Jump to content

Hvordan virker egentlig en gps?


Båtduden

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt og skaffe meg en gps til båten, ikke en kartplotter men en gps. Så når jeg har fått den hvordan får jeg egentlig kartene innpå gps-en? Vil gps-en hele tiden si nøyaktig hvor jeg er selv om det ikke er en kartplotter? Hva sier en gps? (fart? kordinater?) Og når jeg skal taste inn stedet jeg skal til, må jeg si kordinatene til stedet eller stedsnavnet, eller vil ikke det gå ann i det hele tatt på en gps uten kartplotter?

Og ja, er det noe ekstra jeg må skaffe meg i tilegg til gps-en?

 

Takk for svar! :flag:

Link to post
Share on other sites

Ihvertfall tilbyr Garmin vanligvis ett kartområde sammen med GPSene sine, dersom de kan vise kart.

GPSen din bør ha NMEA-utgang, slik at den kan sende posisjonen til VHF-radioen.

GPSer kan alltid vise posisjonen din (som du da kan finne igjen i sjøkartet), hvilken retning du nettopp har beveget deg, og farten. Dessuten klokkeslettet. De aller fleste kan også la deg legge inn ruter fra rutepunkt til rutepunkt ("waypoints"); da lagrer du hvert rutepunkt med posisjon og navn. Med eller uten kart.

For ti år siden hadde ikke mange gps-er kart, men man hadde ruter lagret der, og fikk avstand og antatt tid fram til neste punkt i ruta.

Det er hensiktsmessig å ha en holder til GPSen, slik at den står fast ett sted mens dere er undervegs i båten. Dit har du også strømledning og eventuelt dataledning for å sende signaler til VHFen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

En GPS der du legger inn kart er egentlig en kartplotter. Du må ha en minnebrikke eller legge dem inn via PC.

 

GPS'en vil vise enten din posisjon i kartet og/eller lengde/breddegrad der du er.

GPS'en sier:

Posisjon = N59 40' 35" E004 23' 20" (Lengde og breddegrader)

Fart = SOG: 10 kts (SOG: Speed Over Ground kts: knop)

Kurs = COG 180 (COG: Course Over Ground i grader)

 

Det finnes GPS'er uten kart der du kan legge inn waypoints/ruter.

Da må du på forhånd sette ruten ut i papirkartet for så etterpå legge inn koordinatene til waypointene i GPS'en.

 

Anbefaler at du får med 12V tilkopling (cig.tenner plugg) og PC kabel slik at du f.eks. kan bruke PC med kartprogram

sammen med GPS'en.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...