Jump to content

Volvo Penta MD7A med ferskvannskjøling fra 1981


jupan

Recommended Posts

Per Tangvald mente at motor i seilbåt var fullstendig unødvendig. Han og datteren omkom når båten deres ble knust mot et rev.

 

Jovisst, men først etter å ha seilt rundt i over 20 år uten motor! Det er heller ikke sikkert at en motor ville gjort noe særlig fra eller til i den situasjonen hans og datterens liv så tragisk endte i. Men at en pålitelig motor er greit å ha, er vel de fleste av oss enige i....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at Per Tangvald var en ekstremt dyktig seiler. Men det kan vel heller ikke være særlig tvil om at en motor ville hjulpet dem med å komme seg vekk fra klippene som de til slutt ble knust mot. Se http://www.sorgenfri.com/viewtopic.php?f=34&t=64

 

Ta en titt på Bonaires østkyst, hvor Tangvald havarerte, på Google Earth. Ikke mye gode havner der, nei. Det virker som om stort sett hele østkysten ser ut som på bildet nedenfor.

1172601.jpg

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Interressant stykke! Jeg leste boken for noen år siden, og lurte litt på hvorfor sønnen befant seg i en jolle på slep i så dårlig vær. Så der var forklaringen. En fasinerende bok og en like fasinerende mann!

 

En motor hadde nok berget ham, det er ikke til å komme fra. Likevel velger sønnen å kaste ut motoren i sin båt før han legger ut på langtur! Ikke alle som tenker på samme måte som oss, tydeligvis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, og godt er det :smiley: Gjør et google-søk på "Thomas Tangvald" så får du vite litt mer om hvordan det har gått med sønnen. Han er, kanskje ikke så overraskende, en eminent seiler som er sterkt etterspurt som regattamannskap. Hvis du søker opp Per Tangvalds bok på amazon.com så kan du også lese noen interessante kommentarer fra Thomas sine studiekamerater på universitetet. Det virker som om han har arvet farens skarpe hode. Se http://www.amazon.com/At-Any-Cost-Love-Death/dp/094442807X

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en MD7B, som var tørrkjørt (glemt å fyle olje! tosken).

Jeg kjøpte pakkningssett, lagersett og en annen defekt motor tilsamen ca 15.000.- solgte deler for 5.000,- total kost 10.000,-. Skrudde i deler, sandblåste og skrapte for rust, honte sylindre, slipte ventiler og overhalte dyser m.m. satte samen med nevnte pakkninger og sveivet i gang. Etter første sesong var oljen fortsatt rein. Solgte båten i fjor, men ny eier er fortsatt fornøyd, med lettstartet og god motor. NB med ferskvannskjøling :flag:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har nettopp plukket i deler min 33 år gamle saltvannskjølte md7a grunnet dårlig kjøling og dårlig kompresjon.

Etter å ha renset kjølekanaler og kontrollmålt sylindre gått til innkjøp av stempelringer og pakningsett. Jeg bygger om med kjølesløyfe utenpå skroget og så jeg slipper mer rustproblem fremover. Motoren er fortsatt krute god. Kan sikkert holde ti år til uten problem. Kostnad rundt 4000 i deler. I tillegg blir jeg godt kjent med motoren min.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...