Jump to content

Romjulstur-tråden 08


Sun Flyer

Recommended Posts

Hva koster diselen hos dere?

 

Diesel der opfyller EN590 normen koster idag 6,18 dkr/l og fyringsoljen, den vi kjøper i vår marina koster 5,99 dkr/l.

 

Har fått opp sporet hvor ordet stimtúr kommer fra, det kommer fra de engelske damp trawlere, så derfra steam. Så derfor stimer en båt....

Link to post
Share on other sites

Det var derfor jeg antok at det dreiet seg om en motorbåttur, altså ikke en seilbåttur. Eller bruker dere uttrykket om båtturer generelt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

bilder_overfoert_251208_135.jpg

Rib`en er godt pakket inn for vinteren. Vi har glassfiberjolle vi benytter nå på vinteren istedet. Jolletrekket er et fornuftig kjøp. Jeg kjøpte et som passet til 4 fot større, slik at wirene til daviter ikke ble problem........

 

Hvor har du fått tak et slikt jolletrekk?

Kos deg videre på fjorden, det ser veldig deilig ut :smiley::santcheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke hvor, men det var på finn.no og leverandør, det er det jeg husker. Kostet neppe mye, ellers ville jeg husket akkurat det.

 

Men praktisk, det er det absolutt!

 

Var utpå i dag også, men litt surere, østlig vind og lettere overskyet. Men for all del, det går an å kose seg for det........

Link to post
Share on other sites

Ai ai, vakre og stemningsfulle bilder. Huset dit ligger jo også bra til, like ved strandkanten. Har dere stor tidevannsforskjell? Ellers er det jo bra med fisk (makrell?) ser jeg. Fortsatt God Jul til dere "Færinger".

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi har og kost oss på sjøen idag, tok turen fra Randaberg til Tingholmen, var ikke lystne på dregging, så da det var opptatt på kaien dro vi inn til uskjakalven og strakk litt på bena. Derifra gikk det til Sentrum og en koselig middag på Mikado. Til slutt var det ut byfjorden i mørkna(nydelig vær) og inn til havna.

 

Litt mye lavvann idag så jeg måtte gli inn det siste stykke pga en stor stein som jeg kan komme borti når det er mye lavvann! Gikk bra!

 

img_6728.jpg

 

 

Kjekt og se så mange båter på sjøen midtvinters, ikke hverdagskost!

Link to post
Share on other sites

Første vinterturen i båten noensinne med fruen og ungene idag. Nydelig fisketur i Vatlestraumen. Vi holdt oss for det meste ved Vonflua. Håpet på torsk, men fikk 3 sei.

 

En frostig båt satte pris på en oppvarming. Strusshamn var heldigvis isfri som følge av noen milde dager tidligere i uken, selv om iskrystallene blomstret på kalesjen (Viksund-fabrikken i bakgrunnen på bildet)

diverse_090.jpg

 

Her er minstemann i aksjon.

romjulsfiske_013.jpg

 

Det er noe eget med lyset om vinteren.

romjulsfiske_005.jpg

Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Båtlivet er flott hele året, om vinteren er det stille og rolig på sjøen og ikke minst laaangt mellom store hekkbølger.

Overnattet i Ny Hellesund 28 - 29 12 08 lettskyet stille, satt langt ut over kvelden ved bålet, før vi gikk ombord til et bedre måltid!

Vi var to båter i følge, Rypa og Petra, vi har og som mål å ha minst en overnatting i båten hver mnd hele vintern, det burde flere prøve (uten data og tv, men med en stor natur opplevelse)

Tok ikke bilder... må oppleves..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...