kjipt vær, så får du tro om igjen.

Ikke for at ikke redningsmannskaper skal komme og redde i begge tilfeller, men likevel: Potetvannet bør man ha sikret; hjerteinfarktet har pasienten ingen mulighet for å vite om eller sikre seg mot.

(vi har hatt hjerteinfarkt hos besetningsmedlem ombord hos oss)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...