mercean Startet 28.Desember.2008 Del på Facebook Startet 28.Desember.2008 Hei.. skal montere vv-breder på en 2704 ET. Er litt usikker på tilkopling på motor, sirkulasjonen på kjølevannet. Bruker en bowman varmeveksler. Noen gode tips ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Uttaket til varmtvannet tas ut fra en plugg/kran like ved termostathuset. Retur fra varmtvannstank skal normalt inn igjen ca på midten på motorblokka, langt nede på motorens venstre side. Men det kan sikkert finnes andre løsninger på returen også. Jeg kjørte returen inn på varmeveksleren igjen på den jeg hadde. Fikk en del bedre sirkulasjon da, men dette bør undersøkes godt, i tilfelle. Bruk ihvertfall kraner på tilkoblingene, slik at kursen kan stenges i tilfelle lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
mercean Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Takk for tipset, tenker monteringen skulle gå greit nå.. men brukte du el.sirkulasjonspumpe mellom tank og motor ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Skal normalt ikke være nødvendig med sirkulasjonspumpe hvis ikke slangestrekket er unormalt langt. Vv-tanken bør uansett stå så nærme motoren som mulig. Hvis ikke bør jo slangene også isoleres. Sitér dette innlegget Link to post
mercean Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Hadde tenkt på å isolere slangene.. tanken kommer et stykke fra motoren. Ellers får jeg visst bare prøve meg frem ang. sirk.pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Har hatt denne motoren, her var sløyfen tatt ut av eksosmanifoil og retur til vannpumpen. Resulterte i en ting, raskt varmt vann, 40 liter varmet opp på 15 - 20 min. Ekstra sirkulasjonspumpe var ikke nødvendigt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
mercean Svart 31.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2008 Høres bra ut dette her.. da blir det varmt vann neste sesong :) Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 31.Desember.2008 Del på Facebook Svart 31.Desember.2008 Det er viktig å huske på det primære - nemlig at vann til bereder skal tas ut på trykksiden. dvs. mellom ferskvannspumpe og FØR termostaten - oftest på en av uttakene ved varmevekslerfestet (ved normal termostatplassering i front topplokk). Vann i retur skal inn ETTER termostaten - dvs. som regel umiddelbart før (eller på ) ferskvannspumpa. Dersom termostaten er slangetermostat og sitter mellom eksosmanifold og varmeveksler må uttaket skje før termostaten og inntaket må skje på/ved inntakspumpa for ferskvann! På denne måten er du garantert gjennomstrømming - og mye varmt vann - uten ekstra pumpe! Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Det er helt unødvendig å isolere slangene! Sitér dette innlegget Link to post
mercean Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2009 Takk for gode tips / råd. Det blir varmt vann neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.