Jump to content

Noen som har tips til behandling før lakking av finer dører.


Steinsvigen

Recommended Posts

Hei og god jul båtfolk :-) har nå i dag lurt meg ned i garasjekjelleren for å få teste noen av julegavene mine :-) jeg har ein heil del dører som må skrapes ned .Jeg bruker varmepistol og skrape det går meget flott (koselig arb) men som sagt så er desse dørene over 30 år gamle så ein del sår har det vorte i fineren med noen mørke og lyse felt som ikke går vekk, det eg lurer på er det noen som veit kva eg kan bruke før lakkering ein beis eller noe annet for å jamne litt desse flekkene. kom med forslag ..

 

dsc00117.jpg

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Share on other sites

det er jo litt av sjarmen med en gammel båt, at den er litt berørt av tidens tann. Jeg har ikke brydd meg om de mørke flekkene, det blir litt bedre når du skraper men ikke helt.

 

ps det ser ut som døra er bleket av sola. Kanskje du kan legge på noe farve feks i form av beis før du lakker oppå. Det finnes spesiell beis til dette for teak.

Link to post
Share on other sites

Gjør ihvertfall ikke det jeg gjorde.Brukte slipemaskin, og for å ta de mørke flekkene ble det litt for mye trøkk på maskinen.Resultatet ble at jeg slipte gjennom det første laget med finer,og laget under dukket opp med veden på tvers av det øverste laget.Ikke pent nei,men dette er du sikkert klar over.

Link to post
Share on other sites

Jotun Mahogny Beis synes jeg blir bra på bleket treverk.

West System har sin Classic Mahogny Beis, men denne blir for rød i fargen etter min smak.

 

Mørke flekker ette fukt og bortslitt lakk er vanskelig gjemme helt bort. Men du kan dempe kontrastene noe med beis.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar, skal ha meg ein tur innom han Malar Olav i morga :-)

 

Ta også med deg litt fint sandpapir ( 150 > 240 ), puss lett over for hånd ( gjerne med bare papiret i hånden ).

Tynn fineren kom ifra fabrikken som ca 0,7mm tykk, etter påliming og pussing er det nå ca 0,5mm igjen......

 

Før du har på beis kan du med fordel "beise" over med varmt vann, dette vil få trefibrene til å reise seg litt, puss deretter lett over med fint sand papir ( MÅ være NYTT og SKARPT ), puss med veden.

Etter siste lette pussing er plata klar til beising, vil nå IKKE reise bust ved påføring av beis....

 

Vær også klar over at du kan blande beisen (Herdins ) til den rette toninga ved å blande flere farver ( blandes ut i varm vann først ), bare vær obs på du får nok......kan være vanskelig å treffe samme neste gang :seeya: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...