Jump to content

Digitalt voltmeter


TMe

Recommended Posts

Selv om voltmeteret viser to desimaler, er det ikke sikkert at det er mer nøyaktig enn en analog viser. Men det er mye raskere å lese av, spesielt på litt avstand.

 

Du kan prøve http://www.nereides.biz/. De selger bl.a. CruzPro Instrumenter. Voltmeteret koster 1275,- Ikke helt gratis det heller. Det viser bare en desimal etter komma, men det er vel mer enn nok?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hulda har kjøpt et mutimeter fra Biltema og måler direkte på batteriene for kontroll av lading sammen med bruk av syrevektmåler.

Det er antagelig ikke multimeter joelle ønsker her, men et instrument for innfelling i dashbordet i båten.  Jeg har heller ikke funnet noe digitalt voltmeter for dashbord til en rimelig penge. Men i Watski-katalogen (norsk 2004, s. 53), finnes et digitalt display for innebygging, det er egentlig en kombinert kontroll for solcelleenhet og batteri, men vil antagelig fungere også kun mot batteri. Prisen er 711,-. (Går ikke klart fram om den viser to desimaler, så hvis joelle er helt avhengig av å vite om spenningen er 12,40 eller 12,46, så må du sjekke opp dette  :smiley: )

 

Ellers er det jo mange ekkolodd som også kan stille displayet til å vise spenningen digitalt, mitt Humminbird 250 ekkolodd gjør det. Hvor nøyaktig denne målingen er, er en helt annen sak, siden det ikke er koblet direkte til batteriet, men til uttak bak instrumentpanelet ...

Link to post
Share on other sites

Ellers er det jo mange ekkolodd som også kan stille displayet til å vise spenningen digitalt, mitt Humminbird 250 ekkolodd gjør det. Hvor nøyaktig denne målingen er, er en helt annen sak, siden det ikke er koblet direkte til batteriet, men til uttak bak instrumentpanelet ...

Det er også mange kartplottere som har spennings visning som et valg. Bla Garmin. Har dette selv som et fast valg på skjermen på min Garmin 176C.

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har og digital volt meter på min Lowrance 3300C, men det går kun på forbruket.

Min tanke er att jeg monterer det digitale inne i båten der det analoge sitter idag.

Kobbler på to brytere så att jeg kan se på både forbruk og start batteri.

Jeg har og vart inne på tanken att sette ett multi meter rett på, men det blir liksom ikke den optimale, eller peneste måten att gjøre det på.

Jeg kan ikke skønne att du betaler en slikk og ingenting for ett multimeter og så er det så pass høye priser på kun volt måler. Fikk presis ett tips fra en som sier att elfa har ett par muligheter, men hvis du ska ha en så er prisen relativ høy (rundt 500.-) men går ned til rundt 320 vid kjøp av ti eller flere. Kanskje vi ska prøve og ordne med ett felles inkjøp?

Link to post
Share on other sites

Hei du,

jeg trur ikke att vi ska henge oss for mye opp i hva vi bruker for overskrift i inleggen.

det er ikke alltid så enkelt att lete igjenom gammelt arkiv innen man legger ut en tråd, og uansett så blir det ju fler og fler medlemmer som er her inne og mest sannsynligt har saker att bidra med.

Jeg var nå inne og kikket gjenom emne oversikt og fannt ikke noen på digitalt voltmeter, jeg fannt en del som liknede på navnet men som ikke passet helt.

Jeg kan skønne att du iblant blir litt frustrert over att det er en del saker som kommer opp gang på gang, men det er bedre det for det viser ju att forumet er ett aktivt forum, med nye medlemmer og ikke bare gammle.

Mener ikke dette som krass kritikk, mot deg men jeg er sikker på att du skønner hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Hei du,

jeg trur ikke att vi ska henge oss for mye opp i hva vi bruker for overskrift i inleggen.  

Er enig med Andreas! Så innholdsrik som denne databasen er blitt etterhvert, MÅ det gå an å lete litt i basen for å finne svar på slike spørsmål (digitalvoltmeter). En av oppgavene de som styrer forumet har, er å sortere innleggene etter kategori, og DEN jobben blir ganske så tung hvis vi ikke er litt strukturert.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jo da jeg er naturligtvis enig til en viss grad jeg og, men som relativt ny bruker gikk jeg in på søk, og søkte på "digitalvoltmeter" og "digitaltvoltmeter".

Fikk da ikke opp noe som passet og valgte da att legge ut en posting på dette. Men det er klart att når man har vart her en stund så kjenner man igjen mer og emr av inleggen og hvordan man ska lete tilbake og

Link to post
Share on other sites

Her er litt spec.

*      Accuracy: +/- 0.5%

*      Type: LED (Red)

*      Power supply: 5V

*      Range:0- +-49.99V DC

*      Resolution: 0.01V

*      Size: 79mm x 43mm x 24mm

det er litt negativt att det er led og ikke LCD, men til prisen så.................

Link to post
Share on other sites

Da har voltmetern kommit i posten. Det ser veldigt greit ut att kobble, men jeg har ett litet spørsmål. (bombe :wink:)

Det står på den att den ska ha 5V power supply. Mine tanker her er att da trenger jeg ett motstand av en eller annen sort som omvandler 12 til 5 volt. tenker jeg rett her?

Link to post
Share on other sites

:blush: Det er vel som å "banne i kirken" når jeg, her i denne tråden, spør om ikke et god gammeldags analogt voltmeter, slik som dette:

 

Voltmeter. Måleområde 0-10, 0-15, 0-30 V DC. Følsomhet 1000 ohm/V. Størr 61x46 mm

Bilde

hvis du velger utgaven som måler fra 0 til 15 Volt......

 

.....vil kunne gjøre samme jobben? Og uten å "spise" særlig mye strøm? Og kostnaden begrenser seg til NOK 149,- hos Clas Ohlson, artikkel: 32-3430-15  Da har man råd til å kjøpe ett til hvert batteri....... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det står på den att den ska ha 5V power supply. Mine tanker her er att da trenger jeg ett motstand av en eller annen sort som omvandler 12 til 5 volt. tenker jeg rett her?

 

-----------------------------------------------------------------------

 

Du kan bruke en regulator f.eks en som heter 7805

12 volt inn og 5 volt ut. Ganske enkelt. Regulatoren får du fra f.eks www.elfa.se

 

Har du noe info ang volt meteret du har bestilt? En web adresse?

Link to post
Share on other sites

Det har blitt skrevet mye i de andre trådene. Skal bare gjentar ET aspekt: Et voltmeter i båt skal med fordel vise området fra ca 11.0 til 15.0 volt. Dersom det viser 0.0 til 15.0 volt er over 66% av skalaens området bortkastet. Det er fullstendig uinteressant om du har 11 eller 10.8 volt på batteriet. Du har et stort problem uansett.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg der Andreas. Men den gammle analoge metern jeg hadde var det ett hopp mellom 12-15volt, og da er det ikke så enkelt og se 0,5-1 volt forskjell. Hvis en meter har en mulighet att vise opp til 500volt så er det greit for meg så lenge jeg kan lese det som er viktigt for meg.

jeg kjøpte den på nettet gjenom http://stores.ebay.com/ColdfusionX-Electronics

han har dem liggende ute til fullt pris men kjører auctioner hele tiden og.

Jeg fikk tilbud av han på følgende når jeg forespurte på litt høiere kvanta

10 pieces Included freight

$220

 

20 same as above

$400

 

50 same as above

$750

Så det er klart att det kan va interesant hvis det er ett par som er intreserte att slå seg sammen og bestille tex 10 stykk. Jeg håper jeg får monter min nå til helga og kommer gi en tilbake melding på hvordan den virker

Link to post
Share on other sites

..... Et voltmeter i båt skal med fordel vise området fra ca 11.0 til 15.0 volt. Dersom det viser 0.0 til 15.0 volt er over 66% av skalaens området bortkastet. Det er fullstendig uinteressant om du har 11 eller 10.8 volt på batteriet. Du har et stort problem uansett.

Tok poenget, Andreas! Litt enig med deg - forsåvidt - MEN har ikke du også et speedometer i bilen din som har astronomiske tall på tallskiven sin, som man vanligvis kun kan oppnå i sterk hellende nedoverbakke og i medvind........  :smiley: Masse bortkastet skalaområde der også.......  :smiley:

 

Det jeg vil si, er at vitsen her er jo å kontrollere ladespenning - som riktignok ligger i det område du beskriver - og det kan man jo like godt på en skala fra 0 til 15 Volt som på en skala fra 11.0 til 15.0 // Voltmeteret blir jo ikke dårligere av den grunn?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tok poenget, Andreas! Litt enig med deg - forsåvidt - MEN har ikke du også et speedometer i bilen din som har astronomiske tall på tallskiven sin, som man vanligvis kun kan oppnå i sterk hellende nedoverbakke og i medvind........  :yesnod: Masse bortkastet skalaområde der også.......  :cheers:

Jo, men det selger  :lol: :lol: Og den nedre del av skalaen som hverken selger eller er særlig relevant mhp bøter er da også i bil redusert (i hvertfall i mine biler)

Det jeg vil si, er at vitsen her er jo å kontrollere ladespenning - som riktignok ligger i det område du beskriver - og det kan man jo like godt på en skala fra 0 til 15 Volt som på en skala fra 11.0 til 15.0 // Voltmeteret blir jo ikke dårligere av den grunn?

Nei, men du ønsker å se forskjeller med 0.1 V. Og det er lettere dersom viseren beveger seg 20 grader enn om den beveger seg 5 grader. Det er derfor jeg ikke vil ha analoginstrumenter til spenningen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et voltmeter i båt skal med fordel vise området fra ca 11.0 til 15.0 volt. Dersom det viser 0.0 til 15.0 volt er over 66% av skalaens området bortkastet.

Helt enig Andreas. Og et vanlig analogt analogt dreiespoleinstrument lar seg enkelt og billig endre til å f.eks vise 11 - 15 volt vha. en zenerdiode pluss noen få motstander for tilsammen under 20 kroner. Har laget et slikt selv, men eksakt kobling ligger på jobben. Kommer med koblingsskjema over helgen når jeg er tilbake på jobb etter ferien.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har og digital volt meter på min Lowrance 3300C, men det går kun på forbruket.

Lager du ikke veldig mye unødig utav dette da Joelle? Du har både et analogt voltmeter og et digitalt på Lowrancen. Hva er da problemet? Da har du vel det du trenger?

 

Voltmeteret på Lowrancen viser kun på forbruket? Har du en veldig spesielll oppkobling av noe slag? Har du ikke hovedstrømbryter(e)? Når du slår av forbruksbanken og bruker startbatteriet, så får vel instrumentene dine spenning fremdeles? Hvordan kan du i såfall starte fra startbatteriet hvis ikke instrumentene i dashbordet ditt får strøm?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...