Jump to content

Midtkonsoll til småbåt

meldaln

Recommended Posts

ja.

Ser de selger det XR-sttet på Hvaler båtservice men de er da så ufattelig dyrt :eek: 6600,- :nono: det blir alt for dyrt å ettermontere ett nytt XR-sett tror jeg. Fant ett brukt ett for 3-4 måneder siden og det "kjøpte" jeg, men to dager før det skulle bli sendt oppover solgte han det til noen annen :discuss: Så må finne et billigere eller ett brukt XR-sett skal det bli aktuelt tror jeg :smiley:

Ja de må nok bli pute på min konsoll også når jeg får begynt å bygge den.men hva må jeg begynne med? litexplater men epoxy ? og glassfilbervev uttenpå det igjen eller?? er det noen som hvet hva jeg skal begynne med? hvis jeg må ha litex-plater skulle jeg ha hatt svar ganske kjapt for skal til byen i morgen/idag. eller kan jeg bruke vanlige sponplater?da slipper jeg å kjøpe vartfall :smiley:

Hei,

For en tid tilbake laget jeg et konsoll til juniors With jolle (10 fot). Den brukte jeg 12 mm x-finer med mahogny overflate på, og jeg synes selv den ble bra. ( Har bakrunn som snekker/møbelsnekker,og maskiningeniør, så burde ha litt grunnlag for å bedømme dette... )

Du behøver jo ikke bruke slik plate, men kanskje kjøpe såkalt "Wisaform" plate, dvs "finske forskalingsplater", av den glatte typen. Disse kan du eventuellt lakkere/ male i ønsket farge til slutt. (jeg oljet mitt konsoll, og det er like fint etter to sesonger. Passer på å gi det en omgang når det er tørt...

Det er forresten viktig at du kjøper styrekabel og kontrollkabler som er "litt for lange", heller enn litt for korte. Konsollet må /bør sannsynligvis stå lenger frem enn du regner med... (bitter erfaring... )

Når du skal montere sammen platene (sider + topp), bør du legge en list på innsiden og skru utenfra og inn i den. Da blir det stivere enn å prøve å skru inn i "endeveden" i kanten. Dersom du srur pent og bruker messingskruer, kan du gjerne la dem være synlige. Dersom du ikke synes dette blir pent, kan du forsenke dem, og sparkle med stålplast. Deretter sliper du og maler det hele...

Lykke til, og ta gjerne kontakt dersom det er noe jeg kan bidra med. Skal forsøke å " kikke innom " i den nærmeste tiden...

Hei,

For en tid tilbake laget jeg et konsoll til juniors With jolle (10 fot). Den brukte jeg 12 mm x-finer med mahogny overflate på, og jeg synes selv den ble bra. ( Har bakrunn som snekker/møbelsnekker,og maskiningeniør, så burde ha litt grunnlag for å bedømme dette... )

Du behøver jo ikke bruke slik plate, men kanskje kjøpe såkalt "Wisaform" plate, dvs "finske forskalingsplater", av den glatte typen. Disse kan du eventuellt lakkere/ male i ønsket farge til slutt. (jeg oljet mitt konsoll, og det er like fint etter to sesonger. Passer på å gi det en omgang når det er tørt...

Det er forresten viktig at du kjøper styrekabel og kontrollkabler som er "litt for lange", heller enn litt for korte. Konsollet må /bør sannsynligvis stå lenger frem enn du regner med... (bitter erfaring... )

Når du skal montere sammen platene (sider + topp), bør du legge en list på innsiden og skru utenfra og inn i den. Da blir det stivere enn å prøve å skru inn i "endeveden" i kanten. Dersom du srur pent og bruker messingskruer, kan du gjerne la dem være synlige. Dersom du ikke synes dette blir pent, kan du forsenke dem, og sparkle med stålplast. Deretter sliper du og maler det hele...

Lykke til, og ta gjerne kontakt dersom det er noe jeg kan bidra med. Skal forsøke å " kikke innom " i den nærmeste tiden...

Hvis jeg forstår dette rett så slipper jeg å legge på glassfiber eller glassfibervev uttenpå disse "Wisaform" platene hvis jeg velger å bruke det?:confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...