Jump to content

Valg av vannvarmer.


Seiler

Recommended Posts

Jeg har en Webasto Termo 90S ombord som jeg bruker for å varme opp den vannbårne varmen. Jeg er svært godt fornøyd med denne. Jeg får indikasjoner på eventuelle funksjonssvikt gjennom en blinkekode på hovedbryteren. Jeg synes den varmer vannet ganske hurtig og jeg hører knapt at den går. Hos meg er den montert i et akterrom hvor eksosen går ut under badeplattformen. Jeg har ei relativt lang sløyfe for varmtvannet og har montert ei ekstra sirkulasjonspumpe, men dette var ifølge en av de ansatte hos Termomarine ikke nødvendig. Husk at ekspansjonstanken skal monteres som det høyeste punktet i varmesløyfa.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler alltid å montere en kraftig i forhold til en spe varmer. Dersom det blir for varmt kan temperaturen senkes, men det er vanskelig å få god temperatur om varmeren er for svak. I en 43 foter ville jeg ikke montert mindre enn en tilsvarende Webasto Termo 90S. Denne har trinnløs effekt mellom 1.8 - 7.5 kW og en boostereffekt på 9.1 kW.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj: 90s bruker veldig mye mer strøm. Sansynligvis pga kraftigere sirkulasjonspumpe? Jeg har en 2 kw luftvarmer som jeg kan spe på med hvis den blir for liten. Men i min forrige båt (40 fot) var 5 kw rikelig. Kanskje det er større varmetap i motorbåt pga alle vinduene?

 

Ingar: Det blir for mye modifisering av innredningen for en slik.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvor godt isolert er båten? I vår forrige båt på dårlig isolerte 36 fot var varmer på 4.7 kW for lite. Nå med godt isolerte 46 fot er Webasto termoC på 5 kW mer enn stor nok.

Det er veldig viktig at du har nok radiatorer til å få ut varmen, særlig uten å måtte kjøre vifter på fullt.

 

Husk også på at varmeren soter mye mer når den går på redusert effekt. Den har det best og soter minst når den går på full guffe, altså en fordel at den er passe stor, ikke overdimensjonert.

Link to post
Share on other sites

Båten er en 40 ft. seilbåt. Båten er noe isolert, men her er det nok en jobb som må gjøres.

Har tengt å bruke 5 stk. radiatorer med vifte.

 

Planen er, at en av viftene skal monteres under køya til rederen. Den skal blåse varmluft ut på begge sider av køya eller igjennom madrassen.

Madrassen vil bli en natur lateks madrass fra Ikea, hvor planen er og lage vertikale hull i denne, slik at varm luften varmer og tørker ut køya.

 

Fra før har jeg en Webasto luft varmer på 3500Wat og en Taylors 079d kamin, men nå er dursjen i ferd med å bli innstallert og jeg mener at jeg vil få en bedere og enklere fordeling av varmen rundt i båten med vannvarme, derfor settes dette prosjektet i gang.

 

Ser at Maritim har tilbud på EBERSPACHER VANNVARMER D10W 12V , er det noen som kjenner til den?

Link to post
Share on other sites

Ser at Maritim har tilbud på EBERSPACHER VANNVARMER D10W 12V , er det noen som kjenner til den?

Hei,

 

D10w er Ebersprachers svar på webasto 90s. Det er en kraftig og god varmer. Men jeg mener fremdeles at den er unødvendig stor til en 40-foter. Du greier deg fint med 5kw og sparer dermed 6 båtlapper og en del strøm ved å enten velge webasto termotop C 9990,- på seatronic eller Eber D5W (9990,- på maritim).

 

Den anbefalingen er basert på erfaring etter å ha bodd i en uisolert jeanneau på 40 fot i 4 år. Den varmeren ble aldri for liten der.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...