Jump to content

Har dere fått noe maritimt til Jul?

Brizo

Recommended Posts

Ja jeg har fått noe maritimt til jul! I bokform. "De seilte for Fredrikstad" av Knut W. Engebretsen. Et flott stykke maritim kulturhistorie på 350 sider. Historier om sjøfolk fra Fredrikstaddistriktet og om Fredrikstad Sjømannsforening gjennom 150 år.

Har rukket å bla litt i den og det ser veldig bra ut. Bilder og fortellinger fra seilskutetiden, om forlis og opp til moderne skipsfart. Har blitt lagt endel arbeid i den boka her. Gleder meg til å ta fatt på den.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Fikk boken "Seiling" fra Steve Sleight. Flott bok med 400 sider om seiling. Bare dummt at jeg hadde den fra før. :headbang:

Jeg tror jeg bytter den i Havneguiden 3. :smiley:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Fra Far til Far:

Nigel Calders "Boatowners Mechanical and Electrical Manual" etter positiv omtale av Roaldbj. Tok med meg "Marine diesel engines" av samme forfatter i samme slengen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Utover de tingene jeg har kjøpt selv til båten, har familien underholdt seg selv med morsomheter på min bekostning.

Det har seg nemlig slik at jeg, til tross for for all tidsforbruk på sjøen, aldri har fisket. Min eneste befatning med fiskestang er å forsøke å hjelpe minstemann med å rette opp i fiskesen som floker seg på 100 kroners stanga hans.

For en tid tilbake, når flybrigden begynte å ta form, spøket jeg overfor en kompis at nå må vi begynne å fiske, vi har jo "altan" å stå på og greier......

Som sagt så gjort, familien har dermed gått av hengslene og handlet stang. Jeg ante ikke hva det var, har ikke sett slikt futeral før, men med stang i egen "bag/futeral", snelle i skinnpose og diverse utstyr skulle jeg vel være godt i gang ?

Men så har det seg slik da, at de som kjenner meg spruter av latter og vil ikke tro meg når nyheten overbringes....."jeg skal begynne å fiske.......". Barna mine tror aller minst på meg........

Det kan derfor synes som utopi at jeg skal fiske, men men, vi får nå se da om ikke vi kan få tatt en tur utpå i romjulen og innvie båten til sjark.

Utover det så har båten fått mye fint gitt. Rattpumpe, kontrollbokser, instrumenter, m.m. Stolunderstell etc er bestilt da dette ikke fantes på lager, så flybrigden skal bli helt ferdig den ser det ut til, og det før påske...............

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...