meldaln Startet 24.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Desember.2008 Hei,er det noen som erfaring med å lage styrekonsoller? Har lyst til å lage en midtkonsoll til min River 290. Er det noen som har noen ideer til hvordan den kan bli?Er det evt noen som har tegninger/mål til en midtkonsoll Hva bør jeg begynne med? å skru sammen noen kryssfinerplater Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Eller du kan kjøpa dei ferdige frå River. Ask Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 25.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Hva koster de sånn ca da Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Eller hos Maritim; http://www.maritim.no/search.aspx Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 25.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Hmm.... den midtkonsollen på maritim.no synes jeg tar for mye plass og jeg synes den var litt dyr Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Den maritim-linken virket ikke helt hos meg - havnet i en lang liste med diverse greier. Hva med: 3900 hos hvaler båtservice. Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Jeg også fann denn der på en nettside Den er jo egnentli perfekt men den koster jo litt penger som jeg ikke har akkurat nå Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Har hatt 290 med orginalt konsoll .Både plassmessig og med tanke på vekt og vektfordeling så bør du gå for dette.Alt annet blir og ser dårlig ut og ødelegger for ett fremtidig salg.Ring til river og hør om de har noe andresort som du kan få billigere. Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Mener du på det XR-settet Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Sinten her på forumet har bygget eget konsoll. Se denne tråden Lang, men kjekk tråd med en del bilder Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
nb840 Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 ja. Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Tråden til Sinten var meget spennende fikk mange gode ideer og opplysninger der ja Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 ja. Ser de selger det XR-sttet på Hvaler båtservice men de er da så ufattelig dyrt 6600,- :nono: det blir alt for dyrt å ettermontere ett nytt XR-sett tror jeg. Fant ett brukt ett for 3-4 måneder siden og det "kjøpte" jeg, men to dager før det skulle bli sendt oppover solgte han det til noen annen Så må finne et billigere eller ett brukt XR-sett skal det bli aktuelt tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 tror jeg prøver å lage en midtkonsoll selv i første omgang.Har prøvd å lage en i papp først for å sen hvordan den ble: https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23485/dsc00145.jpg og https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23485/dsc00144.jpg er det noe jeg bør forandre på den Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Pute burde du ha vis du har mulighet til det. Har fått god nytte av puta på midtkonsollen til min båt.. Fint og ha midtkonsoll for stabilitet selv om en RIB har mer enn nok av det Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
meldaln Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Har hatt planer for pute på konsollen ja.men først må jeg se hvordan konsollen blir til slutt. men er det noen som har noen "råd" hva jeg skal begynne med nå? må jeg årdne en lignende konsoll i sponplater å runde av kantene eller må jeg årdne i kryssfiner Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hei, jeg har pute i min båt, og hvis du har vært ute i litt bølger kan du kjenne det på baken at du mangler pute. Er ikke denne båten jeg har, men prikk lik. Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Valianto Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Uansett hvordan dette går skal du ha lykke til fra meg (brus) Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
meldaln Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Ja de må nok bli pute på min konsoll også når jeg får begynt å bygge den.men hva må jeg begynne med? litexplater men epoxy ? og glassfilbervev uttenpå det igjen eller?? er det noen som hvet hva jeg skal begynne med? hvis jeg må ha litex-plater skulle jeg ha hatt svar ganske kjapt for skal til byen i morgen/idag. eller kan jeg bruke vanlige sponplater?da slipper jeg å kjøpe vartfall Sitér dette innlegget Link to post
Pappa Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Hei, For en tid tilbake laget jeg et konsoll til juniors With jolle (10 fot). Den brukte jeg 12 mm x-finer med mahogny overflate på, og jeg synes selv den ble bra. ( Har bakrunn som snekker/møbelsnekker,og maskiningeniør, så burde ha litt grunnlag for å bedømme dette... ) Du behøver jo ikke bruke slik plate, men kanskje kjøpe såkalt "Wisaform" plate, dvs "finske forskalingsplater", av den glatte typen. Disse kan du eventuellt lakkere/ male i ønsket farge til slutt. (jeg oljet mitt konsoll, og det er like fint etter to sesonger. Passer på å gi det en omgang når det er tørt... Det er forresten viktig at du kjøper styrekabel og kontrollkabler som er "litt for lange", heller enn litt for korte. Konsollet må /bør sannsynligvis stå lenger frem enn du regner med... (bitter erfaring... ) Når du skal montere sammen platene (sider + topp), bør du legge en list på innsiden og skru utenfra og inn i den. Da blir det stivere enn å prøve å skru inn i "endeveden" i kanten. Dersom du srur pent og bruker messingskruer, kan du gjerne la dem være synlige. Dersom du ikke synes dette blir pent, kan du forsenke dem, og sparkle med stålplast. Deretter sliper du og maler det hele... Lykke til, og ta gjerne kontakt dersom det er noe jeg kan bidra med. Skal forsøke å " kikke innom " i den nærmeste tiden... Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg er også interessert i en konsoll, har en 3.10m Rib m 9.9hk. Det hadde vært ok med en konsoll, selv om båt blir noe tyngre. Er det noen med erfaring her, mister en mye av farta ? Send meg en IM hvis du har en til salgs Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Her er en Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Hei, For en tid tilbake laget jeg et konsoll til juniors With jolle (10 fot). Den brukte jeg 12 mm x-finer med mahogny overflate på, og jeg synes selv den ble bra. ( Har bakrunn som snekker/møbelsnekker,og maskiningeniør, så burde ha litt grunnlag for å bedømme dette... ) Du behøver jo ikke bruke slik plate, men kanskje kjøpe såkalt "Wisaform" plate, dvs "finske forskalingsplater", av den glatte typen. Disse kan du eventuellt lakkere/ male i ønsket farge til slutt. (jeg oljet mitt konsoll, og det er like fint etter to sesonger. Passer på å gi det en omgang når det er tørt... Det er forresten viktig at du kjøper styrekabel og kontrollkabler som er "litt for lange", heller enn litt for korte. Konsollet må /bør sannsynligvis stå lenger frem enn du regner med... (bitter erfaring... ) Når du skal montere sammen platene (sider + topp), bør du legge en list på innsiden og skru utenfra og inn i den. Da blir det stivere enn å prøve å skru inn i "endeveden" i kanten. Dersom du srur pent og bruker messingskruer, kan du gjerne la dem være synlige. Dersom du ikke synes dette blir pent, kan du forsenke dem, og sparkle med stålplast. Deretter sliper du og maler det hele... Lykke til, og ta gjerne kontakt dersom det er noe jeg kan bidra med. Skal forsøke å " kikke innom " i den nærmeste tiden... Hvis jeg forstår dette rett så slipper jeg å legge på glassfiber eller glassfibervev uttenpå disse "Wisaform" platene hvis jeg velger å bruke det? Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Ingen som vet Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Wisaform er vel det man kaller vannfast kryssfiner som brukes i byggebransjen til forskalingsplater bla. Slik det er beskrevet i byggeprosessen her, så er vel ikke platene belagt med glassfiberduk og polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.