Jump to content

erfaringer med c map nt max


Superkul

Recommended Posts

Bruker den "gamle" C-Map på PC,

har tested den med forskjellige GPS'er,

både kablet,

og blåtann ala denne.

 

Begge to er mer enn nøyaktige nok for mitt bruk, +/- i størresesorden noen få fot,

så lenge kartdatum er korrekt.

 

Kjekt at ting er 100%, men her er nok kost/nytte effekten den mest fremtredende,

kosten for å nå 100% legges heller inn i en orntlig radar.

 

:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har C-map NT+, kjøpt/installert 2007 på en Simrad plotter fra samme år.

Kartet er "delt opp i" såkalte kontrollerte/oppdaterte områder og ikke kontrollerte områder.

 

I kontrollerte områder er kartene veldig nøyaktige. Kan faktisk gå etter rute i veldig trange områder. Autopilot og plotter koblert sammen. Nøyaktigheten sies å være +- 5 meter.

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som Enes 44 og BjA, har brukt C-MAP NT+ både på PC og på Chartmaster 11. Med riktig GPS er nøyaktigheten meget bra her i distriktet.

 

Men er det noen som vet om kartbrikkene til C_MAP NT+ kan brukes i de nye plotterne som kjører C-MAP NT+MAX?

Har brikker fra Bergen til Tromsø, dumt å ikke få brukt dem ved planlagt kjøp av ny plotter.

 

Eller er det kan hende mulig å flytte kartene over på nye brikker? Håper noen der ute har litt peiling?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde c-map NT+ datert feb. 2006 - denne hadde samme feil som gammel c-map versjon. I Bamble / Kragerø-skjærgården var jeg stadig på land, viste opptil 50-60 mtr feil. Helt ubrukelig når du går i leia og båten er 30-40 mtr på land - jeg tror det var feil med skanning av kartene, det skal ikke mange 1/10 mm forskyvning før det blir mange meter på kartprogrammet når kartene i hovedsak er 1:50.000, en kamerat har oppgradert i sommer og nå ser det ut som båten er i sjøen igjen, men er ikke sikker på hvilken vers. han har.

Nå har jeg TIKI pro med digitale NV.chart.

Link to post
Share on other sites

hadde vært fint og høre hva forskjellen var

 

Det virker som om Max er minst en hel generasjon nyere.

Kartene der er mye klarere og lettforståelige enn de som er på NT+.

Max har også mulighet for å ta inn AIS, og det er virkelig "snadder" i trafikkerte områder.

Dette har forøvrig vært grundig diskutert og analysert her på baatplassen for noen måneder siden. Du finner sikkert en tilsvarende tråd ved å søke litt rundt omkring.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei åvel overstått jul.Hadde tidligere en raymarine plotter med cmap nt kart.Disse var veldig unøyaktige,seilte over land osv.Kjøpte ny seiva explorer 3 , med cmap nt+max i sommer. Er meget godt fornøyd,disse kartene er meget nøyaktige.De har meget detaljerte bunnkonturer som stemmer med virkeligheten.Jeg er fisker og bruker bunnkonturer mye.Vær litt obs på datoen på brikken,naboen har en som er 1,5 år gammel ,denne er mye mindre detaljert enn min.De hadde en oppdatering i vinter engang sa forhandleren.Godt nyttår. :flag:

Link to post
Share on other sites

Opplever ikke du at C Map Max viser over land enkelte steder?

Jo.

"Selvfølgelig" holdt jeg på å si . . . .

 

ja??? hvor nøyaktig er c map max kartene??

De elektroniske kartene som ligger inne er naturligvis ikke mer nøyaktige enn det kartgrunnlaget man har hatt tilgjengelig.

 

Nøyaktigheten avhenger mest av hvor på kysten man befinner seg. Det finnes fortsatt deler av norskekysten hvor kartgrunnlaget bygger på 100 år gamle målinger, med 400-500 meter forskyving i forhold til dagens gradnett. Det blir ikke bedre av at man viser elendigheten på en skjerm istedenfor på papir - selv om enkelte oppfører seg slik :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

Men er det noen som vet om kartbrikkene til C_MAP NT+ kan brukes i de nye plotterne som kjører C-MAP NT+MAX?

quote]

 

 

NT+ kan brukes på de nye plotterne med NT+MAX. Du må bare huske på å ikke ha NT+ og NT+MAX samtidig i plotteren for da blir den galen, takler bare en type av gange. Mener her plottere med plass for to kartbrikker.

Link to post
Share on other sites

Nye kart er meget nøyaktige. På nye kart ser en tydelig hvor det er foretatt nye oppmålinger. Når en kommer utenfor dissee nye målingene blir kartene først unøyaktige og selvfølgelig nødvendige å ta hensyn til det.

 

Nye oppmålinger er foretatt i løpet av de seneste år, tror ikke det er er mer enn 3-4 år siden.

 

Mine kart ble kjøpt i 2007 og jeg har gått etter disse omtrent langs hele kysten og nøyaktigheten, der oppmålinger er foretatt, er svært nøyaktig.

Link to post
Share on other sites

er ikke nt + og nt + max det samme

 

Jo, det er det. De kommer fra samme databasen, og så er de tilpasset forskjellige formål. De proffe versjonene har ikke gjestehavner, skisser tatt fra turistbrosjyrer osv, mens MAX er er overlesset med allskens mulige foto osv som strengt tatt ikke er nødvendig for navigasjonen. For samme oppdatering er selve kartmaterialet for alle praktiske formål likt.

Det som alle de forskjellige kartfabrikatene har felles er at de kommer fra de enkelte lands offisielle sjøkart. Det er særdeles skjeldent at disse leverandørene foretar egne oppmålinger.

 

 

 

Det finnes fortsatt deler av norskekysten hvor kartgrunnlaget bygger på 100 år gamle målinger, med 400-500 meter forskyving i forhold til dagens gradnett.

 

Viktig poeng. Og her har karttegneren måttet ta seg friheter for at kartet skal bli forståelig. De fleste er i 1:50000 og trange sund må tegnes bredere enn de er for at de skal synes. Små skjær må tegnes mye større enn de er bare på grunn av tykkelsen på pennen. Når man så zoomer i dette blir det helt feil. Det er ikke for uten grunn at godkjente systemer ikke tillater uhemmet zooming.

Og når dette skal digitaliseres har man en formidabel oppgave. Man skal ta hensyn til projeksjoner, datum og ellipsoider når man skal ha dette over i "flat-earth" datumet WGS-84.

Og så er det dette at lokalt datum går ikke vekk dersom man gifter seg med WGS-84.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...