Jump to content

Se film av ekstremvær i Nordsjøen. ( Valhall)

Ficher

Recommended Posts

Nå har nå ett slikt fartøy som regel tre stk mer eller mindre separate fremdriftssystemer (to aksler + azimuth) så det skal nok en hel del til før det ville gå så ille, men isåfall har jeg litt tvilende tanke rundt hvordan det ville endt om f. eks dette fartøyet havnet på siden, pent hadde det nok ikke blitt..... :crazy:

Vi brukte en miks av disse systemene for å holde headinga i dårlig vær. De to rorene med hovedmaskineri ble satt på autopilot, mens azimuthen ble satt på autoheading. Lå som en svane på dette stort sett. Noen ganger, som under stormen i mars 07, måtte vi til med splitta ror og håndstyring for å holde headingen. Da trengtes den "menneskelige feelingen". Ville ikke ønsket å fått sjøen fra sida i slike tilfeller.

Vanlig vintervær som dette gikk greit :yesnod: (Hvis jeg får til å sette inn film :wink: )

th_jobb1039-1.jpg

Selv når "alt" virker kommer det selvfølgelig også an på hvor mye kraft en har. En bekjent hadde ikke nok motorkraft til å holde seg i posisjon under stormen "Inga" og selv om de fikk holdt baugen opp mot været, rek de bakover og vekk.

Kan man i det hele tatt endrer rettning noe særlig? Å snu båten ville jo betydd å komme sidelengs med bølgene for en kort periode. Men når man bare gå i en rettning kommer standby båten seg bort fra platformen etter en stund?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Du bruker akkurat nok motorkraft forover slik at du ligger på samme plassen. Været skubber deg bak og du jobber mot. Normalt sett er dette nok motorkraft til å holde headinga. Hvis det ikke er "nok" vær slik at du går forover, bruker du gjerne azimuth forover og hovedmaskineri litt akterover slik at du fortsatt ligg på samme plass.

Prøv med min båt er så liten og havet så stort. :smiley:

Det er en fin sang, den. Ungene mine synger den til og med i godt vær...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Nordsjøfart 4 uker på og 4 uker av, snart 3 år siden jeg var i den farten nå, men som 1. maskinst den gang ca 25-26.000 netto, nok betydelig mer i dag....

Utenriks er typisk 6 uker på og 6 uker av, og sannsynlig noe bedre lønn...

Kjenner ikke nøyaktig hyra på Stand by, men er nok noe høyere enn det pr. idag. Men om netto'en er så betydlig høyere enn når du var der , vet jeg ikke.

Må her også ta i betraktning at vi snakker om månedslønn inkl. feriepenger.

skift 12 timer på 12 timer av (eller muligens 6-6) 7 dager i uken.

84 timers arbeids uke.

0 ekstra for arbeid på beveglig hellidager /søndager.

Årlige arbeidstimer lagt inn i hyra er ca.2150 timer pr. år.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...