Jump to content

Horn.


Slagskibet

Recommended Posts

Hornet i bøylen gir fra seg et spedt lite pip som ikke kan skremme en liten spurv engang.Det er  ingen høvelig plass å montere rele oppe på toppen av hard topen.Båten har orginalhorn

og jeg finner ikke spor av rele noe sted??Skal det være rele på sånne båthorn?

Og hvis det skal være rele kan hornet monteres i nærheten av bryteren?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nytt horn i år. Dobbel sak, høy lyd. Dronninga ramlet nesten i vannet første gang jeg skulle påkalle hennes oppmerksomhet, der hun stod klar til å hoppe land.

 

Hornet har inget relè, har dog hatt andre med dette. Har hørt at horn bør plasseres med "tuten" nedover, slik at vannsprøten ikke så lett kommer inn, renner ut. Vann ødelegger membranen. Kanskje det har skjedd? Det kan selvfølgelig også være dårlig kontakt over hornknappen. Hornet trekker en del strøm, noen brytere får glødeskall (dårlig kontakt) etterhvert.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


thor:

Og hvis det skal være rele kan hornet monteres i nærheten av bryteren?


Generelt om bruk av rele til store strømforbrukere:

 

Rele brukes for å redusere spenningsfall i ledningene. Det gjøres ved å forkorte ledningen fra kilde (batteri / generator) til forbruker. Ved å bruke rele så slipper stømmen til forbrukeren gå opp til knappen og tilbake. Det er altså uvesentlig om det sitter nærme hornet ditt. Plasser det evt. på et beskyttet sted.

 

Rele kan også brukes dersom bryteren ikke tåler strømmen til hornet.

 

Jeg vet ikke om det er vanlig med rele på horn, men kan ikke tenke meg det. Et horn er nok ikke så kritisk på å få max spenning, men det bruker nok en del strøm. Et rele vil ofte ikke føre til kortere ledning på et horn, fordi knappen er ikke en omvei opp til taket.

 

For å finne ut om du burde ha rele bør du måle spenningfallet. Jeg vet ikke hvor mye som er akseptabelt, men en volt er sikkert OK .....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Et bra horn bør ikke bruke mer enn 4-5 ampere, og med de korte tidene det er snakk om vil ikke varmgang i kabler ol være et problem. Litt spenningsfall kan det bli (bruk gjerne 2.5 kvadrat kabel for å redusere dette), og dette fører til en annen tone og litt lavere lyd i hornet. Dette har vanligvis ikke betydning på en båt, og den enkle løsningen med trykknapp fungerer fint.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...