Jump to content

Yanmar 3QM30 ble til Yanmar 2QM15


Landmann

Recommended Posts

Ondt ofte lider den fiskermand! :sailing:

 

Sukk ..... snekka/skøyta jeg vurderer å kjøpe skulle være utstyrt med en Yanmar 3QM30 motor med 33 hk. Ved besiktigelse viser det seg at det er en 2QM15 motor med 22 hk. Båten er 24 fot og veier omlag 3-4 tonn.

 

"Selger" (..., som ikke er båtkyndig, selger båten for nåværende eier [skilsmisseoppgjør og ex-kona ble sittende med båten]) påstår at marsjhastighet ligger på 7 knop.

 

- min første reaksjon var stor skuffelse, men så besinnet jeg meg ...... :cryin: ettersom jeg gjerne ville kjøpe båten.

 

Så til mine spørsmål:

(1) Vil en Yanmar 2QM15 bringe denne båten opp i 7 knop?

(2) Er 22 hk tilstrekkelig? (Jeg vet at det må være harmoni mellom hk, girkasse og propell for å nå optimal hastighet.)

(3) Har noen på forumet erfaring med 2QM kontra 3QM?

(4) Er det andre ting jeg bør vite i fht "motor-størrelse-problemet"?

Link to post
Share on other sites

3QM30 er kjent for problemer med topper som sprekker. Om 2QM15 er bedre vet jeg ikke....

 

Jeg hadde tidligere en 24 fots snekke med 18hk Sabb. Båten veide godt og vel to tonn, og marsjet på 6,5 knop. Så det er godt mulig at du klarer en marsjfart på 7 knop med denne, eller i det minste like i nærheten et sted. Motorstørrelse betyr ikke all verden på en slik båt, den oppnår skrogfart (6-7 knop på en 24 foter) med relativt beskjeden motorstyrke. Men det er klart, i motvind og tung sjø kan det jo være greit med litt ektra krefter. Jeg følte meg imidlertid aldri utrygg i min 24 foter, selv i bølger opp til 4 meter. Så jeg tror dette burde gå ganske greit også i ditt tilfelle....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er nok som Index sier, men en tresylindret motor har en veldig mye mer behaglig gange. Er motoren sjøvannskjølt så bør den ombygges til ferskvannskjøling f.eks ved bruk av utvendig kjølerør.

 

Hastigheten er stort sett bestemt av fasongen på skroget og hastigheten øker minimalt med større motor. Den graver seg bare ned bak og bruker mye mer drivstoff.

Link to post
Share on other sites

3QM30 som fortsatt går med original topp vil nesten uten unntak være sprukket mellom ventilene i midtre sylinder. Merkes ved at den ryker litt hvitt (vanndamp) siden noe vann vil trenge inn i sylinderen fra kjølekanalen. Så lenge den er saltvannskjølt så vil dette kunne fungere fint i lang tid ofte uten at eier merker at den er sprukket. Bygges den om til ferskvannskjøling får du problemer med at den mister vann og du får trykk i ekspansjonstanken. Problemet skyldes tæring kombinert med at midtre sylinder blir utsatt for høyere temperatur og spenning enn de to på endene. Skulle bytte min topp ved ombygging til ferskvannskjøling da jeg oppdaget sprekken. Fikk tak i "nyoverhalt" topp fra Yanmarforhandler som i følge dem var helt fin uten sprekk. Spurte om jeg kunne ta med NDI utstyr for å teste den før jeg betalte og det var greit. De ble relativt lang i masken når jeg påviste sprekk i samme område også på den toppen. Om den ble solgt til andre etterpå vites ikke.

 

Det endte med at jeg slipte ut sprekken og varmet opp toppen i herdeovn før den ble varmsveist og varmet opp i ovn igjen før den ble kjølt ned sakte over ca. et døgn. Ingen garanti for at slikt fungerer men det gjorde susen i mitt tilfelle.

 

2QM20 har ikke dette problemet så jeg ville heller hatt den enn 3QM30. Du får snekkelyd med 2QM men det er vel ikke nørdvendigvis noen bakdel.

 

Dersom du vil bygge om til ferskvannskjøling så vær oppmerksom på at du må ta motoren helt fra hverandre og ta ut sylinderforingene (våte) for å komme ordentlig til å få rengjort inne i kjølekanalene. Her ligger det rustflak i anseelige mengder som vil kunne stoppe til kjølekanaler og varmeveksler ved ferskvannskjøling. Du vil også danne deg en oversikt over hvor mye gods som er igjen på motoren.

 

En fordel kan være å kjøre med saltvannstermostater (42 grader) selv på ferskvannskjøling for å unngå den økte spenningen som vil oppstå som følge varmere motor ved bruk av ferskvannstermostater (som ligger rundt 80 grader).

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Leading Edge for utfyllende svar.

 

- alle svarene jeg har fått hittil bekrefter nytten av et forum: istedetfor å lure og sture i enerom så ....... og vips kommer erfarne tilbakemeldinger.

 

Konklusjonen så langt er at jeg fortsetter "kjøpet" tross feilinformasjonen om motorstørrelse ...

 

Takk så langt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...