Jump to content

Mercruiser/Volvo Penta 3.0 135 hk i 21 fots båt?


Nadheim

Recommended Posts

I langtidsplanen ligger det inne motorbytte på båten, en Fjord 650 SE (21/22 fot).  Båten veien ca 1300 kg uten motor og har ganske dyp V-bunn.

 

Jeg har kikket på Mercruiser/Volvo Penta 3.0 135 hk bensin. Det ser ut som både Mercruiser og Volvo Penta i grunnen er samme motor.

Jeg får sikkert beskjed om at diesel er best, men i henhold til tilbudene jeg har fått koster det 50% mer i anskaffelse.

 

Spørsmålet er om noen har erfaring med denne 4 sylindrede 135 hk (på propellaksel) i samme eller tilsvarende båt, eller har en formening om motoren er tilstrekkelig eller for liten for min båt?

 

Kravet er at båten skal opp i plan og holde seg der på marsjfart med ihvertfall 4 personer om bord. I dag har jeg en 200 hk V8er. 200 hk er så vidt jeg forstår ikke målt på propellakselen, slik at den sammenlignbare effekten kanskje er 165-170 hk vs 135 hk. V8ern m/drev veier ca 500kg, mens 3.0 litern m/ drev veier ca 300.

Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden tilsvarende motor, Mercruser 3,0 l 140 hk i en Draco 18 fot.

Motoren oppførte seg pent og var til å stole på.

Tror alikevel jeg ville vurdert en noe større motor i båttypen du nevner.

En 6 sylindret på noen hester mer vil nok være å foretrekke.

Har du trimplan på båten vil dette også være en fordel vil jeg tro.

Lykke til med ditt valg av motor.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...