Jump to content

Volvo Penta MD7A med ferskvannskjøling fra 1981


jupan

Recommended Posts

Veeeeeel, jeg har jo samme motoren i båten min, et stakkars år eldre. Og den trenger jo sårt til litt TLC. Men etter å ha forhørt meg med diverse verksteder som ellers er mer enn villige til å overhale en gammel motor så er konklusjonen:

 

GLEM DET :cryin:

 

Det de som har mye mer erfaring enn meg sier, er at når du begynner å skru på en gammel saltvannskjølt motor så finner du fort så mye problemer at kostnadene galopperer ut av kontroll. Og du har fortsatt en gammel motor etter å kanskje ha brukt 20-30 båtpenger på det gamle rælet. Anbefalingen er å skifte olje o.l. som vanlig, skru minst mulig på motoren og være fornøyd så lenge den går.

 

Solé Mini 17 går rett inn på Volvo seildrev med en overgang, og er vel ellers den rimeligste motoren på markedet. Koster pr. i dag 51 båtpenger, men kommer i likhet med mye annet til å gå opp over nyttår. Med 25% økning i eurokursen ila året så har ikke importøren så mye valg :cryin:

 

Edit: Sorry så nettop at det gjaldt en ferskvannskjølt motor. Da er det vel kanskje litt mer håp. Men deler er jo fortsatt et problem. Dessuten har vel ikke denne motoren utskiftbar sylinderforing heller. Ikke det at jeg har byttet så mange foringer, men jeg antar at dette ikke gjør det enklere med tanke på en evt. overhaling?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Bra å høre at fagfolk er så klar i sin anbefaling. Da er det lett å styre unna, evt akseptere et havari. ;)

 

Evt bare rive sjiten ut og putte i en ny med en gang.

 

Er SOLE bra??? Har aldri hørt om merket engang.

 

Det jeg derimot IKKE kan forstå er at båtmotorer ikke holder lengre enn de gjør. En gammel Volvo B20 KAN IKKE dø, så hvorfor er en Penta så skjør?

 

Merkelig, har det noe med sjøluften å gjøre?

 

Jaja, sånn er det vel. I disse miljødager: finnes det ikke elektromotorer som gjør samme nytta???

Link to post
Share on other sites

Bra å høre at fagfolk er så klar i sin anbefaling.

Klare kan de gjerne være, en har de rett ?

Det jeg derimot IKKE kan forstå er at båtmotorer ikke holder lengre enn de gjør. En gammel Volvo B20 KAN IKKE dø, så hvorfor er en Penta så skjør?

 

Har du hørt hva " fagfolkene " mener om B20 ?

Husk at de færreste av de har noengang sett en forgasser, annet i en lærebok.

Motor i støpejern er nok et klenodie de mener hører hjemme på museum

 

Konklusjon:

som i finansbransjen; er du ikke fornøyd med svaret, bytt ekspert.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gammel motor er gammel motor! Men alt kommer jo an på hvordan den har vært stelt med, kan jo være en krute god motor samtidig som det kan være en dritt motor.

 

Etter min mening som fagmann (bil) så bør den rusle og gå i flere sesonger til hvis den er i orden, Og hvis den skulle ryke, er det bare og vente på vind :sailing: evt ha påhenger på brakett,

 

Hvis motoren er fra 81, er vel båten like gammel? kostnaden med ny motor er jo sjelden bare motoren, kommer garantert på andre ting som bør utbedres/fornyes. Synes da kostnaden blir veldig stor i forhold til båtens verdi.

:santa:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Gammel motor er gammel motor! Men alt kommer jo an på hvordan den har vært stelt med, kan jo være en krute god motor samtidig som det kan være en dritt motor.

 

:santa:

Enig med det første, men at en Volvo fra 81 kan være krute god tror jeg ikke helt på. Men dersom motoren går og virker ok så er det kanskje ikke så mye å bekymre seg for. Jeg hadde selv en MD11 som tok kvelden i min tidligere båt, fikk tak i en byttemotor av samme type og den gikk fint så lenge jeg hadde den. Når du spørr om kvaliteten på Volvo smådiseler generelt, så vil Volvo aldri bli mitt førstevalg, og det handler både om motoren, servicenivå og pris.

Link to post
Share on other sites

Det jeg derimot IKKE kan forstå er at båtmotorer ikke holder lengre enn de gjør. En gammel Volvo B20 KAN IKKE dø, så hvorfor er en Penta så skjør?

 

En B20 kan dø! Stol på meg! Og minst 95 prosent av de produserte er vel døde for lenge siden...

 

De fleste båtmotorer holder 20-30 år, så jeg vil ikke påstå at de er spesielt skjøre. De færreste biler er fortsatt i drift etter 30 år! Så forholdet er vel helst motsatt, at båtmotorer holder lengre enn de aller fleste bilmotorer....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvertfall, etter mange år med volvomekking, at så lenge man vedlikeholder motoren så går den. Har bare et inntrykk av at båtmotorer tuller seg til hele tiden, også nye motorer.

 

MEN; jeg kan jo ta veldig feil :D

 

Har bare sett på en båt med en 81 mod VP MD7A. Så hvis det skulle blitt den båten, og motoren går for å være en ustabil strikkmotor - så bør båten prutes ned og motoren skiftes umiddelbart etter overtakelse ;)

 

Hepphepp :D

Link to post
Share on other sites

En motor som har fungert i 27 år kan umulig være ubrukelig, men at den begynner å bli slitt er vel ikke umulig. Men på den annen side, er den godt vedlikeholdt kan den fortsatt fungere i 10 år til, og kanskje enda lengre også. Så jeg ville ikke vært redd for å kjøpe denne, så lenge prisen reflekterer at det ikke er en helt ny motor som står i båten. Min motor totalhavarerte forøvrig i forgårs, under ett år etter at jeg satte den i! :headbang: Brukt motor, men likevel... En slange til oljekjøleren hoppet av på fullt turtall, olja forsvant på få sekunder, og motoren skar seg! Så det kan gå fort, selv om alt i utgangspunktet er i topp stand...

 

At Volvo motorene er enkle og greie, kan jeg gjerne skrive under på! Jeg har selv en Amazon med B-18A fra 1966, og den har det vært minimalt med problemer med i løpet av de 21 årene vi har hatt den. Enkle og greie motorer, og biler også for den del. Men selv en Volvo må behandles skikkelig og vedlikeholdes for at den skal vare. Og da er vi vel ved problemets kjerne, alt for mange båtmotorer får ikke det de skal ha av vedlikehold og TLC (tender love and care). Og da blir påliteligheten desverre litt så som så...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har bare sett på en båt med en 81 mod VP MD7A. Så hvis det skulle blitt den båten, og motoren går for å være en ustabil strikkmotor - så bør båten prutes ned og motoren skiftes umiddelbart etter overtakelse ;)

Hepphepp :D

 

Prutningsmonn er det vel på alt! Prisen er hva markedet vil gi :yesnod:

 

Uansett! kjører selv med volvo (bensin) fra 1981, og den stoler jeg på like mye eller muligens mer en en ny/nymoderne motor :wink:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet i en annen tråd tidligere så holder jeg på å skifte til "Sole Mini 17", hadde som du en VP MD7A men min var saltvannskjølt. Tok ikke sjangsen å begynne å reparere på den, så en ny motor ble bestilt. Den passer nesten direkte inn i båten, må bare gjøre små justeringer på motorfestene. Selgeren monterer inn motoren, så når jeg kommer ombord så skal det bare være å vri på nøkkelen og tute og kjøre. Denne motoren er en Mitsubishi blokk og ellers så er den bygd i Spania, etter hva jeg har forstått så skal det være en meget god motor og i tillegg er den veldig stillegående. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Å blande båtmotoren Volvo med bilmerket Volvo blir helt galt. Volvos gamle småbåtdiesler er i utgangspunktet en modernisering av en bensinmotor - dvs en gammeldags motorkonstruksjon med støtstenger, underliggende kamaksel - selv en norsk Sabbdiesel er et teknisk vidunder i forhold til Volvo.

Nå snakker jeg ikke om nyerer Volvo båtmoterer, som jeg ikke har noe kjennskap til, men som sikkert er ok motorer. Derfor er det helt feil å blande kvalitetesbilen Volvo inn i denne diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Volvos gamle småbåtdiesler er i utgangspunktet en modernisering av en bensinmotor

 

Nope. MD7 er konstruert og bygget av Albin som en ren båtmotor. Det er ikke en marinisert stasjonærmotor som de som selges idag.

Jeg har selv en MD7 fra 1982 som starter ved håndspåleggelse og går som ei klokke.

 

Jeg vet ikke hvor mye kvalitet det er over den indiske bilen (Freelander) som selges som XC90.

Link to post
Share on other sites

Tidligere var alle båtmotorer laget for å være båtmotorer også Albin bensinmotor, det er riktig. Det jeg sier er at Volvo i utgangspunktet var en gammeldags motor, og ut fra min og mange andres erfaringer ofte belemret med ulike problemer. Jeg har selv hatt tre Volovmotorer i mine båter og de savnes ikke. Det betyr ikke at en kan være heldig å få en motor som lever lenge nokså promblemfritt. Derfor foreslår jeg også at han beholder motoren så lenge den fungerer greit.

Når det gjelder sammeligningen med Volvo biler og modell XC90 - så er vel ikke denne fra 1981?

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor bra dagens nye smådieseler er om 27 år. De er nesten alle sammen mariniserte Kubota småtraktor-motorer.

 

En ferskvannskjølt Volvo Penta i en seilbåt er sannsynligvis ikke utslitt. Så lenge den starter greit og ikke går varm, er det ingen grunn til å bytte den ut.

 

Motoren er også laget som båtmotor fra bunnen av. Enkel og solid.

 

Deleprisene er ganske høye. Jeg synes imidlertid at det er imponerende at det fremdeles går an å få kjøpt reservedeler.

 

Hvis den trenger større overhaling på verksted, så er dessverre verkstedprisene så høye at det ikke lønner seg. Men er du villig til å mekke selv, er det veldig greit å skru på disse motorene.

 

Jeg har selv en saltvannskjølt MD5B av samme årgang. Den fikk dødsdommen av flere verksteder, men etter litt mekking går den fint fremdeles.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

"hvorfor er en Penta så skjør?"

Det er pga. grunnleggande dårleg konstruksjon.

 

Men er du villig til å mekke selv, er det veldig greit å skru på disse motorene.

 

Det neste spørsmålet blir då om ein vil skru på ein grunnleggande dårleg motor eller om ein vil vera på tur...

 

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Nå må ikke noen misforstå. Jeg kommer ikke til å dra på tur med en dårlig motor. Jeg bare undres litt over disse gamle motorene. Jeg er nemlig vant til, eller velsignet av, gamle motorer som ikke stopper. :)

 

Hvis jeg skal på tur med en båt som er min, så vil motoren være tip top. Enten fordi jeg har overhalt den selv før jeg dro. Eller fordi den er ny :) Og så må man ha med reservedeler, og reserve-reservedeler., og reserve-reserve-reservedeler ;) hehe...

 

Men mest sannsynlig, ny maskin...

Link to post
Share on other sites

En god motor er viktig for sikkerheten om bord i en seilbåt også:

 

- Vindstille hvor strømmen driver deg mot land.

 

- Behov for å komme seg unna større fartøy i trange farvann og lite vind.

 

- Uvær hvor du ikke klarer å slå deg vekk fra en kyst i le. Det er mange seilfartøy som har lidd denne skjebnen opp gjennom historien...

 

Per Tangvald mente at motor i seilbåt var fullstendig unødvendig. Han og datteren omkom når båten deres ble knust mot et rev. Se http://www.nrk.no/magasin/sommer/1.2930176

Men seff, med motorbåt så er det jo bom stopp når motoren svikter. Vi seilere kommer heiser klutene og kommer oss som regel videre

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...