Jump to content

Digitalt voltmeter

TMe

Recommended Posts

Nei jeg synes att det er greit att kunne på en grei og litt mer ekskt måte hålle koll på ladning osv. Lowrancen har sirka 0,8V i tap pga gammle kabler osv. Det er en av grunnene til att jeg har planer om att gjøre om allt det elektriske i båten til vintern. Og da skifte ut analog måler til digital, med en enkel bryter så att jeg kan få med meg både start bank, og forbruk.

Lowrancen er av naturlige grunner kobblet att ta strøm fra forbruket, så det finnes ikke noen mulighet att bruke den og på start (ikke noen enkel).

Hei igjen.

Her er koblingen for et analogt voltmeter for 10 - 15 volt.

Bilde

Transistorene sørger for konstant strøm gjennom zenerdioden, og så måler instrumentet spenningen som overstiger 10 volt. Komponentene er standard hyllevare hos ELFA. Som instrument kan et KM-106 meter (art. nr. hos ELFA: 76-230-10, kr.376,-) brukes. Et litt mindre, KM-66 og art. nr. 76-210-14 kr.273,- går også bra.

Eller du har kanskje et passende i roteskuffen?

Ny skala lages vha. PC'en og en printer!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...

Det er en fordel med LCD i forhold til LED, da det er praktisk å ha voltmeteret permanent innkoblet, LED instrumenter bruker litt strøm, LCD i praksis ingenting.

Arngren Electronics hadde billige LCD panel-instrumenter, vet dessv. ikke hvor man får tak i dem nå.

Arngren har nok mye rart, men maken til rotete hjemmeside skal du lete leeeenge etter. Får kun hodepine :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei.

Disse instrumentene får du også her i landet, det er Farnell http://www.farnellinone.com som har Lascar instrumenter her. Prisen du opererer med, er det pr stykk eller totalt?

Hos Farnell koster:

EMV1200 kr.330,38

EMC1500 kr.356,75

Priser er ex. moms og porto.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Prisene var totalt for begge men det kom porto i tillegg.

Totalt havnet jeg på 42 $ altså ca 280 kr for begge to. Det tok 5 dager med posten fra USA. Displayene er veldig små og lett å plassere. Rart ikke den norske leverandøren markedsfører sånt bedre overfor private. Prisen var jo også en annen men mange betaler sikkert det dobbelte for å slippe å betale med paypal.  :confused:

Stresset faktisk ganske mye for å finne en billig timeteller. Wema sin kostet 600 kr men var riktignok analog noe som er en fordel.

Regner med dette voltmeteret blir hakket mer nøyaktig enn de vanlige analoget som går fra 0 - 16 volt. Nøyaktigheten er oppgitt til +/- 0,1 volt.

Et lite spørsmål:

I bruksanvisningen for timetelleren står det at den ikke tåler spenning/transienter over 27 volt og at den i biler ol bør forsynes med en stabil strømkilde. Er dette noe jeg bør gjøre noe med i en vanlig båt med 12v anlegg eller skal jeg bare sjanse på å koble den direkte til 12v?

I bruksanvisningen for timetelleren står det at den ikke tåler spenning/transienter over 27 volt og at den i biler ol bør forsynes med en stabil strømkilde. Er dette noe jeg bør gjøre noe med i en vanlig båt med 12v anlegg eller skal jeg bare sjanse på å koble den direkte til 12v?

Tror jeg ville mekka til noe med en spenningsstabiliserende IC

Suzuki

No boat needed..

Tror jeg ville mekka til noe med en spenningsstabiliserende IC

Suzuki

Hmm...er ganske amatør når det gjelder elektronikk. Er dette noe jeg kan kjøpe f.eks hos den godeste Clas?

Ellers er det under dashbordet i båten en slags sak som tydeligvis regulerer 12 volt til lavere volt "sømløst" ved hjelp av en bryter. Dette brukes for å dimme bakgrunnsbelysningen i instrumentene. Mon tro om jeg kan koble meg til denne? Uansett er det jo ikke verdens undergang om jeg blåser denne dingsen.

mitt lcd display frøs til i kulda.

Ville ikke vise noe.

Lenge leve LED  :yesnod:

mvh jan

Det er en fordel med LCD i forhold til LED, da det er praktisk å ha voltmeteret permanent innkoblet, LED instrumenter bruker litt strøm, LCD i praksis ingenting.

Arngren Electronics hadde billige LCD panel-instrumenter, vet dessv. ikke hvor man får tak i dem nå.

Hmm...er ganske amatør når det gjelder elektronikk. Er dette noe jeg kan kjøpe f.eks hos den godeste Clas?

Yess.

F.eks 22-3382 eller 22-3383

Ellers er det under dashbordet i båten en slags sak som tydeligvis regulerer 12 volt til lavere volt "sømløst" ved hjelp av en bryter. Dette brukes for å dimme bakgrunnsbelysningen i instrumentene. Mon tro om jeg kan koble meg til denne?

Tja. Jeg ville ikke brukt "denne"..

Uansett er det jo ikke verdens undergang om jeg blåser denne dingsen.

Men det er jo jævlig unødvendig, når "sikkerheten" koster 16 kr, og littebitt kosejobb..

Suzuki

No boat needed..

Har også hatt problemer med LCD i kulde men de har alltid våknet til liv når det blir varmt igjen.

Hvis dette er et problem vurderer jeg å montere begge deler nede i lugaren og ikke på instrumentpanelet ute. Innendørs er det alltid plussgrader...

LCD har også problemer med varme, i direkte sol lys kan de skades over tid og forbli "svarte".

Har sett den. Men Arngren ble lagt ned for mange år siden, så det er faktisk innmari rart

Suzuki

Leste for en stund siden at Arngren startet opp igjen. Grunnen til at de gikk konk var en internettsatsing og en eller annen asiatisk  "investor" som hadde litt for stor optimisme og lot kostnadene løpe løpsk, dette var i den tiden på slutten av 90-tallet da, "Grøftekanten IT" var verdsatt til ca.50mrd. ..... :lol:

Alle husker vel de brosjyrene fra Arngren som ikke bare inneholdt noe man ikke hadde bruk for, men absolutt alt man ikke hadde bruk for. Helt topp....!!! :yesnod::lol:

Har sett den. Men Arngren ble lagt ned for mange år siden, så det er faktisk innmari rart

Suzuki

Arngren er fortsatt i farta. Kjapt oppslag i Brønnøysundregistrene viser dette:

965175113 ARNGREN SKY COMMUTER AS 0378 OSLO

982904307 FRITJOF ARNGREN ELECTRONICS AS KONKURSBO 0771 OSLO

Detaljer for det "levende" selskapet:

Organisasjonsnummer: 965 175 113

Navn/foretaksnavn: ARNGREN SKY COMMUTER AS

Organisasjonsform: Aksjeselskap

Forretningsadresse: Sondreveien 3K

0378 OSLO

Kommune: OSLO

Postadresse: -

E-postadresse: -

Internettadresse: http://www.arngren.net/

Telefon: 22 14 91 66

Mobil: -

Telefaks: 22 14 82 37

Registrert i Enhetsregisteret: 20.02.1995

Stiftelsesdato: 18.08.1992

Daglig leder/ adm.direktør: Frithjof Arngren

Næringskode®: 00000 Uoppgitt

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har en knopmåler (logg) som har blitt delvis svart.

Er det noe å gjøre med dette?

Geir

Dersom en tur i kjøleskapet ikke hjelper er nok denne boss :cryin:

Du har en mikroskopisk mulighet til. Det er å demontere displayet og rense kontaktene med teknisk sprit, men resultatet er nok mest usikkert, som regel har "cellene" i displayet gått lekk og kan ikke repareres. Dette displayet er en meget billigt i produksjon og er noe underligt at det ikke kan kjøpes som reservedel.............

Dette gjelder alt  som benytter dnne tekologien................

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...