Jump to content

eksentersliper til båtpuss


Lukabella

Recommended Posts

Heisann. Jeg skal fjerne alt gammelt bunnstoff på min seilbåt og gå over til VC17. Jeg har kjøpt en Bosch PSE 180E elektrisk skrape med SP 60C blad til. Etter avskrapingen trenger jeg og pusse litt med eksenterslilper. Har noen en anbefaling på en bra eksentersliper til dette formålet? Gjerne med pris og info om hvor jeg kan kjøpe den + info om hvilke slipepapir som bør brukes?

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Selv har jeg en Bosh (blå serie) eksentersliper med tvungen rotasjon / eksenter og 150mm skive. Husker dessverre ikke i farten hva den heter men skal sjekke. Den er jeg kjempefornøyd med!

 

Hva er din erfaring med elektrisk skrape? Er dette enklerer enn en god håndskrape?

 

Jeg begynner å nærme meg denne jobben selv..

 

 

Hilsen Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Biltema sin er den beste jeg har prøvd av de elektriske, har prøvd 5-6 andre billigmerker... Men dert skal sies, den er god så lenge den virker, men spesielt lenge holder den ikke, forbruket ligger på ca 2-3stk på total nedpussing av en 15foter :lol:

 

Spar på kvitteringa og gå og bytt den når nedre lager går i stykker....

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

gjorde denne jobben på en 34 fots seilbåt i fjor og gjort det på en 24 fot tidligere. Har bedre erfaring med manuell skrape med godt blad som er avrundet i hjørnene enn elektrisk skrape. Gjør du jobben når det er kaldt ute går bunnstoffet lett av. Gjør du en skikkelig skrapejobb er ikke slipejobben så stor, så for meg fungerte biltema sin eksentersliper utmerket. NB: Husk maske

 

T

Link to post
Share on other sites

Gjorde samme jobb i sommer og jeg kjøpte den største Dewalt eksentrermaskinen med 125mm skive,mange har bare 115 og det er for lite synes jeg. Dewaltmaskinen har også mulighet for å variere turtall og det er en fordel.

HAr kjøpt slipepapir til denne i storemballasje og det lønner seg,tror det er 50 stk i hver eske.

Kjøpte maskinen og papiret hos Byggmakker.

Link to post
Share on other sites

Hvis man planlegger med å beholde båten man har i mange år, eller å ha båt i mange år, hvorfor ikke investere i skikkelig verktøy med en gang?

 

F.eks. Festool - dyrest og best. Varer for alltid og tåler skikkelig mishandling som det gjerne blir under båtpuss. Når man likevel bruker tusenvis av kroner på duppedingser til seilasene, kan man jo bruke litt på verktøyet som holder båten i stand mener jeg.

 

Festool sin bandsliper er helt rå, en skikkelig tanks. Deretter kan man jo bruke Plansliper og eksentersliper alt etter forholdene :) Og så en skikkelig støvsuger på toppen av det hele for helsa sin del :D

 

God Jul!

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svarene :)

 

Jobben med og slipe helt ned for og bytte til VC17 gjør jeg fordi VC17 ikke bygger i lag. Dvs at jeg hvert år etter at jobben er gjort kun trenger og høytrykkspyle og rulle på ett nytt lag. "Aldri "mere slipejobb. Derfor trenger jeg en eksentersliper som holder - men den må ikke være verdens beste. Har sett Bosch GEX 150 Turbo som også kan polere. Jeg tror at det er bedre og ha en egen skikkelig bra poleringsmaskin som feks Meguiars sin (polere kommer jeg til og gjøre hvert år) og heller ha en ren eksentesliper av bra kvalitet. De kombi maskinene med eksentersliper og poleringsmaskin i ett er ikke alltid så bra. Hvor mange watt bør en eksentersliper være på? Noen som har priser/linker?

 

Jeg begynner i vinter med skrape/slipe jobben. Da går gammelt bunnstoff lettere av...

 

Takk igjen for svar :)

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Bosch sin maskin med "turbo" er ikke først og fremst at man kan bruke den til å polere med. Fordelen er at den i "turbomodus" har tvungen rotasjon av skiven. Da går det unna.

 

De aller fleste eksenterslipere har bare friksjon til å få skiven til å rotere. Ved belastning blir de mest stående å skjelve omtrent som en plansliper. Pent resultat, men lite effektivt.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Gikk gjennom denne jobben på min 38 foter sist vinter. Testet elektrisk skarpe og flere manuelle. Den jeg fant som fungerte best, var Jotun hådskarape med harmetall blad. Syntes det var best å skrape når det var kaldt. Bunn stoffet sprutat av da. Gikk over med eksentersliper fra Biltema. Denne ble valgt da jeg regnet med jeg måtte hive denne når jeg var ferdig. Det gikk med to sliper. Fikk ny på garanti slik at jobben ble gjort for prisen av en.

 

Jeg fjenet ikke primeren, da min gammle primer ikke løste seg opp når jeg påførte tynneren som VC17TAR er tynnet med.

Råder deg til å sjekke dette før du påfører VC17TAR.

Link to post
Share on other sites

Pusset ned båten i fjor.

Kan anbefale å veksle litt på med manuell kloss og slipemus ved siden av eksentersliper. Fin og komme til rundt

hjørner, ror og ventiler, samt at man kan jobbe videre når man begynner og bli "mør" i armene.

180 papir fungerer godt hvis du har skrapt godt.

Anbefaler skikkelig maske og vernebriller med syrekant(de er helt tette).

Link to post
Share on other sites

Jo, men det er ikke vanlig at de har tvungen rotasjon. De som ikke har dette, stopper når man legger mye press på dem. Teknikken er å holde såpass lavt trykk at tallerkenen har en passe rotasjon, da sliper den best.

 

Jeg har hatt en Bosch PEX115 fra den kom på markedet rundt 1991. Har skiftet lagre i den en gang, men ellers har den vært utrolig god og har fått være med på det meste. Renovering av hus, sliping av lakk og sparkel på biler m.m. En kjempemaskin, som har holdt mye lenger enn jeg hadde trodd. Så jeg vil tro at den viste maskinen burde kunne fungere for deg. Men som andre har nevnt over, en skarp håndskrape og kuldegrader er det beste for fjerning av bunnstoff.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Få høre hvordan det går med din elekrtiske skrape når du er i gang. Min fungerte ikke i det hele tatt. Jobben gikk tre ganger raskere når jeg brukte håndskrape med hardmetall blad(veldig skarp). Håndskarpe med herdet stålblad fungerte dåligere enn elektrisk skrape. Denne ble sløv etter kun et par drag over bunnstoffet.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

gjorde denne jobben på en 34 fots seilbåt i fjor og gjort det på en 24 fot tidligere. Har bedre erfaring med manuell skrape med godt blad som er avrundet i hjørnene enn elektrisk skrape. Gjør du jobben når det er kaldt ute går bunnstoffet lett av. Gjør du en skikkelig skrapejobb er ikke slipejobben så stor, så for meg fungerte biltema sin eksentersliper utmerket. NB: Husk maske

 

T

 

Hvilken skrape brukte du? Hvor mye koster den og hvor får jeg kjøpt den?

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meg du spurte men våger meg frempå likevel.

Jeg annbefaler denne skarapen:

http://www.jordan.no/no/Malerverktoy/Produ...alskrape-50-mm/

 

Brukte denne til å skarape ned en 38 foter. gikk med to blad, pris skrape + blad ble nor ikke over kr. 1000,-

 

Min erfaring var at bunnstoffet slapp letest i kaldt vær. Skrate i maks 1 time pr kveld. Du blir fort lei og sliten så del inn jobben i mindre felt.

Nå bor jeg slik at jeg går ned til havna på fem min. slik at det var enkelt å bruke en time et par kvelder uken en periode.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meg du spurte men våger meg frempå likevel.

Jeg annbefaler denne skarapen:

http://www.jordan.no/no/Malerverktoy/Produ...alskrape-50-mm/

 

Brukte denne til å skarape ned en 38 foter. gikk med to blad, pris skrape + blad ble nor ikke over kr. 1000,-

 

Min erfaring var at bunnstoffet slapp letest i kaldt vær. Skrate i maks 1 time pr kveld. Du blir fort lei og sliten så del inn jobben i mindre felt.

Nå bor jeg slik at jeg går ned til havna på fem min. slik at det var enkelt å bruke en time et par kvelder uken en periode.

 

Lykke til

 

Takk for svaret :)

 

Hvor er det best (billigst?) og kjøpe den? (Oslo området)

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Selv har jeg en Bosh (blå serie) eksentersliper med tvungen rotasjon / eksenter og 150mm skive. Husker dessverre ikke i farten hva den heter men skal sjekke. Den er jeg kjempefornøyd med!

 

Hva er din erfaring med elektrisk skrape? Er dette enklerer enn en god håndskrape?

 

Jeg begynner å nærme meg denne jobben selv..

 

 

Hilsen Trude III

 

Har brukt min Bosch PSE 180 E elektriske skrape med SP 60C blad til nå i helgen for første gang. Det var kaldt på lørdag, ca -3 -5 C. Da gikk det av som bare av det. Litt ekstra jobb ved vannlinjen, men det får løst alt... Søndag var det -12C, og jeg vil si at gammelt bunnstoff gikk enda lettere av da, kanskje 10% lettere enn på lørdagen med -5C. Jeg kan sterkt anbefale den elektriske skrapen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du bruker sparkelbladet(SP 60C ?) Kan det være greit å kjøpe noen ekstra.

Jeg brukte 2-3 stk og rettslipte disse litt med en båndsliper, når de begynte å bli sløve.

Sparkelen begynner da og hoppe litt på gelcoaten

Viktig å finne vinkelen, slik at bunnstoffet "spruter" av.

Lykke til videre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...