Jump to content

erfaringer med c map nt max

Superkul

Recommended Posts

Håper jab lar meg låne tråden litt til?

Takk for svar til Alfa 1. Altså er kartmaterialet på C_MAP NT+ og MAX det samme. Men såvidt jeg kan se er kartene til MAX på SD-brikker, mens NT+ er på på MMo2. Går disse om hverandre? Kan jeg sette inn mine MMo2 brikker i en ny plotter med SD?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

der er man faktisk litt påland innemellom osv

Jeg hadde c-map NT+ datert feb. 2006 - denne hadde samme feil som gammel c-map versjon. I Bamble / Kragerø-skjærgården var jeg stadig på land, ,

Har montert ny plotter i år med C-map Max,den viser også over land, noen steder. :confused:

Jo.

"Selvfølgelig" holdt jeg på å si . . . .

Her går det virkelig over stokk og stein.

Er mulig og få noen eksempler på hvor det ikke er nok vann?.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kardinalretningen går østover i kartet.

Jeg skal ha den grønne staken om styrbord, noe jeg også selvfølgelig hadde.

Overettmerkene leder meg også inn slik i mørke.

Men sporet i kartmaskina viser at jeg har gått over grunna.

Det er mange slike rundt omkring.

Poenget er at dersom man bruker informasjonen i kartet, så er det mer en nok informasjon der til å ferdes trygt. Bruker man GPS posisjonen og styrer etter denne kan det lett gå tl he-----.

er nok lurt og bruke mere en bare gps ja - jeg bruker vertfall øya og hue i tilegg :lol::lol:

kart/gps er jo greit så vet man ca hvor man er så får man tolke kartene og kjøre etter staker etc på gml måten

jeg har bluchard på pc og syntes den har vært rånøyaktig hitill og som det blir sagt er vel målinger av kart like dårlig der det er gamle kartmålinger enten man har c map eller annet ??

Poenget er at dersom man bruker informasjonen i kartet, så er det mer en nok informasjon der til å ferdes trygt. Bruker man GPS posisjonen og styrer etter denne kan det lett gå tl he-----.

Tja, vet nå ikke det!

3-4 år gamle elektroniske kart, eller eldre, kan være meget unøyaktige. Isolert sett er GPS posisjonene mer nøyaktige, +- 5-10 meter. Uansett er jo elektroniske kart et hjelpemiddel og ikke noe er bør stole 100% på.

Legger en ut en slepestrek i det området det snakkes om, vil den være det mest nøyaktige å følge.

Har selv laget en rute etter en slepestrek i et aktuelt trangt område nært mitt hjemsted. Har nye c-map kart fra 2007. Har mulighet til å koble autopilot opp mot denne ruta. (Manuell styring etter ruta går også bra) Går i området fra sol fra klar himmel til mørke og tett snødrev. Ved hvert WP bekreftes manuelt kursendring på autopilot. Dette området er oppmålt/kontrollert i 2005/2006. Det blir perfekt seilas hver gang.

Kardinalretningen går østover i kartet.

Det kan jeg vanskelig forestille meg at den gjør. For "kardinalretningen" holder seg stort sett i ro :wink:

Jeg skal ha den grønne staken om styrbord, noe jeg også selvfølgelig hadde.

Ja, det stemmer nok hvis du seiler i "ledens hovedretning" og dermed følger lateralmerkingen som går østover . . . .

Beklager; jeg måtte bare pirke litt :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Der ser man hvordan det går når skrivefingeren settes i gir før hue startes.

Sammen med denne ford----- 10minuttersgreia.

målinger av kart like dårlig der det er gamle kartmålinger enten man har c map eller annet ??

Ja, i store trekk. Når det gjelder ren navigasjon, tror jeg ikke det har det bøss å si hva man bruker.

Men det er jo ikke bare sjømålinger. Det er også landkonturer. Man kan selvsagt måle dem med en rover, eller bruke satelittfotos. Der kan jo datum spille noen puss igjen.

Og, GPS er jo ikke alltid like nøyaktig. Det kan gå bra lenge, men så kommer dagen den drar på bærtur. Går man da ukritisk på den uten visuellt eller radar som "secondary" smeller det.

Selv bruker jeg alltid kart og stolper innaskjærs. Kartmaskina står nede på kartbordet.

Jeg snakket med en som lever av å reparere sånne grunnstøtte båtrer. Båtene hadde det til felles at de hadde gått på samme skjæret. Skjæret som ikke sto i kartplotteren.

Gikk i fjor mellom Bergen og Lofoten. Var overrasket over nøyaktigheten på Max. Oppdaget kun 1 unøyaktighet på Helgelandskysten. I trange farvann er eg forsiktig med å gå etter bare plotter, men et utmerket hjelpemiddel. Det hender eg setter inn mine NT brikker, når eg leiter etter fiskeplasser, da på mitt brikkesett er bunnstikkene bedre på NT.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

jeg har brukt c-map nt+ i en sesong og syntes det er mer nøye enn de sier+-5meter.. har ikke ett eneste papirkart ombord.. sjekker plotter innimellom med skvalpeskjer på plotter og faktiske forhold.. bruker barracuda plotter, dette virker veldig fint.. men syntes garmin har mer lettlest kart og lettere oppdeling av dybder pga flere farger..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

men det jeg da ikke skjønner er når man sier at et skjær ikke står i plottern da står det vel heller ikke i kartene???

di kopierer vel ikke og redigerer vekk skjær etc ???

jeg har enda ikke opplevd å se ting på vanlige kart som ikke er på plottern ?? heller tvert i mot da man kan zomme og se bedre hvor ting er ( selvsagt ikke stole på gps/kart 100%)

kostersundet2009.jpg

Vi har vært innom dette kartutsnittet tidligere. Jeg husker ikke hvilken kartversjon som Mulligan har benyttet. I sommer sjekket jeg opp nøyaktigheten på det nye kartet til Navionics. Jeg fikk dengangen ikke noen tilsvarende feilposisjonering. Jeg prøvde også ut innseilingen på overretterne på Nord-Koster kurs 251 og fikk tilnærmet perfekt samsvar mellom kartutsnittet til Navionics, visuell overrett og kompassretning. Jeg ville tro at siste utgave av C-map Max er like nøyaktig.

Har nå sjekket Cmap og Tiki og begge kartsystemer sier at pos "70" grønn firkant og pos "76" WP stemmer med slepestrengen din, havner på feil side av staken.

Siden du var på rett side av staken må feilen ligge i din GPS, etter min mening, den er jo ikke der den er, den er jo på feil side av staken.

koster_stake.gif

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...